آفتاب

گلیم بافان افغان نگران قطع شدن «آب باریکه» خود هستند/دستمزدِ کم برای کار کم رونق

گلیم بافان افغان نگران قطع شدن «آب باریکه» خود هستند/دستمزدِ کم برای کار کم رونق

گلیم بافان افغان این روزها خاطرشان به شدت مشوش است. آنها به سبب از رونق افتادن این صنعت، نگران بیکاری و قطع شدن «آب باریکه» خود هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی بی سی، گلیم بافان افغان که بیشتر زنان سرپرست خانواده هستند، این روزها نگران آشفتگی بازار هستند. گلیم بافی رونق قدیم خود را ندارد؛ با این حال در افغانستان صنعتی قدیمی است و افراد بسیاری از آن نان می‌‌خوردند.

یک زن افغان به خبرنگار بی بی سی می‌گوید: «بیکاری است؛‌ مردان خانواده و بچه‌ها کار ندارند. کاش همین شغل ادامه پیدا کند تا زندگی و روزگارما بهتر شود.»

ولایت فاریاب جایی است که بیشتر گلیم بافان در آن جمع شده‌اند. درآمد حدود ۳۰درصد از جمعیت یک میلیونی فاریاب از گلیم‌ بافی تامین می‌شود.

با کاهشِ تعداد سفارش‌های بافت گلیم، دستمزد کارگران  کاهش یافته است. زنان افغان برای بافت یک گلیم ۲۴ دلار مزد می‌گیرند؛ به طور متوسط نیم دلار در روز. چهار نفر حدود ۱۰ روز کار می‌کنند تا یک گلیم بافته شود.

اتحادیه گلیم‌ بافان ولایت فاریاب نیز گفته که دو سال پیش ماهانه حدود صد هزار متر مربع گلیم در این ولایت تولید و به فروش می‌رسید، اکنون این مقدار به ۳۰ هزار متر مربع کاهش یافته است.

کد N2015778

وبگردی