آفتاب

شناسایی ۱۵۰ محوطه تاریخی در خرامه فارس

شناسایی ۱۵۰ محوطه تاریخی در خرامه فارس

در فصل اول بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه استان فارس ۱۵۰ محوطه از دوره­ ایلام جدید تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، فرشاد میری (سرپرست بررسی بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه در استان فارس) با اعلام خبر شناسایی ۱۵۰ محوطه تاریخی در این منطقه گفت: مساحت عمده شهرستان خرامه شامل دو دشت کربال و خرامه است و این ناحیه از منظر تقسیم­بندی جغرافیای طبیعی، در محدوده­ی انتهایی حوضه رود کر قرار می­‌گیرد.

او با بیان این نکته که این بررسی به روش پیمایشی فشرده و با تمرکز بر نواحی مجاور رود کر انجام شد، گفت: هدف از انجام این بررسی، تهیه نقشه­ باستان­شناختی منطقه و برآورد پتانسیل سکونتگاهی آن طی ادوار مختلف بود که در نتیجه آن ۱۵۰ محوطه از دوره­ ایلام جدید تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

او افزود: این محوطه‌­ها به گروه­‌هایی از جمله تپه، چارتاقی، کاروانسرا، بند، قنات، قبرستان، آسیاب، حمام و قلعه تقسیم می­‌شوند و از این میان یک محوطه متعلق به دوره­ ایلام جدید، ۶ محوطه دوره­ هخامنشی و مابقی محوطه‌­ها دارای شواهدی استقراری از دوره­ ساسانی و اسلامی هستند.

میری گفت: افزایش بی شمار سکونتگاه‌­های دوره­ ساسانی و اسلامی نسبت به ادوار ماقبل خود به احتمال زیاد در ارتباط با سیستم‌­های آبیاری کشاورزی از جمله ایجاد بندهای مختلف بر روی رودخانه­ کر است.

مجوز بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد.

کد N1973763

وبگردی