آفتاب

امام حسین (ع) جامعه اموی و نبوی را به تصویر کشید

امام حسین (ع) جامعه اموی و نبوی را به تصویر کشید

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: در جامعه‌ای که دموکراسی نباشد، فساد زیاد می‌شود. اگر مطبوعات و رسانه‌ها آزاد نباشند، فساد به وجود می‌آید. رسانه، موتور محرکه عدالت است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز در آخرین شب از شب‌های سخنرانی در کانون توحید، با اشاره به شاخص‌های جامعه نبوی و اموی اظهار کرد: ما اگر از خود سوال کنیم که جامعه زمان امام حسین (ع) چگونه بوده است باید بگوییم مردم به مناسک دینی پایبند بودند و ظاهر جامعه دینی و اسلامی بود. اما اینکه حسین ابن علی (ع) از وضع موجود رضایت نداشت و تمام تلاش او بر شد که علیه نظام حاکم از خود عکس‌العمل نشان دهد، قابل توجه است. کاری که حسین(ع) انجام داد و یادگاری که از خود بر جای گذاشت، این بود که دو نوع جامعه اموی و نبوی را به تصویر کشید.

مقدم ادامه داد: دین یک شمشیر دو لبه است، یک لبه‌اش اخلاق و کرامت است و لبه دیگر آن استثمار، استحمار، ظلم و ستیز است که به نام خود دین صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم (ص) که می‌فرماید "حسین منی وانا من حسین" (حسین از من است و من از حسین هستم) گفت: هنر حسین(ع) این بود که می‌خواست تداوم بخش بعثت باشد.حسین (ع)در طول تاریخ همیشه دو نوع جامعه دنیی را به تصویر کشید.

وی افزود: دشمنان حسین(ع) افراد عجیب و غریبی نبودند. به طور مثال عمر سعد، یک فقیه و یک فرد فاضل و به ظاهر آشنا به مباحث دینی بود.

این عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: پیامبر(ع) در مدینه جامعه دموکراتیک بنا کرد و به قضیه شوراها توجه کرد. معاویه کسی بود که به تدریج نظام اسلامی را به سمت و سوی نظام شاهان ایران برد. اولین شاخص در جامعه اموی، بیعت اجباری بود.

وی ادامه داد: امروز در جوامع دموکراتیک، وقتی می‌خواهند دموکراسی برپا کنند، می‌گویند انتخابات. یعنی هر کس که رای بیشتری بیاورد. . ملاک دموکراسی در جامعه سنتی آن روز پیامبر بیعت بود. یعنی شخصیت‌های متفکر جمع شده و در مساله‌ای با هم اتفاق می‌کردند. ضمنا نظام، نظام قبیله‌ای بود. یعنی هر قبیله یک فرد شاخص داشت که زبان اندیشه هزاران نفر بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به آیه 25 سوره حدید اظهار کرد: شاخص جامعه اموی به هم ریختن مساوات و منسوخ شدن عدالت بود. منظور من عدالت احمدی نژادی نیست. عدالت یعنی رساندن هر ذی‌حقی به حقش و حق هر کس را رعایت کردن. بعثت آمده بود تا جامعه‌ای عادلانه برپا کند. مشخص است در جامعه‌ای که تساوی به هم بریزد، رانت و رشوه‌خواری زیاد می‌شود.

مقدم ادامه داد: در جامعه اموی جلوی آزادی‌ها گرفته شد. تمام کسانی که راحت می‌توانستند حرف بزنند محدود شدند وقتی می‌گوییم جامعه آزاد است یعنی جامعه، آنچه می‌فهمد را ارائه کند و آنچه که تکلیف خودش می‌داند انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه معاویه، بیت‌المال را به مال‌البیت تبدیل کرد گفت: در زمان معاویه بیت‌المال وسیله‌ای در دست طبقه حاکم بود. واضح است هنگامی که آزادی مشروط نباشد، نتیجه دستبرد به بیت‌المال می‌شود.

انتهای پیام

کد N1963011

وبگردی