آفتاب

سخن سردبیر | رسانه ملی و نوحه هایی که اصلا نوحه نیستند

سخن سردبیر | رسانه ملی و نوحه هایی که اصلا نوحه نیستند

اتفاقا این به اصطلاح نوحه ها از زبان مداحان بنامی هم خارج می شود. مداحانی که با این به اصطلاح نوآوری در مداحی، پول های عجیب و غریبی هم به جیب زدند

چند روزی است که از آغاز دهه محرم گذشته و صدای نوحه و مداحی در گوشه گوشه شهر پیچیده است. اگر کمی بیشتر به این صداها توجه کنید متوجه عبارات نامفهومی می شوید مانند «سین سین» یا «حس حس».

عباراتی که در واقع معنی و مفهوم خاصی ندارند و اتفاقا این به اصطلاح نوحه ها از زبان مداحان بنامی هم خارج می شود. مداحانی که با این به اصطلاح نوآوری در مداحی، پول های عجیب و غریبی هم به جیب زدند.

عباس روزمه کارشناس مذهبی در این رابطه به خبرنگار آفتاب آنلاین گفت: «نوآوری در مداحی و نوحه سرایی خوب است، در واقع نوآوری هایی که جوانان را به هیئت های عزاداری بکشاند، چون این جوانان هستند که باید محرم را زنده نگه دارند ولی سبک های جدید مداحی، کمی از عرف به دور است و بیشتر سبب آزار شنوندگان می شود. نوحه ها باید طوری باشد که افرادی که از کنار هیئت عبور می کنند بتوانند آن را بشنوند و درک کنند ولی متاسفانه بعضی از هیئت ها و تکایا به چنین موضوعی اصلا اهمیت نمی دهند.

اما روزنامه جمهوری اسلامی هم در این مورد مطلب جالبی نوشت که در آن به انتقاد از تلویزیون ملی بابت پخش چنین مداحی هایی پرداخت. این روزنامه در این مورد نوشت: «تاسف‌بار است که برنامه‌های مذهبی و مداحی تلویزیون در حد سایز برنامه‌های سرگرم‌کننده سقوط کرده و بدون آنکه کمترین معرفتی نسبت به فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام بدهند، بهترین فرصت‌های محرم و صفر و ایام فاطمیه و رمضان و شعبان را از دست می‌دهند و تاسف‌بارتر اینکه برنامه‌هایی به عنوان برنامه مذهبی و عزاداری تهیه و پخش می‌شوند که خود آنها ابزاری برای فاصله گرفتن جوانان از دین، اخلاق و آداب اسلامی تبدیل می‌شوند.»

این روزنامه همچنین با انتقاد شدید از برخی مداحانی که به تلویزیون دعوت می شوند نوشت: «هنوز فراموش نکرده‌ایم آدم‌های تکراری که توسط صدا و سیما به عنوان مداح، مطرح و مشهور شدند به مداحانی «جدیدالاختراع» تبدیل گردیدند که برخی از آنها به جرم ارتکاب بدترین تخلفات قانونی و اخلاقی و شرعی بازداشت شدند و ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اعتقادات اسلامی و انقلابی و فرهنگ دینی مردم وارد کردند.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از نوشته هایش به سبک های نوآورانه در مداحی ها اشاره کرد و نوشت: «سوالی که همواره در این زمینه افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که چرا دست‌اندرکاران رسانه ملی در بخش نوآوری مداحی، اصرار دارند مرتب به دنبال افرادی تکراری با نوحه‌خوانی‌ها و سینه‌زنی‌های سبک و با محتوای سطحی و بیگانه از روح حماسه حسینی بروند، درحالی که می‌توانند با پخش سینه‌زنی‌ها و نوحه‌هایی با مضامین عالی و آمیخته‌ای از عزاداری نوآورانه با تکیه بر سبک‌های سنتی بروند که خوشبختانه در چند سال اخیر نمونه‌های فراوانی از آنها در شهرهای مختلف کشور مشاهده می‌شود.»

به عقیده بسیاری از کارشناسان مذهبی، این روند رسانه ملی در بدبینی جوانان تاثیرگذار خواهد بود.


محسن باقری

سردبیر
کد N1961202

وبگردی