آفتاب

تحریم هنر و فرش ایرانی توهین به نهادهای بین‌المللی است

تحریم هنر و فرش ایرانی توهین به نهادهای بین‌المللی است

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت تاکید کرد : محصولاتی همچون فرش ایرانی که عملاً نماد هنر بشریت هستند را نمی‌توان مشمول بندهای تحریمی دانست و اگر آنها تحریم شوند این توهین به خود نهادهای بین المللی است.

به گزارش ایلنا، برات قبادیان در دیدار با خانم الکساندرا گرازیولی، مدیر بخش معاهده لیسبون، علائم تجاری و طرح های صنعتی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های این نهاد بین المللی با ایران اظهار داشت: ایران بسیار تمایل دارد تا همکاری‌های خود را با این مجموعه گسترش دهد تا با رسیدن به استانداردهای لازم در سطح جهانی کیفیت محصولات خود را به سطح قابل قبولی برساند.

قبادیان اضافه کرد: محصولات بسیاری وجود دارد که اصالت آنها مربوط به ایران است و در قرن های گذشته، پیش از گسترش علم و دانش و ارتباط میان ملت ها ایران یک عرضه‌کننده بی¬رقیب برای محصولاتی چون پسته، خاویار، زعفران، فرش و... به شمار می رفت .

وی ادامه داد : باگذشت زمان و پیشرفت علم، رقبای دیگری هم به بازار این محصولات وارد شدند و لذا با برنامه ریزی های صورت گرفته و ایجاد رشته های تحصیلی دانشگاهی و مراکز پژوهشی و فنی وحرفه ای اکنون نه تنها محصولات اصیل ایرانی همچنان در ایران با بهترین کیفیت تولید می شوند بلکه به کمک نیروهای تحصیل کرده که فرزندان همان تولید کنندگان سنتی، محصولاتی همچون فرش دستباف ایرانی هستند رنگ و بویی آمیخته با تکنولوژی و علم به خود گرفته است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود : ما در مسیر رسیدن به استانداردهای بالای جهانی در تولید محصولات خود این درخواست را از WIPO داریم که کمک کنند تا شتاب بیشتری به این حرکت بدهیم و برای اینکه رابطه مساعدی در خصوص همکاریهای دو جانبه بخصوص در موضوع آموزش صورت بگیرد آمادگی خود را برای اعزام افرادی جهت دریافت آموزش های لازم از این سازمان و یا فراهم کردن زمینه میزبانی از مدرسان سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) اعلام می کنیم.

خانم الکساندرا گرازیولی، مدیر بخش معاهده لیسبون، علائم تجاری و طرح های صنعتی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) نیز در این دیدار با تأکید بر نقش موثر وزارت صنعت،¬¬معدن وتجارت در برنامه های WIPO و لزوم الحاق هرچه سریعتر ایران به مقررات ژنو گفت: سازمان جهانی مالکیت معنوی به جهت اهمیت و ظرفیتهای بالای ایران در زمینه نشانه های جغرافیایی و لزوم حمایت از محصولات بومی در بازارهای جهانی هرگونه همکاری را با هدف آگاه¬سازی ذینفعان بویژه صاحبان صنایع و علائم تجاری، سرمایه¬گذاران و اتحادیه‌های مربوطه در قالب معاهده لیسبون انجام خواهد داد.

گفتنی است نشانه های جغرافیایی نشانه هایی هستند که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی می‌باشند، بکار می رود و مصرف کننده را مطلع خواهد ساخت که یک محصول در یک مکان خاص تولید شده و دارای خصوصیات ویژه ای بواسطه محل تولید آن می باشد و معاهده "لیسبون" از اسامی مبدأ و ثبت بین المللی آنها حمایت می کند.

کد N1945044

وبگردی