آفتاب
مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۶):

تئاتر به دلیل وضعیت بد معیشتی، دیگر دغدغه مردم نیست/۵۰۰ هزار تومان مبلغ حمایتی از گروه تئاتری کفاف کرایه تاکسی را هم نمی‌دهد

تئاتر به دلیل وضعیت بد معیشتی، دیگر دغدغه مردم نیست/۵۰۰ هزار تومان مبلغ حمایتی از گروه تئاتری کفاف کرایه تاکسی را هم نمی‌دهد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی مهم‌ترین چالش تئاتر این استان را وضعیت اقتصادی نامناسب کشور دانست که باعث شده تئاتر در سبد اقتصادی خانوار قرار نگیرد و به تبع همین وضعیت مالی عمومی، حمایت‌های دولتی هم از گروه‌های تئاتری محدود شده و فعالیت هنرمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی تئاتر این استان گفت: مشکلات مربوط به حوزه زیرساخت و سالن نیست. در بیشتر شهرهای استان ما به اندازه کافی سالن هست؛ شاید به لحاظ سیستم صوتی و نوری مشکلاتی داشته یا از استاندارد جهانی دور باشند اما زیرساخت موجود است.

کاظمی با بیان اینکه «مشکل ما عدم درخواست مخاطب است» گفت: ما امروز وضعیت خاصی در اقتصاد کشور داریم. تصور کنید برای سبد خانوارتان هر ماه مبلغ مشخصی را برای رفتن به تئاتر، سینما و کنسرت موسیقی در نظر می‌گیرید اما چون مثل پوشاک و خورد و خوراک جزو واجبات نیست هر وقت دست‌تان تنگ شود می‌توانید آن را خط بزنید. در نتیجه تاثیر مستقیمش بر عدم حمایت مخاطب از تئاتر، موسیقی و سینماست.

او تصریح کرد: ما یا باید تحت هر شرایطی کار تئاتر کنیم و قیمت بلیت را پایین ببریم یا ذائقه مخاطب را به سمت چیزی ببریم که چیپ و بازاری است و با تعدادی سلبریتی سعی کنیم مخاطب را تحت هر شرایطی پای فیلم بکشانیم. اما در شهرستان مخاطب آنقدر به هوای سلبریتی به سالن نمی‌آید چون سلبریتی‌ای به مفهوم رایج آن در پایتخت نداریم. در شهر ارومیه شاید ۳۰۰ نفر مخاطب دائمی و ثابت تئاتری داشته باشیم که در حالت عادی می‌تواند مخاطب یک نوبت از اجرای تئاتر باشد؛ از ۱۰ روز اجرای یک نمایش این تعداد فقط یک روز سالن را پر می‌کنند برای ۹ روز دیگر چه باید کرد؟ نهایتا مردمی که دست‌شان به دهن‌شان برسد ۳۰۰ نفر دیگر بشود باز یک اجرای تئاتر ۸ روز کم دارد. در نتیجه معتقدم شرایط اقتصادی کشور باعث شده نتوانیم از این چالش نبود مخاطب بیرون بیاییم.

کاظمی با بیان اینکه «انجمن هنرهای نمایشی هم فقط بخشی از کار است مگر چقدر می‌تواند مردم را به تماشا و هنرمند را به تولید تئاتر دعوت کرده و حمایت کند؟» گفت: در آذربایجان غربی ۲۴ گروه ثبت شده تئاتری داریم و همین اندازه هم گروه فعال داریم که هنوز به دلایلی ثبت نشده‌اند. در ارومیه سه سالن خوب و کاملا استاندارد داریم که به پای تالار وحدت نمی‌رسد اما با بقیه سالن‌های تئاتری تهران برابری می‌کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی در پاسخ به این سوال که چقدر هنرمند تئاتر در آذربایجان‌غربی می‌تواند از راه فعالیت تئاتری امرار معاش کند؟ گفت: بستگی دارد به اینکه کاری که تولید می‌کنم را چطور ببندم؟ من خودم اعتقاد دارم تئاتر برای تعقل مهم است نه صرفا برای سرگرمی. اگر بخواهید کارتان را جوری روی صحنه ببرید که با مخاطب عامه سروکاری نداشته باشد تماشاگر زیادی نخواهید داشت اما اگر دغدغه گیشه داشته باشید و به شکل صرفا کمدی کاری را روی صحنه ببرید می‌توانید بفروشید چون مخاطب این روزها دوست دارد بخندد. شاید بتوانم بگویم در ارومیه حدود هزار تماشاگر برای تئاتر داریم. به طور متوسط یک تئاتر با بلیت ۱۵ هزار تومانی و هزار مخاطب ۱۵ میلیون تومان می‌تواند درآمد گیشه داشته باشد اما این فروش اغلب هزینه‌های تولید را هم پوشش نمی‌دهد.

کاظمی همچنین با اشاره به حمایت انجمن هنرهای نمایشی از تولیدات تازه گروه‌های تئاتری این استان گفت: شرایط اقتصادی نامناسب بر بودجه عمومی کشور هم اثر می‌گذارد؛ وقتی نمی‌توانیم بودجه خوبی را به انجمن‌ها تزریق کنیم در شرایط تئاتر تاثیر می‌گذارد. الان این ۵۰۰ هزار تومانی که به عنوان مبلغ حمایتی به یک گروه می‌دهیم کفاف پول کرایه تاکسی‌شان را هم نمی‌دهد.

او درباره نقش فرهنگ‌سازی برای افزایش تماشاگران تئاتر در این استان، گفت: من به شما می‌گویم کتاب بخوانید اما یا شما باید دانشجو باشید یا نیازمند آن. اگر بخواهید از سر علاقه کتابی بخوانید آن آسایش و راحتی و آرامش خیال باید وجود داشته باشد تا دست به کتاب شوید از آن سو قیمت کتاب هم مهم است. در نتیجه هرچقدر هم فرهنگ‌سازی شود چون وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بحرانی است اساسا کالای هنری و فرهنگی نمی‌تواند جای ثابتی در سبد خانوار داشته باشد و جزو دغدغه‌ها قرار بگیرد.

کد N1926389

وبگردی