آفتاب

نان سنگک استاندارد نیست

نان سنگک استاندارد نیست

نانوایی های آزادپز با وجود این تخلف، بنر بزرگی نیز در مورد فواید استفاده از سبوس در نانوایی های خود نصب نموده اند که مصداق فریب مردم است

آفتاب: داخل نانوایی بنری نصب شده بود که بر روی آن جملاتی در وصف صبوس نان نوشته شده بود. اما سوال اساسی این است که تا چه اندازه نانوایان به این شعارها پایبندند و چقدر آنها را در تولید نان باکیفیت به کار می بندند؟!

بحث نان، پس از صحبت های شب گذشته دکتر حسن روحانی بسیار داغ شده است. عده ای از گرانی نان می گویند و عده ای از کیفیت پایین آن. در مورد کیفیت نان، بررسی‌های بازرسان حاکی از استاندارد میزان سبوس‌گیری انواع آردها در کارخانه‌های آرد قم است. در این بررسی ها مشخص شد در برخی از نانوایی‌های آزاد پز در قم، آردی که برای پخت استفاده می‌شود، مغایر با نوع نان پخته شده است.

به گزارش آفتاب آنلاین؛ منصور فرزانه مدیر کل استاندارد استان قم در باره کیقیت و استاندارد میزان سبوس آرد انواع نان‌ها گفت: «بر اساس استاندارد ملی آرد، میزان سبوس گیری آرد در نان سنگک 12 درصد، نان بربری 18 درصد، لواش و تافتون نیز 15 درصد می باشد. برای اطمینان از اینکه کارخانه ها غیر از آردهای استاندارد و بسته بندی شده آرد متفرقه‌ای به نانوایی‌ها تحویل نمی‌دهند به طور اتفاقی نمونه‌هایی از این واحدهای تولیدی را به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم تا بررسی های لازم انجام شود.»

وی در ادامه افزود: نانوایی‌های آزادپز متخلف، آرد مورد نیاز خود را عمدتا از خارج استان تامین می کنند و متاسفانه قانون استفاده از انواع آرد استاندارد، فقط بر نانوایی های دولتی اعمال می شود و هیچ نظارتی بر نانوایی های آزادپز صورت نمی گیرد و ناظر اصلی این مساله نیز مشخص نیست ولی با وجود این که وظیفه این نظارت بر عهده بازرسان اتحادیه نانوایی ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد، بازرسی اتحادیه نانوایی ها بیشتر بر مباحث بهداشتی متمرکز شده است.»

فرزانه اضافه کرد: آردی که درصد سبوس گیری آن بالا باشد، سفید و عمل آوری آن برای نانوایان راحت می شود، به همین دلیل نانوایان آزادپز ترجیح می دهند از این نوع آرد استفاده نمایند.»

مدیر کل استاندارد استان قم در پایان گفت: «مردم تصور می کنند اگر نان تیره باشد، کیفیت نان پایین است، در حالی که تیره بودن به معنی استفاده از درصد سبوس بالاست که برای سلامتی مفید می باشد.»

وی با اشاره به این که سنگک با سبوس گیری پایین بهترین نان برای سلامتی است، گفت: نانوایی های آزادپز با وجود این تخلف، بنر بزرگی نیز در مورد فواید استفاده از سبوس در نانوایی های خود نصب نموده اند که مصداق فریب مردم است.


کد N1925795

وبگردی