آفتاب
مدیرعامل خانه کتاب اعلام کرد؛

یارانه طرح «تابستانه کتاب ۹۷» کاهش یافت

یارانه طرح «تابستانه کتاب ۹۷» کاهش یافت

مدیرعامل موسسه خانه کتاب اعلام کرد: سقف یارانه ما در طرح تابستانه کتاب ۹۷ نسبت به عیدانه کتاب ۹۷ با کاهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی درباره یکی دیگر از طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان که به زودی و با عنوان «تابستانه کتاب ۹۷» در سراسر کشور اجرایی می‌شود، عصر روز دوشنبه ۱۵ مرداد به میزبانی موسسه خانه کتاب و با حضور مدیرعامل این موسسه و نیز مدیران آن، تعدادی از ناشران، کتابفروشان و نویسندگان و همچنین مسئولان تشکل‌های صنفی این حوزه، در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این جلسه و پس از ارائه گزارشی از ۸ دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب به عنوان موسسه مجری این طرح‌ها اعلام کرد: تقاضای کتابفروشان و نیز تعدادی از ناشران در رابطه با طرح‌های یادشده، همواره این بوده که چنین طرح‌هایی در دوران رکودِ فروش کتاب، اجرا شود.

وی در ادامه از تسویه حساب کامل با حدود ۹۵ درصد از کتابفروشانی که در طرح عیدانه کتاب ۹۷ مشارکت کرده بودند، طی هفته گذشته خبر داد و درباره ۵ درصد باقیمانده هم یادآور شد: مشکل عدم تسویه حساب با این تعداد، عمدتاً به مسائل فنی مرتبط با سامانه‌های فروش آنها برمی‌گردد با این وجود تسویه حساب کامل با این تعداد هم به زودی انجام خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب سپس از تفاوت‌های طرح پیش رو (تابستانه کتاب) با طرح قبلی (عیدانه کتاب) سخن گفت و افزود: با توجه به شعار سال که بر لزوم حمایت از کالای ایرانی تاکید دارد، قطعاً در طرح تابستانه کتاب ۹۷ از آثار تالیفی حمایتی بیشتری نسبت به آثار ترجمه‌ای صورت خواهد گرفت که پیشنهاد ما در این رابطه، اِعمال تخفیف ۲۰ درصدی برای کتاب‌های ترجمه‌ای و ۲۵ درصدی برای کتاب‌های تالیفی است.

حسینی‌پور کاهش دوره زمانی اجرای طرح تابستانه کتاب را هم از دیگر ویژگی‌های این طرح نسبت به طرح‌های قبلی حمایتی وزارت ارشاد از کتابفروشی‌ها عنوان کرد و گفت: ما ضمن اینکه اجرای طرح تابستانه کتاب را از استان‌های کم‌برخوردار کشور شروع می‌کنیم، تعداد روزهای اجرای آن را هم کاهش خواهیم داد و دوره طرح را حداکثر به ۱۰ روز می‌رسانیم؛ در این مورد هم، پیشنهاد ما ۱۰ روز برای شهرستان‌ها، ۷ روز برای مراکز استانی و ۵ روز برای تهران است.

وی با ذکر این مصداق که بر اساس سرانه جمعیت، استانی مانند قم بیش از ۳۰۰ درصد یارانه مربوط به طرح عیدانه کتاب ۹۷ را جذب کرده بود، در حالی که میزان این جذب یارانه در مورد استانی مانند هرمزگان تنها ۳ درصد بوده است، به نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی در برخی استان‌های کشور به ویژه استان‌های جنوبی اشاره و بر لزوم سرمایه‌گذاری هم دولت و هم بخش خصوصی برای راه‌اندازی ویترین‌های کتاب در این مناطق تاکید کرد.

مدیرعامل خانه کتاب که وظیفه اجرای طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد از کتابفروشی‌ها را بر عهده دارد، همچنین خبر داد: سقف یارانه ما در طرح تابستانه کتاب ۹۷ نسبت به عیدانه کتاب ۹۷ با کاهش مواجه شده است. ضمن اینکه ما همین‌جا اعلام می‌کنیم که به دلیل شرایط اقتصادی وزارت ارشاد و خانه کتاب در دوره فعلی، تسویه حساب با کتابفروشی‌هایی که در این طرح مشارکت خواهند کرد، زمانبر و حداقل ۴ تا ۶ ماه بعد از اتمام طرح خواهد بود.

در ادامه این جلسه، بندهای مختلف طرح تابستانه کتاب ۹۷ که از سوی مسئولان خانه کتاب تدوین شده است، برای هم‌فکری و تصویب جهت اجرا، به بحث و نظرگیری گذاشته شد و شرت کنندگان در جلسه که شامل ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و همچنین مسئولان تشکل‌های صنفی حوزه‌های یادشده بودند، نظرات خود را در این باره بیان کردند و در پایان مقرر شد که طی یک جلسه دیگر، نظرات نهایی برای اجرا در طرح تابستانه کتاب، اخذ شود.  

کد N1925623

وبگردی