آفتاب

همه‌چیز درباره انتخابات سراسری پاکستان

همه‌چیز درباره انتخابات سراسری پاکستان

انتخابات سراسری پاکستان چهارشنبه، ۲۵ جولای، از ساعت هشت صبح به وقت محلی (پنح صبح به وقت گرینویچ) آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، پاکستان خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می‌کند. حزبی که بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان به‌دست آورد، نخست‌وزیر را معرفی خواهد کرد.

تاکنون هیچ نخست‌وزیری در این کشور دوره پنج ساله خود را به پایان نبرده است. 

چنانچه این انتخابات به‌خوبی پیش برود، دومین‌باری خواهد بود که قدرت از سوی مردم انتقال می‌یابد. 

آن‌چه درباره این انتخابات باید بدانید:

زمان برگزاری انتخابات؟

انتخابات سراسری پاکستان چهارشنبه، ۲۵ جولای، از ساعت هشت صبح به وقت محلی (پنح صبح به وقت گرینویچ) آغاز خواهد شد.

رقبای انتخاباتی چه کسانی هستند؟ 

در پایتخت، رقابت بیشتر میان حزب حاکم «مسلم لیگ شاخه نواز» و حزب مخالف «تحریک انصاف پاکستان» است؛ رهبری حزب مسلم را «نواز شریف»، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، و رهبری حزب تحریک را «عمران خان» بازیکن پیشین کریکت، برعهده دارد. 

انتظار می‌رود حزب مردم پاکستان، به رهبری «بلاول بوتو زرداری» فرزند رئیس‌جمهوری فعلی این کشور و حزب «مجلس متحده عمل» اتحاد احزاب راست‌گرا و مذهبی هم بتوانند کرسی‌هایی را به خود اختصاص دهند.

نتایج چه زمانی اعلام خواهد شد؟

انتخابات ساعت هشت شب به وقت محلی پایان می‌یابد و نتایج اولیه تا فردای آن روز ساعت دو بامداد اعلام خواهد شد.

نحوه رای‌گیری چگونه است؟ 

بیش از ۱۰۵ میلیون واجد شرایط می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و برای گزینش دو کرسی‌ رای بدهند: نخست پارلمان ملی (مجلس سفلای پارلمان فدرال) و دومی پارمان ایالتی (که در بخش فدرال فعالیت دارد). 

پاکستان چهار ایالت دارد: سند، بلوچستان، پنجاب و خیبر پختونخوا. 

در مجموع، ۲۷۲ نفر برای تصاحب کرسی‌های پارلمان ملی و ۷۰ نفر نیز به‌عنوان نماینده ذخیره انتخاب خواهند شد. احزاب برای آن‌که بتوانند به‌تنهایی تشکیل دولت دهند، به ۱۳۷ کرسی نیاز دارند.

حاشیه‌های انتخابات

در ماه جولای، نواز شریف از سوی دادگاه مبارزه با فساد محکوم شناخته شده و از قدرت کنار گذاشته شد. 

او و دخترش، مریم، در حال حاضر در زندان به سر می‌برند. 

نواز شریف این اتهام‌ها را سیاسی و آن را ساخته و پرداخته ارتش قدرتمند این کشور می‌داند که به دادگاه برای برکناری او فشار آورده است. حزب متبوع نواز شریف از مردم خواسته تا انتخابات پیش روی را بدل به همه‌پرسی دخالت ارتش در سیاست کنند و با شعار «به آرا احترام بگذارید!» قدم به این کارزار گذاشتند. 

این البته فرصتی بی‌بدیل برای مخالفان است تا بتوانند برای اولین‌بار اکثریت را به دست بگیرند. این احزاب با وعده مبارزه با فساد قدم به انتخابات گذاشته‌اند.

انتظار می‌رود نتایج انتخابات به چه سمت و سویی پیش برود؟ 

برآوردها حاکی از آن است که حزب حاکم مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان اکثریت خود را در پنجاب، موطن سیاسی‌اش، از دست خواهد داد و بسیاری از کرسی‌های خود را به حزب تحریک انصاف واگذار می‌کند. این در حالی است که نیمی از ۲۷۲ کرسی پارلمان در این ایالت تعیین می‌شود.

انتظار می‌رود حزب مردم در ایالت سند همچنان اکثریت را به خود اختصاص دهد، اما در کراچی رقابتی جذاب بر سر تصاحب ۲۱ کرسی در خواهد گرفت. 

 در ایالت خیبر پختونخوا، حزب مجلس متحده عمل تلاش خواهد کرد حزب تحریک انصاف که به مدت پنج سال در آن حکمرانی کرده است را کنار بزند. 

 

 

کد N1917268

وبگردی