آفتاب
قبادی در نشست هم‌اندیشی تولید شال و روسری مطرح کرد؛

۱۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری در سال/دولت یک ریال وام نمی‌دهد

۱۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری در سال/دولت یک ریال وام نمی‌دهد

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: دولت هیچ سهمی در تزریق محصولات تولیدی شال و روسری ندارد و تصمیم این کارگروه، رسیدن به خودکفایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «هم‌اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر» بیست و هفتم تیرماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جمعی از تولیدکنندگان شال و روسری در معاونت فرهنگی تالار رودکی برگزار شد.

قبادی: در سال حمایت از کالای ایرانی بحث خودکفایی را ایجاد کردیم

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به بحث خودکفایی و استقلال تولید شال و روسری گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی، کارگروه مد و لباس قرار است بحث خودکفایی را ایجاد کند. در نمایشگاه قرآن، بخش حجاب و عفاف، غرفه‌های متعددی در بخش روسری و شال داشتیم که نقطه عطف ما در این نمایشگاه بود.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه مردم به صورت انبوه تولیدات بخش حجاب و عفاف را خریداری کردند و ما می‌توانیم با وجود این تولیدات، بحث خودکفایی را اعلام کنیم؛ از این رو این نشست‌ هم‌اندیشی را برگزار کردیم.

قبادی گفت: ۱۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری در سال داریم که این آمار بر اساس میزان استفاده بانوان در کشور است؛ مسلماً اعداد در مصرف متفاوت است که ماهیانه دو یا سه قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این حجم قابل توجهی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به بخش عمده محصولات شال و روسری بیان کرد: برآوردی که در این زمینه صورت گرفته است، نگاه مصرفی به تولید داخلی معطوف شده تا نگاه متمرکز به تولید داخل داشته باشد؛ بدون شک ما منتظر گرانی و یا ارزانی ارز نبودیم و تمام تمرکزمان بر روی تولید داخل بود.

وی با اشاره به وزن شال و روسری اذعان کرد: روسری ۷۰ تا ۱۰۰ گرم وزن دارد و قبل از اینکه به دست خانوارها برسد، حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ گرم است که به این فاصله، «وزن تقلیل» می‌گویند.

قبادی با اشاره به نبود نگاه تجاری بین طراحان گفت: اگر در دانشگاه‌ها به دانشجویان بحث طراحی را خیلی ضعیف آموزش می‌دهند و آنان نگاه تجاری نسبت به مسائل طراحی ندارند، مقصر دانشجوی مظلوم نیست، بلکه این کم‌کاری توسط وزارت علوم در سرفصل‌های دروس دانشگاهی اعمال شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: ما بحث برآورد تولید را داریم تا حجم بزرگ نیاز جامعه را تأمین کنیم. ما بحث خودکفایی را پیش می‌بریم تا نگاه جامعه به سمت تولیدات داخلی برود. کارخانه‌های یزد مهم‌ترین مرکز بافندگی هستند که سفارش‌های زیادی را در بحث پوشاک دارند؛ پس به سمت خودکفایی رفتن بسیار امیدبخش است.

وی همچنین با اشاره به بخش تولید داخلی پوشاک تأکید کرد: عدد قطعی در تولید داخلی را در آینده خواهیم گفت و قطعاً به سمت خودکفایی می‌رویم و این خودکفایی را جشن می‌گیریم؛ بدون‌شک ما در تولید داخلی توانمند هستیم و این نمود عینی را به همگان نشان می‌دهیم.

قبادی در عین حال گفت: در ساختار برنامه‌ریزی کشور و بحث طراحان و تولیدکنندگان، یک نگاه حذف‌کننده نیست، بلکه توجه به قدرت رقابتی است. بحث کالاهای قاچاق جدای از آسیب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، قانون‌گریزی را نشان می‌دهد. بنابراین داشتن مزایا در تولید داخلی، حرف اول را در جهان می‌زند. زمانی که نخ، طراح، بافت پارچه و موقعیت تولید محصول را داریم، عقل سلیم حکم می‌کند به سمت تولید داخلی برویم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: دولت هیچ سهمی در تزریق محصولات اولیه در تولید روسری و شال را ندارد و امیدواریم حتی همان دستی که بر سر تولیدکنندگان دارند را بردارند که تولیدکنندگان بتوانند خودشان پیشرفت داشته باشند و در این زمینه دولت یک ریال هم به تولیدکنندگان وام نداده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت تولید در حوزه شال و روسری در حال ارتقاء است. باید سعی کنیم ضعف‌های موجود را مرتفع کنیم. برندهای ایرانی را به جامعه بشناسانیم. با توجه به اینکه امکان تولید نخ مورد نیاز در ایران وجود ندارد، باید در زمینه ظرفیت‌سازی تولید نخ گام‌های مؤثری برداریم. همچنین کیفیت محصولات را افزایش دهیم، برندسازی را در این حوزه ایجاد کنیم، استفاده از طرح‌ها و المان‌های هویت ایرانی را گسترش دهیم و از وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث تولید کالاهای پوشاک مشارکت بگیریم.

محمودی: جلوگیری از کالای قاچاق، اتفاق خوبی بود

حسین محمودی مدیرعامل کارخانه حریر پردیس شهریار در ادامه این نشست هم‌اندیشی گفت: در زمینه تولید شال و روسری و کارهای دست‌دوز، تولیدات خوبی را داریم که این تولیدات به شهرهای دیگر هم ارسال می‌شود. یکی از اتفاقات خوب این عرصه، جلوگیری از کالای قاچاق بود.

وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان محصولات خوبی را ارائه دهند، مطمئناً مردم از آنان حمایت می‌کنند. یکی از مشکلاتی که برای ما تولیدکنندگان وجود دارد، بحث ماشین‌آلات است که حدود چهار ماه است که سرگردانیم. ما این محصولات را از کشور ترکیه خریداری کردیم، اما نتوانستیم به دلیل وجود اختلافات ارزی، آن را تحویل بگیریم.

مدیرعامل کارخانه حریر پردیس شهریار بیان کرد: از دیگر مشکلات ما قطعی برق است که حدود پنج هزار متر پارچه ما در دستگاه‌ها از بین رفت.

محمودی درباره طراحی گرافیک شال و روسری افزود: اگر چاپ و تولید روسری حمایت شود، می‌تواند پیشرفت کند، چرا که هیچ جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مظاهری: تولیدکننده چشم یک کشور است

همچنین مظاهری مدیرعامل شرکت لورنزو گفت: ۳۵ سال است که در کار تولید روسری فعالیت می‌کنم. باید بگویم حدود ۵۰ درصد از پارچه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، ضعیف است و ما مجبوریم از کشورهای دیگر پارچه را وارد کنیم، چرا که جنس این پارچه‌ها با تولید داخل قابل قیاس نیست. من نسبت به پارچه‌های تولید داخلی تعصب دارم که حتماً از آن استفاده شود. البته اگر پارچه‌هایی را که در دنیا خوب هستند را وارد کنیم و بتوانیم بر روی آنها تحقیق کنیم که از چه متریالی استفاده شده‌اند، می‌توانیم خودمان تولید داخلی باکیفیت داشته باشیم.

وی با اشاره به تبلیغات تلویزیونی در زمینه شال و روسری تصریح کرد: صدا و سیما حدود ۷۰۰ میلیون برای تبلیغات شال و روسری از تولیدکنندگان دریافت می‌کند و ما توان پرداخت چنین مبلغی را نداریم. اگر این نوع تبلیغات را در اختیار ما قرار دهند، فروش ارتقاء پیدا می‌کند.

مظاهری ادامه داد: در حال حاضر جنس ایرانی معتبر به اسم جنس ترکیه‌ای فروش می‌رود. چرا نباید این اعتماد به نفس را داشته باشیم تا تولیدات داخلی‌مان را با عنوان «تولید ایرانی» به فروش برسانیم. تولیدکننده چشم یک کشور است.

لاجوردی: دانشگاه‌ها طراحان خوبی در حوزه مد و لباس پرورش نمی‌دهند

در ادامه این نشست سید محمود لاجوردی مدیرعامل شرکت پارسیان گفت: طراحی شال و روسری کار پیچیده‌ای است؛ از بافت تا ترکیب آن پیچیده است و طراحان داخلی این ضعف را در طراحی کردن دارند. روسری کالایی است که به واسطه انتخاب می‌شود و بعد از یکسری اتفاقات، در صنایع دیگر رخ می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۴۰ سال جزو بزرگترین مصرف‌کنندگان شال و روسری هستیم، نتوانستیم تولید داخلی را گسترش دهیم. همیشه حمایت از سوی دولت را مطرح می‌کنیم، اما جمله من به آنها این است که «ما را به خِیرِ شما امید نیست، پس شَر نرسانید». چرا در عرض پنج یا شش ماه تغییر قوانین را شاهد هستیم؟ انگار هیچ منطقی پشت این تغییرات نیست.

مدیرعامل شرکت پارسیان ادامه داد: خوشحالم که بحث واردات برخی کالاها ممنوع شده است. مطمئناً در بحث طراحی شال و روسری یک موضوع زنجیره‌وار وجود دارد. ما در این بحث دو بخش صنعتی و هنر را داریم که تلفیق این دو کار آسانی نیست و متأسفانه نوع آموزش در دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است.

لاجوردی تصریح کرد: در بحث طراحی شال و روسری ضعف‌هایی همانند کپی‌برداری کردن از طرح‌های خارجی را داریم؛ هر چه طراحان در این حوزه کار می‌کنند، باز هم به کیفیت مطلوب نمی‌رسند، زیرا دانشجویان در دانشگاه‌ها آموزش نرم‌افزار را به خوبی یاد نمی‌گیرند و از چاپ هیچ سررشته‌ای ندارند.

بهرامی: تولید محصولات بی‌کیفیت، صدمه به تولید ملی است

همچنین بهرامی مدیرعامل برند دیباسان گفت: حضور افراد غیرمتخصص در زمینه طراحی شال و روسری ضررهای زیادی را به این عرصه وارد کرده است؛ دانشگاه‌ها خیلی آموزش مناسبی را به دانشجویان یاد نمی‌دهند و نظارتی بر کارهای طراحی شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: تولید محصولات بی‌کیفیت باعث صدمه به تولید ملی می‌شود. البته کارهای باکیفیت کم نیستند و طرفداران زیادی دارند. زمانی که مردم محصولات ایرانی باکیفیت را خریداری می‌کنند، برای آنان غیرقابل باور است که محصول کشور ایران را می‌خرند.

مدیرعامل برند دیباسان افزود: عدم ثبات مواد اولیه از جمله رنگ و کاغذ که قیمت آن هر روز تغییر می‌کند، باعث بی‌اعتمادی مصرف‌کننده و همچنین فروشنده نسبت به تولیدکنندگان می‌شود و این باز هم ضرر است.

محمدی: فرهنگ‌سازی خوبی در حوزه مد و لباس نداریم

محمدی صاحب برند تاج‌محل نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: تولیدات پارچه مصنوعی نسبت به جنس الیاف و طبیعی بالاست. درست است که طرح بر روی پارچه مصنوعی خوش‌تر می‌نشیند، اما مهم این است که طرح‌ها را بر روی پارچه‌های طبیعی ببینیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی خیلی خوب کار نکرده‌ایم. زنان نسبت به کالاهای ایرانی گارد دارند و اگر مارک ایرانی را بر روی کالاها ببینند، آن جنس را خریداری نمی‌کنند. ما برندسازی خوب در بحث شال و روسری نداریم. تولیدکننده داخلی باید سطح خودش را بالا ببرد تا مصرف‌کننده به او اعتماد داشته باشد.

صاحب برند تاج‌محل در پایان خاطرنشان کرد: ما در گذشته تولید داخلی نداشتیم و تمام جنس‌ها از کشور چین وارد می‌شد و جنس‌های چینی تولید و فروش داخلی را لِه کرد، اما شرایط حاضر تولید داخلی بهتر شده است و زمانی که وارد بازار می‌شویم، می‌بینیم که حدود ۸۰ درصد کالاهای شال و روسری تولید داخلی است.

کد N1915271

وبگردی