آفتاب
وزیر بهداشت در مورد فروش قاچاقی دارو در ناصر خسرو گفت: اگر موردی و دارویی در ناصرخسرو بود قاچاق است و قاچاق قانون و مسئول دارد که مربوط به وزارت بهداشت نیست.

تعیین اصالت دارو با موبایل/ مسئول «ناصرخسرو» نیستیم

تعیین اصالت دارو با موبایل/ مسئول «ناصرخسرو» نیستیم

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش سراسری مدیران و رؤسای بهداشت و درمان ناجا در جمع خبرنگاران، افزود: باعث افتخار بنده است که در خدمت سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و سایر همکاران ایشان در حوزه بهداشت، امداد و درمان ناجا باشم.

وزیر بهداشت به برگزاری این نشست که بیست و پنجمین نشست سراسری مدیران و رؤسای بهداشت و درمان ناجا است پرداخت و گفت: در حاشیه این نشست تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی به امضا رسید که عمدتاً مربوط به موضوعات پیشگیری است.

وی به کمک‌های نیروی انتظامی در این عرصه پرداخت و گفت: این کمک‌های ناجا می‌تواند ادامه پیدا کند؛ در خصوص پیشگیری از بیماری‌هایی واگیرداری که از طریق مرز و افرادی که بدون مجوز وارد می‌شوند؛ همچنین بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و دام که این بیماری‌ها می‌تواند به اقتصاد نیز ضربه بزند.

قاضی‌زاده هاشمی به همکاری‌های دیگر ناجا در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: همکاری در خصوص مبارزه با داروهای قاچاق، اعتیاد، عوامل موثر در تشدید آسیب‌های اجتماعی و همچنین مبارزه با شایعه‌پردازی و تبلیغات اغواکننده ازجمله مواردی است که پلیس می‌تواند به ما کمک کند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت در خصوص موارد شایعه‌پردازی اعلام کرد: عده‌ای با شایعه‌پردازی زمینه ترساندن مردم را در خصوص آب،‌ غذا و موارد آشامیدنی مهیا می‌کنند؛ همچنین تبلیغات اغواکننده‌ای در این خصوص می‌کنند، حتی در خصوص اثربخشی واکسیناسیون نیز تبلیغات اغواکننده می‌کنند که در این زمینه نقش پلیس می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: پلیس و وزارت بهداشت در حوزه اجتماعی کارهای مشترکی دارند ازجمله کمک به حاشیه‌نشینان، مرزنشینان و فقرا که تاکنون خدمات ناجا در این زمینه موثر بوده است.

هاشمی در پاسخ به سئوالی در خصوص حمایت وزارت بهداشت از بیمارستان‌های ناجا گفت: در قالب تفاهم‌نامه ما تعهداتی داریم و موظف هستیم خدماتی را برای پرسنل ناجا ارائه دهیم؛ در کمک به بیمارستان‌ها و پلی‌کلینیک‌ها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اعلام یک شماره مشترک برای خدمات درمانی اعلام کرد: هم انتظار پلیس و هم بقیه شرکا در بهداشت، درمان و آتش‌نشانی این است که ما یک شماره داشته باشیم و تولیت با یک دستگاه باشد، اما نیاز به مصوبه مجلس دارد.

وی گفت: طرح‌های خوبی در این زمینه پیشنهاد شده است؛ نیاز به تصمیم مجلس دارد؛ ما از طرفداران این ایده هستیم.

هاشمی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه تبلیغات اغواکننده از طریق ماهواره صورت می‌گیرد و باید از وزارت ارتباطات در این زمینه کمک خواست، گفت: بالاخره در فضای مجازی تبلیغات اکثریت از این جنس هستند. مکمل‌های تقلبی و تجهیزات پزشکی که می‌طلبد وزارت ارتباطات، پلیس فتا و قوه قضائیه در این زمینه اقدامات بازدارنده را انجام دهند.

وی در خصوص داروفروشی در ناصرخسرو گفت: این موضوع جدید نیست و باید گفت که جنس کار تغییر کرده است.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که هم‌اکنون داروی رسمی که در فهرست دارویی کشور موجود است، در اقصینقاط کشور به دست می‌آید، افزود: اگر موردی و دارویی در ناصرخسرو بود قاچاق است و قاچاق قانون و مسئول دارد که مربوط به وزارت بهداشت نیست.

هاشمی به موضوع اصالت داروها اشاره کرد و گفت: در ۷۰ درصد داروها هولوگرامی تعبین شده که با استفاده از موبایل از اصالت و قیمت دارو می‌توان اطمینان حاصر کرد.

وی افزود: برای دارو هیچ مشکلی نیست و فعلاً‌ مکمل‌های قاچاق وارد کشور می‌شوند؛ الان مکمل‌ها در کشور ساخته می‌شود و ما از آن حمایت می‌کنیم.

کد N1876175

وبگردی