آفتاب

گشتی در هنر ساسانی با یک کتاب

گشتی در هنر ساسانی با یک کتاب

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «نگاهی به هنر دوره ساسانی» با گردآوری و تدوین آناهیتا مصلحی و پیشگفتاری از یوسف نراقی به تازگی توسط انتشارات نخبه‌سازان منتشر شده است.

کتاب در دو فصل «مختصری درباره تاریخ سیاسی و جغرافیای تاریخی دوره ساسانی» و «هنر ساسانی» به تحلیل و واکاوی هنر این دوره تاریخی ازجمله معماری دوره ساسانی، نقوش برجسته دوره ساسانی، نقوش برجسته روی سنگ (نگارکند)، نقوش برجسته روی فلزات، نقوش برجسته روی گچ (گچ‌بری)، نقوش خط و کتیبه، نقوش برجسته روی مهر، نقاشی دوره ساسانی، نقاشی دیواری، نقاشی کتاب و... می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه یوسف نراقی می‌خوانیم:

 «مطالعه آثار باستانی، بخش وسیعی از زندگی گذشته جوامع را دربرمی‌گیرد. این آثار می‌توانند جنبه‌های گوناگون زندگی مردم آن عصر را نشان دهند. مثلا برج و بارو‌ها و قلعه‌های دفاعی دور شهر‌ها می‌توانند موقعیت نظامی یا جنگی مردم آن دوره را ترسیم کنند یا وسایل زندگی روزمره، مثل ظروف پخت و پز و وسایل گرمایشی، می‌توانند تصویر زندگی یک قوم یا منطقه سکونت آنان در یک زمان خاص باشد. همچنین آثار هنری بجا مانده از گذشته، ابزار و وسایلی هستند که ما را با زندگی فرهنگی و فکری آن عصر آشنا می‌کنند.»

کتاب «نگاهی به هنر دوره ساسانی» در ۲۰۸ صفحه و به قیمت ۱۷۰۰۰ تومان توسط انتشارات نخبه‌سازان منتشر شده است.

کد N1866210

وبگردی