آفتاب

تازه‌ترین سخنان معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره سیاست‌های انتشار کتاب و صدور مجوزها

تازه‌ترین سخنان معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره سیاست‌های انتشار کتاب و صدور مجوزها

در سه ماهه پاییز 96 در استان اصفهان 590 درخواست مجوز کتاب بررسی شده و 540 عنوان کتاب مجوز چاپ گرفته‌اند. 40 تا 50 مورد اثر مشروط و نیازمند اصلاحیه بودند و تنها یک مورد درخواست مجوزش رد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (دوشنبه 18 دی‌ماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

محسن جوادی در ابتدای این نشست؛ با اشاره به اینکه از دل پرسش و پاسخ خبرنگاران گاهی مسیرها و رویکردهای تازه‌ای برای مدیریت سیاستگذاری به وجود می‌آید، گفت: آقای صالحی در مواقعی که در مدیریت بودند؛ گرایش زیادی به برنامه‌ریزی و نهادینه کردن مقررات و ضوابط داشتند. در واقع خیلی از مسیرها، روندها و رویکردهای مدیریت فرهنگی ازسوی ایشان مشخص شده و من خوشحالم که فرصت دارم بنا بر یک ریل‌گذاری مشخصی پیش بروم. البته هرکس خودش نیز ایده‌هایی دارد و از مشاورانی استفاده می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس در تشریح دو رویکرد اصلی این معاونت در دوره جدید بیان کرد: ترویج کتابخوانی و تقویت فرهنگ و هویت دینی از مهمترین رویکردهای ما برای فعالیت‌ در معاونت فرهنگی است. در بخش ترویج کتابخوانی هدف بالا رفتن سرانه مطالعه کشور است و برای رسیدن به این هدف فعالیت‌هایی مثل حمایت از صنعت چاپ، بهبود کسب و کار نشر، تسهیل مجوزهای نشر و کتاب، کنترل نوسانات کاغذ، ارائه وام و تسهیلات برای تاسیس و تجهیز کتابفروشی‌ها، تمرکززدایی از امور چاپ و نشر و تفویض اختیارات به شهرستان‌ها و استان‌ها صورت گرفته و ادامه پیدا می‌کند.

او ادامه داد: به عنوان مثال در سه ماهه پاییز 96 در استان اصفهان 590 درخواست مجوز کتاب بررسی شده و 540 عنوان کتاب مجوز چاپ گرفته‌اند. 40 تا 50 مورد اثر مشروط و نیازمند اصلاحیه بودند و تنها یک مورد درخواست مجوزش رد شده است. امیدواریم این امکان را برای تمام استان‌های کشور فراهم کنیم.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی نیز همین مسیر تمرکز زدایی را دنبال می‌کنیم تا تمام شهرها و استان‌های کشور از اختیارات لازم برخوردار شوند. در این سه سال سعی شده ساختار اداره کتاب نوسازی شود و ضوابط و مصداق‌های ممیزی را شفاف بیان کنیم. در این مسیر از نیروهای متخصص و متعهد استفاده کردیم تا از اشتباهات و ارزیابی‌های سلیقه‌ای کم کنیم. در بخش یارانه‌ها و جوایز کتاب که عموما در قالب نمایشگاه یا طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها پرداخت می‌شوند نیز ترویج کتابخوانی را مدنظر داشته و داریم. حتی جایزه‌ای مثل جایزه کتاب هم به نوعی کمک به ترویج کتابخوانی است. ما از فعالیت مروجین کتابخوانی حمایت می‌کنیم و جشنواره‌ای برای تقدیر از آنها برگزار می‌شود. باید سعی کنیم با ارائه کتاب سالم، اعتماد بیشتری به مطالعه را در جامعه به وجود بیاوریم.

جوادی افزود: برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در روستاها و شهرهای مختلف؛ کودکان ما را در گروه‌های 10 تا 15 نفره دور هم جمع کرده تا کتاب بخوانند. امروز باشگاه‌های کتابخوانی کشور 60 هزار نفر عضو دارند. 60 هزار نفری که نسل آینده کشور هستند.

او درباره رویکرد معاونت به موضوع تقویت فرهنگ و هویت دینی نیز اظهار داشت: به عنوان مثال بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسئولیت حفاظت از داشته‌های ادبی کشور و پرورش نسل جدیدی از نویسندگان و شاعران را برعهده دارد یا جایزه فیروزه برای حمایت از کالاهای فرهنگی برگزار می‌شود. کالاهای فرهنگی اصولا ترکیبی از اقتصاد و فرهنگ است و ما باید به موازات تولید کالای فرهنگی به فکر یافتن بازار برای عرضه آن نیز باشیم. حوزه تمدنی ایران حوزه وسیع‌تری از مرزهای کشور خودمان است به عنوان مثال کاراکترهای شاهنامه می‌توانند در افغانستان و تاجیکتسان نیز بازار داشته باشند.

جوادی تاکید کرد: هیئت خرید و انتخاب کتاب که کتاب‌های منتشر شده ناشران را برای کتابخانه‌ها خریداری می‌کنند هم به نوعی کمک به حفظ هویت فرهنگی است چراکه در کنار حمایت اقتصادی از ناشران، به نوعی جهت‌دهی فرهنگی و دینی نیز محسوب می‌شود. متاسفانه وضعیت تیراژ کتاب در کشور نگران کننده است هر چند تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده کم نیستند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره دیگر فعالیت‌های فرهنگی این معاونت یادآور شد: دفتر تشکل‌ها و مجامع ارشاد برنامه گفت‌وگو با اقوام و مذاهب مختلف را دنبال می‌کند که البته تازه در ابتدای راه هستیم. همچنین توجه به دیپلماسی فرهنگی را وظیفه خود می‌دانیم متاسفانه به‌رغم توان و غنای فرهنگی ایران از خیلی کشورهای دیگر حضور کمتری در عرصه‌های فرهنگی داریم. البته تمام این اهداف را ما به تنهایی نمی‌توانیم محقق کنیم و متصدی انجام آنها باشیم بلکه نیاز داریم تا نهادهایی مثل صداوسیما، آموزش و پرورش، شهرداری و ... نیز به ما کمک کنند. طرح گرنت را برای حمایت از ترجمه و چاپ آثار ایرانی در زبان‌های دیگر برگزار می‌کنیم. طرحی که صرفا حمایتی است و خودمان هیچ سهمی از این ترجمه آثار نداریم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس در پاسخ به سوالی درباره رویکرد این معاونت برای حمایت متوازن از صنعت نشر و کمک به حل معضل عدم همخوانی تعداد ناشران و کتابفروشی‌ها بیان کرد: وقتی صحبت از حوزه کتاب می‌کنیم یعنی تولید، توزیع و فروش را باید همزمان درنظر داشته باشیم.

وی افزود: بنا نداریم از حمایت‌های موجودی که از ناشران صورت می‌گیرد، کم کنیم ولی طرح‌های ویژه‌ای برای حمایت از کتابفروشی‌ها آغاز شده است. در طرح ارائه تسهیلات برای تجهیز و احداث کتابفروشی‌ تاکنون 100 درخواست مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. متاسفانه در برخی شهرها کتابفروشی نداریم و وضعیت روستاها نیز اصلا خوب نیست. روستاهای ما دیگر با 50 سال و 100 سال قبل تفاوت کرده و در روستاها افراد تحصیلکرده‌ای زندگی می‌کنند که نیازمند داشتن ویترین کتاب هستند.

جوادی اضافه کرد: حمایت تنها به معنی ارائه وام و تسهیلات نیست و به شکل‌های مختلفی می‌توانیم حمایت‌های زیربنایی از ویترین کتاب محقق کنیم. مثل همین آیین‌نامه‌ای که برای کاهش هزینه‌های آب و برق و حمل و نقل مربوط به کتاب آماده شده و باید در دولت به تصویب برسد. 95 درصد کارهای مربوط به این طرح انجام شده و چون سازمان‌ها و نهادهای زیادی درگیر آن بودند، زمان زیادی برد و انشاالله به زودی به مرحله نهایی می‌رسد.

(ادامه دارد)

کد N1812536

وبگردی