آفتاب

تلگرام تا کی قطع است؟ | ممکن است تلگرام دیگر وصل نشود؟

تلگرام تا کی قطع است؟ | ممکن است تلگرام دیگر وصل نشود؟

تلگرام تا کی قطع است؟ | قطع شدن تلگرام از بامداد سه شنبه یازدهم اردیبهشت همچنان در صدر اخبار نشسته است. نکته اما اینجاست که این بار تلگرام فیلتر شده و دوباره وصل نمی شود. مسئولان دولتی بارها تاکید کرده اند که دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد... اما روز گذشته دستوری از قوه قضاییه مبنی بر فیلتر تلگرام صادر شد. بالاخره بعد از چندماه کشمکش، تلگرام در ایران برای همیشه قطع شد.

بیشتر بخوانید: تلگرام وصل می شود؛ چه زمانی
بیشتر
 بخوانید: علت قطعی تلگرام .

بیشتر بخوانید: جایگزین تلگرام +دانلود .

تلگرام تا کی قطع است؟


تلگرام فیلتر شده است و این بار قطعی تلگرام دائمی به نظر می رسد، چرا که این بار با دستور مقام قضایی تلگرام فیلتر شده است.
بنا به اعلام دادستانی تهران با توجه به اعلام شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی و انقلاب تهران و تقاضاهای فراوانی که در خصوص جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور از ناحیه شهروندان به این دادسرا واصل شده ، هم چنین درخواست ضابطان و سایر نهادهای ذی ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیام­رسان تلگرام، و با عنایت به اینکه شبکه تلگرام ( به نشانی اینترنتی TELEGRAM.ORG ) با سرمایه گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی­ضابطه در فضای مجازی کشور نموده و این اقدامات بستر امنی برای فعالیت گروه ­های تروریستی بین­المللی گردیده است.
به نحوی که عملیات تروریستی گروهک های معاند از جمله عملیات تروریستی گروهک داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل که در خرداد ماه سال گذشته منجر به شهادت ۱۷ نفر وزحمی شدن دهها نفر از مردم شریف ایران گردید و همچنین اقدامات گروهک های معاند در اغتشاشات دی ماه ۱۳۹۶ که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از شهروندان کشور و خسارات مالی فراوان به اموال خصوصی و عمومی شد و بسیاری از اقدامات ضدامنیتی دیگر ازطریق این پیام رسان سازماندهی و هدایت شده است.
با توجه به این که این شبکه به بستر امنی برای ارتکاب انواع جرائم تبدیل شده است ، و با عنایت به اینکه هزاران پرونده مطروحه در این خصوص در دستگاه قضایی تشکیل شده ، و با توجه به اینکه سرورهای این پیام رسان که ادله ارتکاب جرائم مذکور در آن نگه داری می ­شود در خارج از کشور قرار داشته و غیر قابل دسترس می باشد و مدیران این شبکه نیز هیچ گونه همکاری با مقامات قضایی و ضابطان دادگستری در خصوص جمع آوری و ارائه ادله جرم بعمل نیاورده اند ، و در نتیجه بسیاری از پرونده ها بلااقدام باقی مانده و این امر ضمن این که موجبات نارضایتی شکات را به دنبال داشته ، اجرای عدالت در کشور را نیز با موانع جدی مواجه ساخته است ، نظر به این که تلاش های مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بمنظور جلب همکاری و الزام مدیران تلگرام به تبعیت از قوانین کشور نتیجه مؤثری نداشته است و این عدم همکاری و کارشکنی های متعدد علاوه بر نارضایتی شکات امنیت وآسایش جامعه را نیز با مخاطرات جدی مواجه نموده و با عنایت به اینکه مدیران این شبکه اطلاعات مربوط به میلیون ها شهروند ایرانی را در خارج از کشور ذخیره، نگهداری وپردازش می ­نمایند  و بلحاظ عدم پایبندی به قوانین و مقررات کشور ، حریم خصوصی مردم در معرض انواع دسترسی وسوء استفاده قرار گرفته و این امر علاوه بر ورود ضرر و زیان به شهروندان، امنیت ملی کشور را بلحاظ جمع آوری و سوء استفاده از داده های عظیم کشور به خطر انداخته است.

علت قطعی تلگرام


نظر به اینکه بموجب برنامه توسعه ای که مدیران این پیام رسان تدوین و اجرای آن را آغاز کرده ­اند و به موجب آن تصمیم گرفته شده است که تلگرام علاوه بر فعالیت در حوزه ارتباطی و رسانه ای برخلاف قوانین و مقررات پولی وبانکی جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در حوزه اقتصادی و پولی کشور نیز وارد شده و یک نوع پول رمز پایه بنام (گرام) را طراحی و عرضه نماید ، و باعنایت به اینکه طبق برآورد کارشناسان اقتصادی و فناوری فراگیر شدن این پول بدون پشتوانه می تواند ظرف مدت کوتاهی میلیاردها دلار ضرر اقتصادی به مردم وکشور وارد کرده و سرمایه ها را به یغما ببرد ، و بررسی های بعمل آمده بر فراهم شدن بستر ارتکاب جرائم متعدد ازجمله جرائم مشروحه ذیل :
۱-اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه بویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب
۲-جمع آوری اطلاعات مردم وکشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده های شهروندان ایرانی وجاسوسی به نفع اجانب
۳- انتشار ، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه ،
۴- اهانت به مقدسات وارزش های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه های منحرف و مخالف اسلام
۵-نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی
۶- قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز
۷-اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهکهای تروریستی
۸-کلاهبرداری ، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی
۹- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران
۱۰- هتک حیثیت اشخاص
دلالت دارد و از سوی دیگر پیش از اتخاذ  تصمیم در این زمینه ، موضوع در جلسات متعدد کارشناسی با حضور متخصصان امر و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح و مورد بررسی قرارگرفته و آنها نیز نظر کارشناسی خود را مبنی بر لزوم مسدودسازی و جلوگیری از ادامه فعالیت این شبکه اعلام داشته‌اند .

دستور فیلتر تلگرام


لذا در اجرای ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی و به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مواد ۴۹۸، ۵۰۰ ، ۵۱۲ ، ۵۱۳ ، ۵۱۴ ، ۶۰۹ ، ۶۱۰ ، ۶۳۹ ، ۶۹۷ ، ۶۹۸ ، ۷۰۰ ، ۷۲۹ الی ۷۳۱ و ۷۴۲ الی ۷۵۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و ماده ۶ قانون مطبوعات ، دستور مسدودسازی پیام رسان تلگرام صادر و اعلام می گردد.
با توجه به مراتب فوق کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف­اند از تاریخ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند. متذکر می­گردد اعمال مسدودسازی باید بنحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد تخلف از اجرای این دستور مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود.
بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران

آخرین قطعی تلگرام


چند روز پیش، پس از قطعی تلگرام به دلایل فنی تلگرام اعلام کرد مهندسان این شرکت مشغول آماده سازی تجهیزات پس از قطعی برق هستند و اختلال این پیام رسان برای کاربران در مناطق اروپا و خاورمیانه در حال برطرف شدن است.پیام رسان تلگرام در توئیتر اعلام کرد: مهندسان این شرکت مشغول بازگرداندن سرور قطع شده به شبکه هستند.در این پیام آمده است: خوشه سرورهایEurocluster بالاخره به برق متصل شد. تمام مهندسان مشغول کار هستند تا پس از قطعی برق تجهیزات را آماده کند.تلگرام برای کاربران اروپا، خاورمیانه و کشورهای منطقه CIS در حال تعمیر است.این درحالی است که این پیام رسان در توئیتی دیگر دلیل اختلال در تلگرام را قطعی وسیع برق در منطقه آمستردام اعلام کرده بود.پیام رسان تلگرام از ساعات اولیه صبح امروز با اختلال گسترده روبه رو شد.

فیلتر تلگرام در بهمن ماه 96


با وجود شایعات بسیار درباره تصمیم گیری برای فیلتر تلگرام، فیلتر تلگرام تنها یکبار و در زمستان 96 اتفاق افتاد. روزنامه شهروند در آن مقطع نوشت:
«تلگرام به ‌زودی بسته می‌شود» این شایعه ای است که در دو- سه روز گذشته بارها دهان به دهان چرخید و تکذیب شد اما با شدت گرفتن اختلال این اپلیکیشن ارتباطی و از دسترس خارج شدن آن روی گوشی های تلفن همراه شایعه فیلترینگ تلگرام قوت بیشتری گرفت با این وجود  برخی از منابع خبری فیلترشدن تلگرام را موقت اعلام کرده و گفته‌اند که با تصمیم سطوح عالی امنیتی فعالیت تلگرام و اینستاگرام به‌طور موقت محدود می‌شود.
محمد حسین‌پور، سخنگوی شورای عالی فضای مجازی  هم فیلترشدن تلگرام را رد کرد و به «شهروند» گفت: در آخرین جلسه شورایعالی فضای مجازی که حدود دوهفته پیش برگزار شد، هیچ تصمیمی دال بر فیلترکردن تلگرام گرفته نشد ه است و هرگونه تصمیم دیگری  در این رابطه ممکن است مربوط به شورای امنیت ملی باشد.
در این میان مدیران وزارت  کشور اختلالات پیش‌آمده را طبیعی می‌دانند. جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در این‌باره گفته است؛ طبیعی است وقتی اختلالی در نظم عمومی ایجاد شود، دولت به شکل مقطعی، دست به محدودیت شبکه‌های اجتماعی می‌زند. او البته این نکته را هم گفته که دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما در زمانی که ایجاد اختلال می‌شود، طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی استفاده شود، اما این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت ارتباطات به‌عنوان متولی رسیدگی به فضای مجازی تا این لحظه سکوت کرده و هیچ اطلاع‌رسانی در رابطه با آینده تلگرام نکرده است.

کسانی که از فیلتر تلگرام آسیب می بینند


در چند ساعتی که احتمال فیلترینگ تلگرام قوت گرفت، بیشترین نگرانی و شوک به کسب‌وکارهای تلگرامی حادث شد، زیرا فعالیت‌های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است. از دو شب گذشته هم به دنبال بروز برخی تجمعات غیرقانونی و ناآرامی‌ها در برخی شهرها به‌ویژه در تهران ارتباط تلفنی مشترکان در برخی مناطق با مشکل مواجه شد و در همین راستا برخی خبرهای نادرست مبنی بر خروج تلگرام از دسترس به دستور رئیس‌جمهوری توسط برخی کانال‌های غیرموثق در فضای مجازی منتشر شد اما بعد تکذیب شد.همچنین دو روز گذشته که یکی از کانال‌های تلگرامی با پوشش‌دادن اخبار و تصاویر از این تجمع‌ها و انتشار پیام‌های سیاسی تحریک‌کننده به نوعی مشغول دامن‌زدن به این تجمع‌ها و تشویق افراد به ادامه حضور در آنها بود، محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با ارسال توییتی خطاب به موسس شبکه مجازی تلگرام نوشت: «یک کانال تلگرامی درحال نفرت‌پراکنی است، مردم را تشویق می‌کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند، مسلح شوند و جامعه را ناآرام کنند. حالا زمان آن است که چنین تشویقاتی توسط تلگرام متوقف شود.پس از آن بود که پاول دوروف، بنیانگذار شبکه تلگرام خطاب به وزیر ارتباطات ایران گفت: «ترویج خشونت براساس مقررات تلگرام ممنوع است، اگر {چنین موردی} صحیح باشد، ما ناچاریم این کانال‌ها را مسدود کنیم، بدون توجه به اندازه کانال و تأثیرات سیاسی آن» و در نتیجه این کانال مسدود شد.
[h3]جانشین احتمالی تلگرام [h3]
احتمالا جدی‌ترین رقیب تلگرام برای قبضه‌کردن بازار، پیام‌رسان ویسپی باشد. این پیام‌رسان در هنگ‌کنگ در چین ثبت شده است. اواخر‌ سال گذشته بعضی اخبار جدی از مذاکره بخش‌هایی از دولت با این پیام‌رسان حکایت داشت. هرچند درنهایت این مذاکرات تکذیب شد. این پیام‌رسان در فروشگاه اینترنتی «کافه‌بازار» ١٠٠‌هزار مرتبه روی دستگاه‌های کاربران ایرانی نصب شده است. مشتریان سایر نقاط دنیا هم از طریق پلی‌استور بیش از ٥٠٠‌هزار مرتبه این نرم‌افزار را روی دستگاه‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند. این نرم‌افزار در پلی‌استور موفق به دریافت ٤,٤ امتیاز از ٥ ستاره شده است. بعضی شایعات هم حکایت از آن دارند که بخش‌هایی از فعالان آی‌تی در داخل کشور، سهام این شرکت چینی- هنگ‌کنگی را خریده و به ‌نام خود ثبت کرده‌اند.
کد N1809924

وبگردی