آفتاب
الزامات مطالعات فضای مجازی-۹؛

فلسفه رسانه‌های نوین را دریابیم/ بازی‌هایی فراتر از سرگرمی

فلسفه رسانه‌های نوین را دریابیم/ بازی‌هایی فراتر از سرگرمی

مدیر پژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن تأکید بر لزوم توجه به فلسفه رسانه‌های نوین، هویت بازی‌های امروز را فراتر از سرگرمی صرف دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که مراحل اولیه راه‌اندازی خود را طی می‌کند، چندی قبل در نشستی با حضور صاحب‌نظران این حوزه، مسائل فضای مجازی را به بحث و بررسی گذاشت.

خبرگزاری مهر در قالب سلسله مطالبی اهم نکات طرح شده از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان حاضر در این نشست با موضوع «الزامات و نکات مطالعات فضای مجازی» مرور خواهد کرد.

سیدمحمدعلی سیدحسینی، مدیر پژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آخرین سخنران این هم‌اندیشی بود که با اشاره به این که «فضای مجازی یک مفهوم عام است که معمولا زیرمجموعه‌های آن مشخص نیست» تأکید کرد: اگر امروز از اهمیت این فضا صحبت می‌کنیم باید دید این اهمیت از چه زاویه‌ای مطرح شده است. فضای مجازی ارتباط مستقیمی با رسانه‌های جدید دارد و به نظر می‌رسد این رسانه‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و یا حتی بازی‌های دیجیتال است که ما را متوجه اهمیت فضای مجازی کرده است.

وی ادامه داد: نکته این است که این ابزارها در واقع صنایع رسانه‌ای محسوب می‌شوند و اینگونه نیست که منفک از فضای اجتماعی ما شکل گرفته باشند.

سیدحسینی افزود: به طور خاص اگر بخواهیم روی بازی‌های دیجیتال متمرکز شویم سه ساحت برای آن قابل طرح است؛ اول ساحت رسانه‌ است که تفاوت ماهوی با رسانه‌های پیش از خود دارند. ساحت دوم بحث تکنولوژی است که شاهدیم خیلی از تکنولوژی‌های آینده امروز در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به کار گرفته می‌شوند، مانند واقعیت افزوده که در واقع آینده رسانه‌ای دنیا را شکل می‌دهند. ساحت سوم هم بحث هنر است. هنرهای دیجیتال درحال جا به جا کردن مرزهای سنتی هنر هستند.

مدیرپژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه گفت: بر اساس همین توضیحات می‌توان گفت امروز بازی‌های رایانه‌ای هویتی فراتر از سرگرمی صرف پیدا کرده‌اند و در سطح جهانی کارکردهای جدی‌تری حتی در حوزه‌هایی مانند درمان دارند.

وی افزود: آنچه امروز در حوزه فضای مجازی در ایران مغفول مانده، فلسفه رسانه‌های نوین است. اگر بتوانیم در حوزه مطالعات فضای مجازی تمرکز اصلی را روی این حوزه بگذاریم می‌تواند تأثیر مثبتی بر شناخت فضای رسانه‌ای جدید داشته باشد.

کد N1756913

وبگردی