آفتاب

علی مطهری درباره رفع حصر چه گفت؟/ آنها علاقه خودشان به امام و رهبري را اعلام كردند

علی مطهری درباره رفع حصر چه گفت؟/ آنها علاقه خودشان به امام و رهبري را اعلام كردند

مطهري با اشاره به تلاش براي رفع حصر ادامه داد: در حال فعاليت براي رفع حصر هستيم و طي ملاقاتي كه با محصوران داشتيم آنها علاقه خودشان به امام و رهبري را اعلام كردند.

چهار ماه پس از آنكه سخنراني علي مطهري در مشهد با تشخيص دادستان اين شهر لغو شد و علي مطهري سخنراني نكرده به تهران بازگشت، او در دانشگاه فردوسي مشهد از انقلاب گفت. در مورد خواسته‌هاي انقلاب گفت و نگاه پدرش به مخالفان و به سوالات دانشجويان اين دانشگاه پاسخ داد. 


همچون همه سخنراني‌هاي علي مطهري اما مطالبه «رفع حصر»به اين جلسه هم آمد. علي مطهري همچنان از مواضع پيشين خودش در مورد رفع حصر گفت و پرسيد: «آيا هفت سال مجازات كافي نيست؟» هرچند كه فارس به نقل از علي مطهري مخابره كرده است كه او ديداري هم با محصورين داشته است و آنها علاقه شان به امام و رهبري را اعلام كردند. خبري كه احتمالا جديد و در راستاي ساير تلاش‌هاي مطهري براي رفع حصر است. 


به گزارش ايسنا، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در نشستي با عنوان «انقلاب اسلامي، خواسته‌ها و دستاوردها» كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در دانشكده مهندسي برگزار شد، اظهار كرد: شهيد مطهري دو ماه بيشتر بعد از انقلاب در قيد حيات نبودند در همان دوره چقدر از آزادي بيان دفاع كرده، ايشان مي‌گويد حتي احزاب غير اسلامي هم در جمهوري اسلامي آزاد هستند، اما منوط به اينكه با تابلوي خودشان به ميدان بيايد، اگر حزب كمونيستي است با تابلوي خودش بيايد، تا مردم انتخاب كنند، اگر مي‌خواهد تظاهرات كند با عكس ماركس بيايد و با تابلوي امام(ره) و نهج‌البلاغه نيايد و مردم را فريب ندهد، ايشان تاكيد مي‌كردند كه مبادا فكر كنيد راه مبارزه در انقلاب اجازه ندادن به اظهارنظر مخالفان است، بلكه بايد با آنان با روي خوش مواجه شويم. 


مطهري بيان كرد: شهيد مطهري معتقد بود همان‌طور كه ما نسبت به خلوت زن و مرد حساسيت داريم همين حساسيت‌ها را اروپايي‌ها درباره به خلوت رفتن قدرت دارند. نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در اين ٣٨ سال آزادي بيان در كشور ما فراز‌و‌نشيب‌هاي زيادي داشته و در دوره‌هايي خوب بوده و در دوره‌هايي هم اين‌گونه نبوده است، تصريح كرد: اگر آسيبي هست بايد جبران كنيم، فكر نكنيم راه دفاع از نظام و اسلام جلوگيري از اظهارنظر مخالفان است. وي تاكيد كرد: ما بايد روش‌هاي خود را در برخورد با مخالفان و منتقدان اصلاح كنيم.


در مورد موضوع حصر قوه‌قضاييه بايد تصميم بگيرد
همچنين آن‌گونه كه فارس گزارش داده نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به سوالات دانشجويان پاسخ داده است. مطهري در ارتباط با تحريم‌ها تصريح كرد: تحريم‌ها را نبايد شوخي بگيريم چرا كه در تحريم نمي‌شود پول جابه‌جا كنيم و گردش در سيستم اقتصادي داشته باشيم حتي پول‌هاي ايران هنوز در بانك‌هاي دنيا مانده است كه بخشي از اين مشكلات به مديريت ما برمي‌گردد، البته من نسبت به آينده خوش‌بين هستم، گشايش‌هايي كه بعد از برجام ايجاد شده، بسيار خوب است. 


وي در ادامه تصريح كرد: در بحث تصادف قطار تبريز- مشهد گفتم اين بي‌انضباطي متوجه وزارت راه است و آنها بايد پاسخگو باشند، چون معتقدم در جايي كه لازم باشد بايد وارد شويم، در مباحث فرهنگي هم همين‌طور است. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره موضوع رفع حصر، خاطرنشان كرد: ما مشكلي در كشور نداريم، اين محدوديت‌هاي مسوولان كشور آثار معكوسي دارد، بارها گفتيم اين حصر كجاي قانون است و واقعا ضرورتي ندارد. 


وي با بيان اينكه اولويت‌ها را چه كسي تعيين مي‌كند، ادامه داد: آيا بحث آزادي كمتر از مباحث معيشتي است، اين ارزش‌هاي انساني براي همه ما مهم است. 


مطهري در ادامه با اشاره به موضوع برگزاري كنسرت‌ها گفت: اين موضوع تاكيد ما نبود كه هر طور مي‌خواهد اجرا شود، بحث ما تبعيض در اجراي قانون است، اگر اين‌گونه باشد هر استاني براي خود حكومت ويژه‌اي دارد و اين كم‌كم مي‌رسد به حكومت فدرال. وي افزود: كنسرت اگر نامناسب باشد حتما تبعات بدي دارد كه بايد مسوولان اجرايي براي آن راهكاري در نظر بگيرند، ما محدوديت‌هايي را در آزادي مردم به وجود مي‌آوريم و آن را به معيشت مردم سوق مي‌دهيم كه اين خيلي بد است. 


نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در اينكه معيشت مهم است هيچ شكي نيست اما مردم ما رشد اجتماعي سياسي پيدا كردند، معيشت در كدام كشور به نقطه ايده‌آل رسيده است، امريكا و اروپا هم همين‌طور هستند و حتي وضعيت معيشت خوبي ندارند. وي در ارتباط با حقوق‌هاي نجومي گفت: ديوان محاسبات در مجلس گزارش داد ٣٩٧ نفر حقوق بالا و پايين ٢٠ ميليون تومان دريافت مي‌كنند كه مجوز آن از مصوبه‌هاي دولت قبلي بود كه دست‌شان را باز گذاشته بودند، البته اين حقوق‌ها غيرقانوني نبود و فقط غير وجداني بوده كه اين دولت خيلي دير اين موضوع را پيگيري كرد.


 وي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: من هيچ‌وقت نگفتم كشور ما به موشك احتياج ندارد، افراط‌گرايي در انقلاب اسلامي خوب نيست، قدرت موشكي ايران بر هيچ‌كس پوشيده نيست. وي با بيان اينكه من براي لغو برنامه‌ام از دادستان مشهد شكايت كردم، گفت: دادستان احتمال وقوع جرم دادند، اما نمي‌شود هر فردي كه از منزل بيرون بيايد براي آن احتمال وقوع جرم داد، اين موارد در كشور كار زشتي است. 


وي خاطرنشان كرد: بسياري از كارها با اجبار قانون رفع نمي‌شود، هيچ‌وقت مردم از جمهوري اسلامي برنمي‌گردند، آنچه در جامعه نمود دارد مثل بي‌حجابي و... واقعيت جامعه نيست مثلا در زمان انقلاب بي‌حجابي در شمال تهران زياد بود اما در دوران انقلاب همه بانوان چادري بودند و اين يعني بايد به واقعيت جامعه نگاه كرد. 


مطهري با اشاره به تلاش براي رفع حصر ادامه داد: در حال فعاليت براي رفع حصر هستيم و طي ملاقاتي كه با محصوران داشتيم آنها علاقه خودشان به امام و رهبري را اعلام كردند. 


وي افزود: آنها دچار خطا شدند نه اينكه هيچ خطايي نكردند اما اعتراض‌شان طولاني شد و مورد سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه قرار گرفتند، اما آيا هفت سال براي اين مجازات كافي نيست؟ نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اينكه هر دو طرف خطا كردند، تصريح كرد: شرايط امروز جامعه هم ديگر مثل آن دوره هيجاني نيست و اتفاقي هم نمي‌افتد. 


وي در پايان گفت: اينكه مي‌گويند شوراي عالي امنيت ملي در اين باره وارد عمل شده است صحيح نيست چرا كه تعيين مجازات به شوراي عالي امنيت ملي ربطي ندارد بلكه قوه قضاييه بايد تصميم بگيرد.
کد N1629501

وبگردی