آفتاب

کنگره بین المللی محتشم کاشانی نیمه اسفند امسال برگزار می شود

کنگره بین المللی محتشم کاشانی نیمه اسفند امسال برگزار می شود

کاشان- ایرنا- معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه کاشان گفت: با هدف بزرگداشت مقام محتشم کاشانی کنگره بین المللی این شاعر بزرگ و افتخار ملی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم اسفند سال جاری در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنیان عصر روز یکشنبه در نشست خبری دست اندرکاران برگزاری این کنگره با خبرنگاران از محتشم کاشانی به عنوان شخصیت برجسته علمی و فرهنگی ایران اسلامی یاد کرد و افزود: با هدف هرچه بهتر و پرمحتواتر برگزار کردن این کنگره بین المللی، هماهنگی لازم با دستگاه های اجرایی شهرستان کاشان انجام شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگی اجتماعی هم اکنون در این شهرستان در حال به ثمر نشستن است، اظهارکرد: مسئولان کاشان نیز با تلاش فرهیختگان و علاقمندان به فرهنگ و ادب گام های موثری در این زمینه برداشته اند.
وی برگزاری جشن یکصد سالگی آموزش و پرورش، کنگره ملک الشعرای بهار، رونق گرفتن تئاتر، همایش زبان محلی «ویر و وار» و برگزاری نشست های فرهنگی اجتماعی در شهرستان کاشان را از جمله دستاوردهای فرهنگی اجتماعی دولت یازدهم در کاشان بیان کرد و گفت که این دستاوردها مایه مباهات است.
معاون استاندار اصفهان یادآور شد: مفتخریم محتشم این شخصیت برجسته علمی، مربوط به کاشان است و آوازه او نه تنها در ایران بلکه مرزهای سایر کشورها را یکی پس از دیگری درنوردیده است.
وی تصریح کرد: برگزاری یادواره شهدا، برپایی نمایشگاه های کتاب و برگزاری همایش ها و کنگره ها با هدف پاسداشت شخصیت های علمی و فرهنگی و مذهبی این شهرستان در حقیقت همه پایه های توسعه فرهنگی اجتماعی کاشان محسوب می شوند و بهانه ای برای ارتقاء سطح فرهنگی اجتماعی کشور است.
وی همچنین از سپیده کاشانی، سهراب سپهری، غیاث الدین جمشید، کمال الملک، نراقی ها و فیض کاشانی به عنوان بخشی از توانمندی های کاشان نام برد و گفت: اگر به لحاظ مالی در تگنا نباشیم شایسته است که هر سال برای این شخصیهای علمی، ادبی ومذهبی کنگره ها و آئین های یادبود بزرگی برگزار کنیم.
مدیر اجرایی کنگره بین المللی محتشم کاشانی نیز در این نشست از تشکیل کمیته هایی برای هرچه بهتر برگزار کردن این گنگره بین المللی خبر داد.
سید مرتضی طاهری گفت: کمیته های فرهنگی هنری، عمرانی، داوران و اطلاع رسانی و تبلیغات از ماه ها قبل با مشخص کردن اعضا و شرح وظیفه ها تشکیل شده اند.
وی از ارسال بیش از 2هزار پوستر بزرگ به 500 دانشگاه و مرکز آموزش عالی خبر داد و گفت: تا امروز 300 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
مدیر اجرایی کنگره بین المللی محتشم کاشانی یادآورشد: مهلت ارسال این مقاله ها تا بیستم بهمن امسال تمدید شده است.
مسئول کمیته فرهنگی هنری این کنگره نیز گفت: این کمیته در پنج محور برگزاری همایش ملی شعر محتشم کاشانی، آثار خوشنویسی در شعر محتشم، برپایی نمایشگاه عکس، همایش مادحان و ذاکران با هدف معرفی شعر محتشم این شاعر آئینی و نوجوانان و جوانان فعالیت می کند.
مجتبی رضازاده افزود: نمایشگاه عکس از هفتم تا دوازدهم اسفند امسال در نگارخانه سهراب سپهری کاشان برگزار می شود که از بین یک هزار قطعه عکس، 20 اثر برگزیده می شود.
به گفته وی نمایشگاه خوشنویسی نیز با هدف اعتباربخشیدن به شعر پارسی بواسطه کاربردی بودن هنر خوشنویسی، ارائه و معرفی هر قدسی خوشنویسی و تولید و اجرای آثار فاخر از اشعار محتشم و یا عرضه آن به دیدگان مشتاقان از سیزدهم تا بیستم اسفند سالجاری با حضور استادان برجسته و ممتاز خوشنویسی ایران از جمله امیرخانی و ملک زاده در نگارخانه سهراب سپهری کاشان برگزار خواهد شد.
رونمایی از چندین کتاب و کتاب شناسی محتشم، زندگی و اندیشه محتشم در 10مقاله، چاپ چکیده مقالات ارائه شده در کنگره و تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله آثار گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136/1772 * خبرنگار: یوسف صائب **انتشاردهنده: مجید ملازاده
کد N1619601

وبگردی