آفتاب
مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

مفتی زامبیا: ایران پایتخت واقعی جهان اسلام است

مفتی زامبیا: ایران پایتخت واقعی جهان اسلام است

مشهد- ایرنا- اسدالله لغالب، مفتی زامبیا با اشاره به اقدامات و تلاش های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای معرفی اسلام واقعی به عنوان منشاء صلح، برادری و دوری از خشونت، ایران را پایتخت واقعی جهان اسلام خواند.

لغالب سه شنبه در حاشیه مراسم معرفی شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به خبرنگار ایرنا گفت: اساس اسلام مبتنی بر اقدامات فرهنگی از جمله نصیحت، مشورت و دعوت به صلح و برادری است و جمهوری اسلامی ایران این امر را سرلوحه فعالیت های خود در جهان قرار داده است.
وی با پرداختن به مبارزات ایران با تروریسم در هر گوشه ای از جهان، گروههای تکفیری از جمله بوکوحرام در نیجریه و جنبش الشباب در سومالی، آنها را خارج از اسلام و بی ربط با این دین مقدس دانست و گفت: در هیچ جای قرآن کریم تکفیر جائز دانسته نشده است.
لغالب، ایجاد گروههای تکفیری تروریستی برای تخریب وجهه اسلام را امری سیاسی و ساخته و پرداخته آمریکا و صهیونیست ها ذکر کرد و گفت: کشورهای اسلامی باید برای دفاع از اسلام و معرفی وجهه حقیقی این دین آسمانی از ایران الگو بگیرند.
وی خاطرنشان ساخت:‌ فعالیت های فرهنگی نباید منحصر به قول باشد و برای نتیجه بهتر باید به فعل تبدیل شود همانطور که ایران اسلامی با برپایی چنین مراسمی با حضور اندیشمندان جهان اسلام پایه های تمدن نوین اسلامی را بنا نهاد.
مفتی زامبیا اظهار امیدواری کرد که به منظور آشنایی با اسلام ناب و وحدت بیشتر مسلمانان برگزاری اینگونه اجتماعات ادامه یابد.
مراسم آغاز رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام امروز با حضور شخصیتهای بین المللی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان داخلی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.
از سال 2011 میلادی همه ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شوند.
آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان همکاری اسلامی با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 1396 مصادف با سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
خاورم** 1453/5132
مترجم وخبرنگار: آمنه دهقان **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
کد N1614742

وبگردی