آفتاب

عقاب افشان تمام استانداردهای شرکت اسکانیا را رعایت می‌کند/ تولیدکنندگان اروپایی اجازه نمی‌دهند محصولی با کیفیت پایین به نامشان تولید شود

عقاب افشان تمام استانداردهای شرکت اسکانیا را رعایت می‌کند/ تولیدکنندگان اروپایی اجازه نمی‌دهند محصولی با کیفیت پایین به نامشان تولید شود

ایلنا: عقاب افشان در روزگاری که کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی قرار داشت، هیچگاه پا عقب نگذاشت.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در خانه ملت با اشاره به این که شرکت عقاب افشان تمام استانداردهای تدوین شده توسط شرکت اسکانیا را در تولیدات خود رعایت می‌کند تاکید کرد: تولیدکنندگان اروپایی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند محصولی با کیفیت پایین به نامشان تولید شود.

احمد همتی - نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در خانه ملت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا به نقش صنعت در استان سمنان و همچنین حمایت از بخش خصوصی پرداخت و تاکید کرد: مدیران عقاب افشان در روزگاری که کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی قرار داشت، هیچگاه پا عقب نگذاشت و علاوه بر تأمین باکیفیت‌ترین اتوبوس‌ها برای داخل، به صادرات خود هم ادامه دادند.

متن کامل این گفت‌وگو در ذیل آمده است:

 

شرایط صنعت در استان سمنان نسبت به استان‌های دیگر چگونه است؟

صنعت استان سمنان متأسفانه به دلایل مختلفی از جمله اتفاقات سال‌های گذشته و به‌هم‌ریختگی اقتصاد کشور در آن سال‌ها وضعیت خوبی ندارد. اغلب واحدهای صنعتی این استان یا تعطیل و یا نیمه‌تعطیل هستند و به همین دلیل کارخانه‌هایی که زمانی صادرات داشتند و درآمدزا بودند مجبور شدند بخش عمده‌ای از کارگران خود را اخراج کنند که این موضوع، افزایش نرخ بیکاری در این استان را به دنبال داشت.

 

با توجه به اینکه استان سمنان از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است، چقدر از ظرفیت این استان در راستای توسعه کشور و خود استان استفاده شده است؟

وسعت استان سمنان ۹۸ هزار کیلومتر مربع است و از نظر وسعت جزو ۶ استان اول کشور به شمار می‌رود. این استان به عنوان یک چهارراه استراتژیک و طلایی، بهترین استان برای کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق محسوب می‌شود. ۹۹ درصد از مردم استان سمنان باسواد هستند و سه برابر میانگین کشوری به نسبت جمعیتش دانشجو دارد، در نتیجه این استان زمینه رشد و توسعه را دارد؛ از نظر معادن و منابع هم پنجمین استان کشور است.

باید بار دیگر تأکید کنم که استان سمنان از نظر وسعت، نیروی انسانی و منابع و معادن زمینه رشد و توسعه را دارد. با توجه به اینکه طی ۱۲ سال گذشته، رئیس جمهور کشور از این استان بوده است، همگان این تصور را دارند که به این استان توجه ویژه‌ای شده است، در حالی که به میزان مورد نیاز به این استان توجه نشده است.

 

علت کم‌توجهی به این استان چیست؟

شاید یکی ازدلایل، کم بودن جمعیت این استان است، چراکه معمولاً در معادلات مدیریتی، بودجه‌ای و سیاسی جمعیت را لحاظ می‌کنند. موضوع دیگر فکر می‌کنم کمبود آب در این استان است. متأسفانه این کمبود آب در بخش‌های مختلف و از جمله جذب جمعیت تأثیرگذار است، ضمن اینکه همین موضوع باعث شده بخش کشاورزی و صنعت استان سمنان نتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

 

دولت یازدهم تا چه حد در زمینه حمایت از توسعه صنعت در استان سمنان همت داشته است؟

اخیراً حرکت‌های خوبی توسط دولت در حمایت از صنعت در این استان آغاز شده و حتی تسهیلاتی را به کارخانه‌ها و صنایع تولیدی یا بخش کشاورزی استان اختصاص داده‌اند و پیگیری‌هایی برای رفع موانع آن‌ها توسط مجریان انجام شده است، ولی از نظر ما این حمایت‌ها کافی نیست و باید تلاش‌های دولت در این زمینه بیشتر شود. مطمئناً این استان با شاخص‌هایی که دارد به راحتی می‌تواند در مسیر توسعه گام بردارد.

 

ارزیابی‌تان از فعالیت بخش خصوصی در این استان چگونه است؟ فکر می‌کنید این بخش تا چه حد به اهدافش رسیده است؟

بخش خصوصی، هم در کل کشور و هم در این استان، می‌تواند نقش اول و اساسی را در ساختار کلی اقتصاد داشته باشد؛ البته شرایط مناسبی باید برای این بخش فراهم باشد. متأسفانه بخش خصوصی، چه در کل کشور و چه در این استان، هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده است، اگرچه در چند سال اخیر و در دولت یازدهم شرایط از قبل بهتر شده ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. بنابراین ما باید کل کشور و از جمله استان سمنان را به نقطه‌ای برسانیم که سرمایه‌گذار خارجی و داخلی با اطمینان کامل سرمایه‌گذاری کند و کشور به یک نقطه ثبات برسد.

 

به عنوان نماینده مردم، بفرمایید که آیا مجلس توانسته بخش خصوصی را در مسیر نیل به اهدافش کمک کند؟

مجلس در حمایت از بخش خصوصی نقش مؤثری دارد و قوانین در این بخش باید باثبات و شفاف باشد. به نظرم قوانینی که توسط مجلس در این بخش تصویب می‌شود باید علاوه بر شفافیت و ثبات، علمی و کاملاً حساب‌شده باشد. قطعاً اگر در این راه قوانینی نیاز به اصلاح دارند باید اصلاح و مسیر هموار شود. مطمئناً یکپارچه‌سازی قوانین، هماهنگی مطلوبی را در اجرا پیش پای بخش خصوصی خواهد گذاشت و این بخش، محکم‌تر و باثبات‌تر گام برخواهد داشت.

 

اتفاقاً یکی از شرکت‌های صنعتی فعال در بخش خصوصی استان سمنان، شرکت عقاب افشان، تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا است. نظرتان در رابطه با این شرکت چیست؟

خوشبختانه من شرکت عقاب افشان را خیلی خوب می‌شناسم. این شرکت از جمله شرکت‌های موفق استان سمنان و حتی کشور است. مدیران عقاب افشان در روزگاری که کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی قرار داشت، هیچگاه پا عقب نگذاشت و علاوه بر تأمین باکیفیت‌ترین اتوبوس‌ها برای داخل، به صادرات خود هم ادامه داد. البته بعد از توفیقات کشور در عرصه سیاست خارجی، اخیراً این شرکت بخش صادرات خود را نیز گسترش داده و کارخانه‌اش نیز به تبع آن در حال توسعه است و روند مثبت و خوبی را در این زمینه طی می‌کند.

 

نقش این شرکت را در توسعه صنعتی شهر سمنان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که عرض شد، شرکت عقاب افشان از جمله شرکت‌های شاخص استان سمنان است که نقش بسیار تأثیرگذاری در توسعه این استان داشته است. اتفاقاً در آخرین گفت‌و‌گویی که با مدیران این کارخانه داشتم ایشان تأکید کردند که به دنبال توسعه صادرات هستند و گویا با کشورهای دیگری در حال مذاکره‌اند و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد کرده‌اند. این‌ها کارهای بزرگی است که بخش خصوصی با تکیه بر توان مالی خود دارد برای کشور انجام می‌دهد و واقعاً باید قدردان آنها باشیم.

 

شما چگونه می‌توانید از این شرکت حمایت کنید؟

قطعاً بنده هر کمکی که برای حمایت از شرکت عقاب افشان لازم باشد انجام خواهم داد و حتی برای تسهیل صادرات محصولات این شرکت مذاکراتی با وزیر صنعت و مسؤولان استانی داشته‌ایم. البته توجه داشته باشید که مجموعه مدیریت این کارخانه خود به قدر کافی قوی هستند و اگر مانعی بر سر راه این کارخانه نباشد خودشان می‌توانند با مدیریت درست مسایل را پیگیری کنند. با این حال بنده اعتقاد دارم این شرکت و کل بخش خصوصی کشور به حمایت مجلس و دولت نیاز دارند و یقیناً ما در مجلس این حمایت را از آن‌ها دریغ نمی‌کنیم.

 

حتماً می‌دانید که شرکت عقاب افشان به عنوان شریک تجاری اسکانیای سوئد فعالیت می‌کند؛ نظرتان درباره کیفیت محصولات این شرکت چیست؟

به هر حال برند اسکانیا در دنیا شناخته شده است و نیاز به تعریف و تمجید کسی ندارد. خوشبختانه شرکت عقاب افشان هم تمام استانداردهای تدوین شده توسط این شرکت اروپایی را در تولیدات خود رعایت می‌کند و این را برای خود یک الزام می‌داند. حتماً شما می‌دانید که تولیدکنندگان اروپایی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند محصولی با کیفیت پایین به نام‌شان تولید شود؛ ضمن آنکه سطح کیفی تولیدات شرکت عقاب افشان به قدری بالاست که بسیاری از کشورهای همسایه خواهان خرید آنها هستند.

 

کد N1547229

وبگردی