آفتاب

برپایی دومین سوگواره شعر آئینی «برآستان اشک»

برپایی دومین سوگواره شعر آئینی «برآستان اشک»

برجسته‌ترین شاعران آیینی درسوگواره شعر آئینی «برآستان اشک» همزمان با فرارسیدن ایام ماه صفر در فرهنگ سرای اندیشه گردهم جمع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای اندیشه، همزمان با فرا رسیدن ماه صفر و ایام عزای اهل بیت پیامبر (ص)، سوگواره شعر آئینی  «بر آستان اشک» شب‌های شعر و مرثیه خوانی در مدح و رثای اهل بیت امام حسین (ع) به مدت پنج شب  از 13 تا 17 آبان ماه در آمفی تئاتر فرهنگ سرای اندیشه برگزار می شود.

سجاد نوروزی مدیر فرهنگ سرای اندیشه با تشریح کلیات و اهداف برگزاری این مراسم عنوان کرد: عرصه ادبیات از تجلی‌گاه‌های عرض ارادت خالصانه به آل الله  است و جامعه شیعی برای حیات و ماندگاری ارزش‌هایش به شناخت معرفت عاشورایی و معارف اهل بیت نیازمند است. از این رو سوگواره شعر آئینی «بر آستان اشک» که در دوسال اخیر با استقبال چشمگیر شاعران و اهالی شعر و ادب مردم مواجه شده نشان داده است که توانسته در حوزه ادبیات آیینی گام های موثری بردارد و بار دیگر با برگزاری شب‌های شعر و مرثیه خوانی در مدح و رثای اهل بیت امام حسین (ع) به استقبال اربعین حسینی می رود.

وی مهمترین هدف از برگزاری این محفل شعر آئینی را پاسداشت مبانی دینی و ملی ادبیات آیینی عنوان کرد و گفت: مهمترین هدف برگزاری این مراسم ترویج فرهنگ عاشورایی و ابراز عشق و ارادت همیشگی نسبت به خاندان عصمت و طهارت و ار نهادن به مبانی معنوی ادبیات آیینی و تاکید بر جایگاه شعر در مرثیه سرایی و مدح اهل بیت علیهالسلام است. 

سجاد نوروزی درخصوص نحوه برگزازی این مراسم نیز گفت: نخستین دوره این برنامه در پیشواز ماه محرم به مدت سه روز برگزار شده و اکنون پنج شب دوم را از 13 تا 17 آبان ماه در آمفی تئاتر فرهنگ سرای اندیشه پیش رو داریم. 

مدیر فرهنگ سرای اندیشه در ادامه به تقسیم‌بندی این پنج شب اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این مراسم به جهت پرهیز از عدم انسجام موضوعی در شب شعرهای «بر آستان اشک» این است که شاعران در هر شب با موضوعی خاص شعرخوانی خواهند داشت. 

وی تاکید کرد: تقسیم‌بندی موضوعی هر شب در پنج شب دوم بدین صورت است، شب اول این مراسم به حضرت امام سجاد (ع)، شب دوم به حضرت رقیه(ع)، شب سوم زینب کبری(ع)، شب چهارم حضرت رباب و حضرت ام البنین(ع) و شب پنجم به حسنین(حضرت امام حسن و امام حسین (ع)) اختصاص یافته است.

نوروزی در ادامه با تشریح جزئیات و برنامه‌ برگزاری این مراسم افزود: شب شعر «بر آستان اشک» به دبیری و اجرای محمود حبیبی کسبی در پنج شب دوم که اختصاص به اهل بیت اباعبدالله الحسین  دارد با حضور شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) برگزار می شود. در این شب‌ها شاعرانی همچون حاج علی انسانی، حاج غلامرضا سازگار، محمدعلی بهمنی، سعید بیابانکی، مرتضی امیری اسفندقه، جواد حیدری، احمد بابایی، مصطفی محدثی خراسانی، علی محمد مودب، قربان ولیئی، نادر بختیاری، آرش شفایی، عباس شاه زیدی خروش، عباس کیقبادی، مهدی جهاندار، هادی جانفدا، وحید قاسمی، محسن عرب خالقی،حنیف طاهری و... و جمعی از ذاکرین اهل بیت شعرخوانی می‌پردازند. 

همچنین، در شب‌های شعر «بر آستان اشک»، هر شب به یکی از حاضران به قید قرعه هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود

علاقه مندان برای حضور در  سوگواره آئینی «برآستان اشک»  می توانند از پنج شنبه 13 تا 17 آبان ماه  ساعت 18 به آمفی تئاتر فرهنگ سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.

کد N1538075

وبگردی