آفتاب

جنگ، جریان تئاتر لبنان را کند کرد/امام موسی صدر و شهید چمران بین سلیقه‌های فکری لبنان محبوبند

جنگ، جریان تئاتر لبنان را کند کرد/امام موسی صدر و شهید چمران بین سلیقه‌های فکری لبنان محبوبند

علی فرحات، مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان تاکید کرد: تئاتر در لبنان به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار تأثیر گرفته چون هنری ظریف است و برای رشد به امنیت نیاز دارد؛ جنگ‌هایی که در این سال‌ها رخ داده باعث شده جریان تئاتر در لبنان کند باشد اما با این حال متوقف نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی فرحات در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه حتی جنگ و درگیری در سوریه بر لبنان هم اثرگذار است، یادآور شد: نمایش، همه زندگی انسان را دربرمی‌گیرد؛ وقتی جنگ و خرابکاری اتفاق می‌افتد، منبع الهام هنرمندان را هم تغییر می‌دهد.

فرحات تصریح کرد: جنگ، نمایشنامه‌ها را غمگین و هنرمندان را متعهد می‌کند؛ چون تىاتر به مسائل سیاسی و اجتماعی پیرامونش ملتزم است و ما نیاز داریم که در نمایش به مسائل واقعی دنیا بپردازیم. اثر نباید از پیام خالی یا از زندگی مردم دور باشد.

این مدیر تئاتر لبنان با اشاره به گروه‌های سیاسی مختلف در کشورش گفت: بسیاری از این گروه‌ها در سیاست و مذهب و افکار باهم مخالفند اما هنرمندان علیرغم این مخالفت‌ها در کارشان راستی دارند و ملتزم هستند که واقعیت‌های زندگی را بیان کنند. چون نمایش یعنی راستی و صداقت و هیج چیز در آن پنهان نیست.

فرحات با اشاره به اثرگذاری امام موسی صدر، شهید چمران و دیگر شخصیت‌های دینی با اصالت إیرانی در لبنان گفت: امام موسی صدر و شهید چمران تأثیر زیادی روی علاقه و محبت و تعلق فکری مردم مختلف لبنان گذاشته‌اند.

او یادآور شد: اما این اثرگذاری در زمینه نمایش ظهور و بروز ویژه‌ای نداشته و منکر به تولید اثر خاصی در تئاتر نشده است.

مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان با اشاره به دستاوردهای نشست مدیران تئاتر غرب آسیا در تهران، إظهار امیدواری کرد: آرزو می‌کنم از نتیجه این نشست کارهایی فرهنگی انجام شود و بتوانیم آن را هر سال به میزبانی یک کشور برگزار کنیم و در پی به دست آوردن نتایجی عملی باشیم.

فرحات همچنین با اشاره به ساختار تئاتر در لبنان گفت: تئاتر در لبنان از دولت بودجه می‌گیرد؛ ما سعی می‌کنیم تئاتری داشته باشیم که خودش بتوانند هزینه‌هایش را تأمین کند و از دولت جدا باشد. الان وزارت فرهنگ لبنان سالانه بخشی از هزینه‌های گروه‌های تىاتری را تأمین می‌کند. این کمک‌های دولتی براساس کیفیت کار و هزینه‌ای که برای تولید نمایش‌ها شده تعیین می‌شود.

فرحات یادآور شد: علاوه بر تأمین هزینه، دولت سالن تىاتر بزرگی به نام "قصر یونسکو" هم در اختیار دارد که آن را به رایگان در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهد.

مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان با اشاره به راه‌اندازی و برگزاری دو جشنواره تىاتر در لبنان گفت: در این جشنواره‌ها هم مدارس و هم دانشگاه‌ها حضور دارند و این موجب استعدادیابی شده است.

فرحات با اشاره به وجود ٥٠ سالن خصوصی تئاتر در لبنان، گفت: علاوه بر این، در دانشگاه‌ها و مدارس هم آمفی‌تئاتر و سالن‌هایی وجود دارد؛ اما سالن‌های خصوصی روزانه ٨٠٠ تا ١٥٠٠ دلار هزینه اجاره‌شان است.

او با بیان اینکه تولید نمایش در لبنان هزینه‌بر است، گفت: باید به مردم اعتماد کنیم که بلیت بخرند و این هزینه گروه‌های تئاتری را تأمین کنند؛ هنرمندان تئاتر در لبنان نمی‌توانند روی درآمدزایی محدودشان حساب کنند. دولت هم تنها می‌تواند کمک هزینه گروه‌ها را تأمین کند و هیچ دخالتی در تولید اثر ندارد.

فرحات با اشاره به فعالیت حدود ٥٠ هنرمند کارگردانی تئاتر در لبنان گفت: این کارگردانان معمولا هر دو سال یک بار نمایشی را روی صحنه می‌برند اما تعداد بازیگران زیاد است.

مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان با اشاره به وجود دانشگاه‌های فنی تئاتر و آکادمی‌های هنرهای نمایشی، گفت: دوره آموزشی این دانشگاه‌ها سه ساله است و معمولا سالانه چهل نفر خروجی دارد.

کد N1537861

وبگردی