آفتاب

«دامپزشکی» از قضاوت و عدم برقراری ارتباط بین انسان‌ها می‌گوید

«دامپزشکی» از قضاوت و عدم برقراری ارتباط بین انسان‌ها می‌گوید

نویسنده و کارگردان نمایش «دامپزشکی» گفت: این نمایش درباره قضاوت و عدم برقراری ارتباط بین انسان‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «دامپزشکی» اثری به نویسندگی و کارگردانی شیرین جروقی است که به داستان یک خانواده و مشکلات آن‌ها می‌پردازد؛ این نمایش از ۷ آبان در تالار مولوی روی صحنه رفته است و تا ۲۰ آبان ساعت ۱۹. ۳۰ اجرا می‌شود.

شیرین جروقی، نویسنده و کارگردان گفت: نمایش «دامپزشکی» قصه خانواده‌ای است که به مشکلاتی برمی‌خورند و باعث می‌شود که جریان عادی زندگیشان با حضور یک شخص سوم تغییر کند.

جروقی با بیان اینکه «ارتباطی که این خانواده باهم دارند برای من تبدیل به یک دغدغه شده بود» گفت: اینکه چرا آدم‌ها نمی‌توانند با همدیگر حرف بزنند و در ارتباط برقرار کردن با همدیگر مشکل دارند و همیشه آدم سومی را وارد این جریان می‌کنند که برای خود شاهد بگیرند و بگویند به من حق بده یا برای خودشان توجیه کنند.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: این دغدغه تبدیل به ایده و فرمی اجرایی شد؛ من این کار را در سبک رئال نوشتم و از تمام کارهای رئال و آنچه که تاکنون دیده‌اید با این فرم اجرایی متمایزش کرده‌ام.

جروقی خاطرنشان کرد: چیزی که من در کار رئال ایرانی می‌بینم این است که همیشه خیلی همه چیز رو مطرح بوده است و یک قشری همیشه درنظر گرفته می‌شود که جنس اتفاقات و برخورد‌هایشان با آن جریان شبیه هم است و از طرف دیگر آدم به این فکر می‌افتد که اصلا چرا این کار انجام شده. از سبک رئال خوشم می‌آید اما با آن نوع برخورد مشکل دارم چون همه شبیه هم شده است.

او با بیان اینکه «کار من هم ممکن است این رنگ و ریشه‌ها را داشته باشد اما من تلاش کردم که از این تکرار دور شوم» گفت: اگر کاری رئال داشته باشی که بخواهی همزمان هم دوست داشتنی باشد و هم نمایش داشته باشی کار سختی است که چیز متمایزی نشان دهی مگر اینکه فرم و ارائه‌ای داشته باشید که بتوانید محتوا را در آنجای دهید.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: من توانستم از طریق این دغدغه یعنی عدم ارتباط آدم‌ها با همدیگر فرمی اجرایی برای کار درنظر بگیرم که اگر شخص سومی وارد زندگی این خانواده شود چقدر روی روابطشان تاثیر می‌گذارد. آیا سردترشان می‌کند؟ این دغدغه برای من از قصه مهم‌تر بود.

جروقی با بیان اینکه عدم برقراری ارتباط تنها در زندگی شخصی او یا اطرافیانش نیست، گفت: این جریان از قدیم وجود داشته است. این اغلب در فرهنگ ما وجود دارد که آدم‌ها خیلی راحت به خودشان اجازه می‌دهند در زندگی دیگری سرک بکشند و راجع به دیگران قضاوت کنند. این شرایطی است که خود من را اذیت می‌کند و من آن را خیلی می‌بینم.

او با اشاره به اینکه «من در جنوب شهر تهران زندگی می‌کنم و این جریان را آنجا خیلی بیشتر می‌بینم» گفت: به خاطر اینکه در این قشر بیشتر آدم‌هایی دیده می‌شوند که تحصیلات پایینی دارند و کمتر در جامعه گشته‌اند و کمتر دیده‌اند و روابط را لمس کرده‌اند و برای همین شاید این ارتباط را بلد نیستند.

جروقی ادامه داد: ما یاد نگرفته‌ایم چطور با همدیگر ارتباط برقرار کنیم. این فرهنگ ارتباط برقرار کردن با همدیگر را بلد نیستیم. تا می‌خواهیم حرف بزنیم خیلی سریع تبدیل به مشاجره و دعوا می‌شود. نمی‌دانم دلیلش از کجاست. شاید آنقدر حرف نزدیم که دیگر نمی‌توانیم و نمایش «دامپزشکی» برآیند همه این دغدغه‌ها و دیدگاه‌ها بوده است.

امین اسفندیار، صادق برقعی، هادی شیخ الاسلامی، کیوان محمدی، ستاره ملکی، زهرا مهرابی و علی نورانی بازیگران نمایش «دامپزشکی» هستند که به نویسندگی و کارگردانی شیرین جروقی و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان تا ۲۰ آبان ساعت ۱۹. ۳۰ در سالن کوچک مولوی اجرا می‌شود.

کد N1537626

وبگردی