آفتاب
سهیلا گلستانی مطرح کرد:

«مرا رها نکن» داستانی درباره مهاجرت‌های اجباری است

«مرا رها نکن» داستانی درباره مهاجرت‌های اجباری است

سهیلا گلستانی کارگردان فیلم کوتاه «مرا رها نکن» توضیح داد این فیلم داستانی درباره مهاجرت های اجباری است که زمان و مکان ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز دوشنبه ۱۰ آبان ماه نشست خبری معرفی فیلم کوتاه «مرا رها نکن» به کارگردانی سهیلا گلستانی با حضور این کارگردان، بابک قهرمانی تهیه کننده، مسعود امینی تیرانی فیلمبردار، حمید گلستانی تدوین‌گر، عباس حبیبی و سونیا سنجری بازیگران این فیلم کوتاه در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست سهیلا گلستانی کارگردان فیلم کوتاه «مرا رها نکن» گفت: بابک قهرمانی صراحتا پیشنهاد ساخت این فیلم را با تکنیک ۳۶۰ درجه VR به من داد و من نیز با توجه به اینکه ساخت فیلمی با چنین تکنولوژی تجربه جالبی به شمار می رود این پیشنهاد را قبول کردم.  

بابک قهرمانی تهیه کننده فیلم نیز بیان کرد: از مدتی پیش به نمایندگی از مجموعه ای قصد سرمایه گذاری روی تولیدات فرهنگی و هنری داشتیم که سرمایه گذاری برای تولید این فیلم کوتاه با استفاده از تکنیک فیلمبرداری ۳۶۰ درجه از جمله این سرمایه گذاری ها است. در واقع ما تلاش داریم تا تکنولوژی مورد نظر را وارد سینمای ایران کنیم. این را باید بگویم که تجربه تولید فیلمی با تکنیک فیلمبرداری ۳۶۰ درجه در سینمای جهان وجود نداشته است و «مرا رها نکن» اولین فیلمی است که در تاریخ سینما به این سبک فیلمبرداری شده است البته سینمای هالیوود در نظر دارد تا در پایان سال ۲۰۱۷ یک فیلمی با زمان ۶۰ دقیقه و با استفاده از این تکنیک تولید کند که مراحل پیش تولید آن به تازگی شروع شده است.

وی ادامه داد: اولین استارت ما در استفاده از این تکنولوژی ساخت یک فیلم کوتاه بود که این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک نیز فیلمی با زمان بیشتر جلوی دوربین ببریم.

امینی، فیلمبردار این پروژه با اشاره به اینکه کار در چنین پروژه ای برای وی جذابیت بسیاری داشت، توضیح داد: تجربه فیلمبرداری به صورت ۳۶۰ درجه برای یک فیلمبردار می تواند جذاب باشد و من دوست داشتم چنین تجربه ای را پشت سر بگذارم به طور معمول وقتی یک فیلم ساخته می شود حضور دوربین در فیلم به عنوان یک ناظر فرضی همیشه وجود دارد، اما مساله جالب در «مرا رها نکن» این بود که فیلمبردار و دوربین باید حذف می شدند.

وی بیان کرد: البته من در تجربه های قبلی خود نیز تلاش می کردم تا به عنوان فیلمبردار محدودیت هایی را برای بازیگر ایجاد نکنم و دوست دارم بازیگر آزادی خود را داشته باشد، اما در این شیوه این آزادی به صورت کامل در اختیار بازیگر قرار دارد و او این اختیار را دارد که چگونه و در چه فاصله ای از دوربین قرار بگیرد. علاوه بر آن مخاطب نیز این قدرت را دارد  تا فضای دید خود را انتخاب کند. البته من معتقدم این نوع از فیلمبرداری به نوعی چالش خودکشی فیلمبردار است.

حمید گلستانی در ادامه تاکید کرد: نسخه ای از فیلم که شما امروز دیدید تدوین نشده بود، البته این فیلم یک اثر سکانس-پلان است و نیاز به کات ندارد.

سهیلا گلستانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع فیلم بیان کرد: «مرا رها نکن» با موضوع پناهجویان و مهاجرت های اجباری ساخته شده است و زمان و مکان خاصی ندارد. اگر در این اثر هیچ دیالوگی شنیده نمی شود به این دلیل است می خواستیم فضای بین المللی بیشتری داشته باشیم و استفاده از دیالوگ می تواند فیلم را به یک محدوده جغرافیای خاصی محدود کند.

سهیلا گلستانی گفت: بخش عمده سینما یک تجربه جمعی است و اتفاقاتی از این دست می تواند شبیه تجربه همگانی فیلم دیدن در سینما نباشد اما با تمام این احوال می تواند جایگاه خود را داشته باشد. استفاده از یک چنین تکنیکی برای فیلم های کوتاه بسیار خوب است چرا که مخاطب می تواند فیلم را چند بار و از زوایای مختلف تماشا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: من و تعدادی از عوامل پشت دوربین نیز به دلیل نوع فیلمبرداری جلوی دوربین حضور داشتیم اما با توجه به اینکه روند کار را می دانستم به خوبی خود را جلوی دوربین ماسکه کرده ام.

این کارگردان ادامه داد: شاید دکوپاژ به صورت کلاسیک در این فیلم تغییر کرده باشد اما میزانسن حرف اول را می زند.

امینی نیز با اشاره به نوع فیلمبرداری توضیح داد: کنترل یک محیط ۳۶۰ درجه هم برای کارگردان و هم برای فیلمبردار سخت است چرا که همه محیط موجود یک میزانسن کامل به شمار می رود.

عباس حبیبی بازیگر فیلم نیز گفت: بحث فنی کار برای من اهمیت بسیاری داشت و فکر می کنم هر بازیگری دوست دارد در چنین پروژه ای حضور داشته باشد. علاوه بر آن گروه تولید یک نگاه کاملا فرهنگی داشتند و هر چند این فیلم یک اثر کوتاه است اما بیش از ۱۰۰ هنرور در آن حضور داشتند.

سونیا سنجری نیز بیان کرد: بازی در یک فیلم با تکنیک فیلمبرداری ۳۶۰ درجه برای من هیچ فرقی نداشت و انگار در فضای لانگ شات کار می کردم.

سهیلا گلستانی با اشاره به انتخاب موسیقی فرانسوی برای این فیلم توضیح داد: تمام داستان فیلم بر اساس این موسیقی انتخاب شده است. شاید در ابتدا به استفاده از صدا مانند صدای دریا در کار فکر می کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم اگر صدایی است در زیر صدای موسیقی باشد.

بابک قهرمانی تهیه کننده این فیلم با اشاره به اینکه یک اتاق فکر وجود دارد که فعالیت های مجموعه سرمایه‌گذار او را ساماندهی می کند، توضیح داد: تا امروز روی تولید دو تئاتر نیز سرمایه گذاری کرده ایم.

این تهیه کننده پاسخ روشنی به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نام این مجموعه چیست و سرمایه آن از کجا تامین می شود، نداد و در نهایت تاکید کرد این مجموعه هنوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی دریافت نکرده است و می توان گفت در حال حاضر من به صورت شخصی کار می کنم.

کد N1537018

وبگردی