آفتاب

ضمانت اجرایی شفافیت رسانه‌ها از منظر معاونت مطبوعاتی

ضمانت اجرایی شفافیت رسانه‌ها از منظر معاونت مطبوعاتی

نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حالی برگزار شد که حسین انتظامی شعار امسال نمایشگاه را صداقت و شفافیت اعلام کرد.

حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد) صبح امروز (دهم آبان ماه) در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات اخیر چه ضمانت اجرایی برای رسانه‌هایی وجود دارد که به صورت شفاف عمل می‌کنند؛ گفت: از نظر ما شفافیت نیز باید ضمانت اجرایی داشته باشد. ضمانت اجرایی شفاف عمل کردن به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است و ما باید تلاش کنیم این قانون بیشتر به مردم معرفی شود.

انتظامی با تاکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات آزاد سه پایه اساسی دارد؛ گفت: ابتدا مردم باید بدانند که حق دارند از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی درباره جزئیات پرسش کنند و آن دستگاه نیز موظف است ظرف 10 روز این اطلاعات را در اختیار پرسش‌کننده بگذارد. دوم آنکه مدیران باید آموزش ببینند و ملزم شوند که به چنین قانونی عمل کنند و در مرحله سوم باید به سمتی حرکت کنیم که بدنه اجرایی کشور و نهادها به سمت پاسخگویی حرکت کنند.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در شهر آفتاب گفت: اینکه نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شود براساس تجمیع نظرات اهالی رسانه و صنوف مطبوعاتی بود زیرا ما معتقدیم صاحبان نمایشگاه مطبوعات خود اهالی مطبوعات هستند.

وی ادامه داد: در پایان تابستان روسای تشکل‌های مطبوعاتی به این جمع بندی رسیدند که با توجه به ملاحظاتی که پیرامون نمایشگاه مطبوعات وجود دارد و با نمایشگاه کتاب تفاوت دارد تصمیم گرفته شد که نمایشگاه مطبوعات در مصلی برگزار شود.

انتظامی درباره جزئیات نمایشگاه امسال افزود: نمایشگاه مطبوعات 14 آبان آغاز می‌شود ولی افتتاح رسمی روز شنبه پانزدهم خواهد بود. نهصد رسانه و شغل‌های مرتبط با آن در نمایشگاه امسال حضور دارند. همچنین بولتن روزنامه نمایشگاه هر روز توسط یکی از رسانه‌ها منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه پنج رسانه برتر در حوزه زبان و ادب فارسی معرفی می‌شوند و نمایشگاه عکس با موضوعات محیط زیست، ایران در سالی که گذشت، ایران و کره‌جنوبی در نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار خواهد شد.

انتظامی از انتشار نظام‌نامه نمایشگاه و مقررات آن روی سایت خبر داد و افزود: براساس این نظام‌نامه غرفه‌های برتر و غرفه‌های فعال به تشخیص داوران و براساس شاخص‌ها معرفی می‌شوند که علاوه بر پاداش نقدی و تقدیر سال آینده از تخفیف برای ثبت نام برای نمایشگاه و همچنین اولویت جانمایی برخوردار خواهند شد.

انتظامی با اشاره به اینکه امسال مهیمانان خارجی نیز در نمایشگاه حضور دارند؛ گفت: نمایشگاه مطبوعات و توانمندی‌های رسانه‌های داخلی تاکید دارد و هرچند ما دوست داریم این نمایشگاه بین‌اللملی باشد اما معتقدیم به صرف اینکه فقط چند رسانه بین‌المللی را دعوت بکنیم تا در نمایشگاه حضور داشته باشند نمی‌توان عنوان بین‌المللی به نمایشگاه داد بلکه باید نمایشگاه را به ترازی برسانیم که رسانه‌های درجه اول دنیا نیز در آن حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای گفت: امروز رسانه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های جمعی شده‌اند البته این بدان معنی نیست که رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون و روزنامه قافیه را باخته‌اند بلکه امروز دوره تعامل رسانه‌هاست و رسانه‌های مختلف یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

وی بر گسترش استفاده از سیستم‌های الکترونیک و اینترنت تاکید کرد و افزود: این شیوه‌ها به خوبی تکریم ارباب رجوع و کم کردن هزینه‌ها را به دنبال دارد.

انتظامی درباره جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه گفت: به زودی جزئیات این برنامه توسط ستاد اعلام می‌شود.

کد N1536800

وبگردی