آفتاب

۱۰۵ بیمارستان در حوزه گردشگری سلامت فعال شدند

۱۰۵ بیمارستان در حوزه گردشگری سلامت فعال شدند

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور گفت: ۱۰۵ بیمارستان کشور نامه ایجاد IPD(دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل) را در حوزه گردشگری سلامت دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پناهی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراکز گردشگری سلامت استان البرز گفت:  ۱۰۵ بیمارستان در سطح کشور IPD گرفته اند. ۱۷ شرکت و آژانس مسافرتی  دارای بند «ب»  هم مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت  دارند ۲۲ آژانس مسافرتی نیز در نوبت دریافت مجوز هستند فهرست این دفاتر و شرکت ها را می توان از طریق سامانه سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت دریافت کرد. دو سال پیش آژانس تخصصی در حوزه گردشگری سلامت نداشتیم. ولی اکنون این فعالیت ها به صورت رسمی انجام می شود.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ادامه داد:این شورا براین اساس شکل گرفته که همگرایی بین ۶ دستگاه را ایجاد کند همچنیه ابلاغ IPD (مجوز فعالیت در گردشگری سلامت) از جمله دستاوردهای این شوراست. ما به آژانسها گواهی می دهیم تا در این حوزه فعالیت کنند. این کار باعث می شود که از دلال بازی افراد نیز جلوگیری شود. در این حوزه محور اصلی ما پزشک است و پزشک مسئول فنی سلامت بیمار است. اگر تخطی کند باید پاسخگو باشد.

وی افزود: بیشترین گردشگران سلامتی که از افغانستان، عراق، خلیج فارس و ...به ایران می آیند به دلایلی از جمله جراحی بینی، کاشت مو و بیماری های صعب العلاج به مراکز درمانی ایران مراجعه می کنند اما بیشترین بیماران از عراق و آذربایجان می آیند در این حوزه آمار رسمی وجود ندارد ولی اعلام می شود که ۲۰ درصد از حدود یک میلیون گردشگر زیارتی که از عراق به ایران می آیند، از خدمات سلامت ایران استفاده می کنند.

پناهی همچنین درباره ویزای سلامت نیز گفت: این ویزا مشکلات خاص خود را دارد به عنوان مثال فردی می خواهد زیارت کند و در کنارش از خدمات درمانی هم بهره ببرد. وقتی به او بگوییم که ویزای سلامت بگیر، نگران می شود. چون اطلاع رسانی درستی درباره ویزای سلامت نشده است. این حوزه بسیار خاص است و کشورهای مبدا خدمات ویزای سلامت ایران را نمی شناسند. از طرفی آنها خانوادگی برای تفریح می آیند و در کنارش درمان می شوند تفکیک کردن این موضوعات برای آنها سخت است.

پناهی ادامه داد: ایران سال گذشته از محل ورود گردشگر سلامت خارجی، یک تا یک و دو دهم میلیارد دلار درآمد داشته است. معتقدم که محور گردشگری در ایران سلامت و زیارت است اینها ظرفیت های جاری ایران است. ۲۰۰ میلیون شیعه در جهان است و با ۲۵ کشور آسیای جنوب غربی اشتراکات فرهنگی در حوزه مذهب، زبان و ... داریم که میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی افزود: محور اصلی گردشگری بر مبنای گردشگری سلامت است. در این بحث مهمترین ویژگی این است که همیشه بیماران و گردشگران خارجی با تکریم به ایران می آیند و تبادل فرهنگی از بالادست انجام می شود. از سویی ایران از نظر خدمات گردشگری سلامت کشور ارزانی است و پیشینه قوی دارد،  کردشگری سلامت ذات تکریم را در خود دارد. چه تکریم برای کسی که از این خدمات استفاده می کند و چه تکریم برای کسی که خدمات می دهد.

وی تصریح کرد: ما اول باید زیرساختهای اصولی را ترسیم کنیم پس از آن به دنبال تخلفات بگردیم قاعده کلی ما این است که هیچ بیماری در کلینیک های ما وارد نمی شود مگر اینکه ثبت شود یعنی بیمارستانهای وقتی  بیمار خارجی را می پذیرند اسم و مشخصات بیمار در سیستم وزارت بهداشت ثبت می شود.

پناهی ادامه داد: ما الان نمی خواهیم برای ورود گردشگر سلامت تبلیغ کنیم چون همین الان به دلیل پیشینه ای که در علم پزشکی داریم، ناخواسته تقاضای زیادی در حوزه سلامت برای ورود به ایران وجود دارد بنابراین چون تقاضای زیادی وجود دارد باید برای این تقاضا برنامه ریزی های زیرساختی انجام دهیم.

کد N1536644

وبگردی