آفتاب

مراسم بزرگداشت بشیر جزایری برگزار شد

مراسم بزرگداشت بشیر جزایری برگزار شد

نخست وزیر پیشین عراق و معاون اول رئیس جمهور کنونی این کشور با حضور در مراسم گرامیدشت یکی از اساتید برجسته دانشگاه‌های ایران، از مقام علمی و جایگاه مبارزاتی وی تجلیل کرد.

به گزارش ایلنا، مراسم یادبود استاد بشیر جزایرى (هاتف الجبورى) توسط حزب الدعوه اسلامى عراق و در محل دفتر مرکزى این حزب برگزار و از خدمات این استاد ادبیات عرب، تحلیل گر مسائل منطقه و از پیشکسوتان رسانه‌ای که بعد از سال‌ها فعالیت هاى مبارزاتی و آموزشى در عراق، الجزائر و ایران در تهران درگذشت، تقدیر شد. 

در این مراسم نورى المالکى، نخست وزیر سابق عراق و رئیس حزب الدعوه اسلامى به همراه تعدادى از دوستان، همفکران و هم بندان جزایرى در دوران زندان رژیم بعث عراق حضور پیدا کردند و به مرثیه سرایى و ذکر خاطرات خود از وی پرداختند. 

حسین برکة الشامى، از همراهان مرحوم جزایرى یکى از سخنرانانى بود که خلاصه‌ای از زندگى وی در دوران فعالیت هاى سیاسى علیه رژیم بعث صدام را بیان داشت و در ادامه با اشاره به دوران سخت بازداشت، شکنجه و زندان ایشان، او را مصداق یک مبارز مسلمان معرفى کرد. 

الشامى در ادامه اظهار داشت: زندگى این استاد فقید از دوران فعالیت هاى سیاسى تا فعالیت هاى آموزشى در عراق، الجزایر و ایران در کنار فعالیت هاى رسانه اى، حکایت از زندگى پر از رنج، محنت و سختی هاى بسیارى بود که او متحمل شد اما در ‌‌نهایت زندگى پربارى را رقم زد و شاگردان بسیارى را چه در حوزه ادبیات عرب و چه در حوزه رسانه معرفى کرد. 

زنده یاد بشیر جزایرى بعد از فشارهاى شدید حاکمیت بعثى وقت بر عراق و همچنین تحمل زندان‌ها و شکنجه هاى پى در پى، مجبور به ترک وطن و مهاجرت به کشور الجزایر شد و اقدامات آموزشى خود را در دانشگاه هاى آن کشور ادامه داد. 

وی پس از پیروزى انقلاب اسلامى، به ایران مهاجرت کرد و از‌‌ همان ابتدا در سازمان صدا و سیما به عنوان نویسنده، گوینده و تحلیلگر فعالیت هاى خود را آغاز کرد و صداى انقلاب اسلامى را از رادیو عربى صدا و سیما به گوش جهان عرب رساند. 

یادآور مى شود، بشیر جزایرى بار‌ها به سبب خواندن اشعار با محتوایش نزد آیت الله خامنه اى، رهبر معظم انقلاب مورد تفقد ایشان قرار گرفت. ایشان از اوایل دهه هفتاد شمسى نیز به عنوان استاد دانشگاه در مجموعه‌هایی همچون دانشگاه امام صادق (ع) تهران به تدریس پرداخت. 

همچنین در مراسم گرامیداشت وى که چندی پیش در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد دکتر على اکبر صالحى، رئیس سازمان انرژى اتمى از وی به عنوان استادی برجسته و اثر گذار یاد کرد و فقدانش را ضایعه اى براى اهالى این حوزه دانست. 

بشیر جزایرى اول آبان ماه جارى پس از تحمل یک دوره بیمارى، بر اثر ضایعه مغزى و در سن ۶۵ سالگى در بیمارستان شهید رجایى دار فانى را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

کد N1535194

وبگردی