آفتاب

مستند «مادستان» همه داشته‌های همدان را به تصویر کشید

مستند «مادستان» همه داشته‌های همدان را به تصویر کشید

«مادستان» مجموعه مستندی است که به مسائل گوناگون اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تاریخی، مذهبی و باستانی استان همدان می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالخالق طاهری مستندساز درباره مجموعه «مادستان» گفت: مستند «مادستان» از مجموعه مستندهای مستقلی است که از موضوعات تاریخی، فرهنگی و گردشگری پیرامون چهار شهرستان ملایر، تویسرکان، همدان و بهار تشکیل شده است. در این مجموعه علاوه بر آشنایی با تاریخ گذشته و آثار فرهنگی و باستانی این چهار شهرستان، تاثیر جغرافیای طبیعی و جایگاه استان همدان در سرزمین ایران را بر سه هزار سال زندگی مردم در گذشته و روزگار کنونی می بینیم.

وی افزود: بازارهای ملایر، همدان و تویسرکان، انگور و نقش اقتصادی و فرهنگی آن در زندگی مردم جوزان ملایر، موزه ها و گنجینه های همدان، بوعلی سینا و آرامگاه او که نماد همدان شده، آرامگاه دیگر بزرگان و بقاع متبرکه، کلیساهای همدان با نگاهی به تاریخ ارامنه در همدان، تپه هگمتانه و داستان به یغما رفتن آثار فرهنگی و باستانی مادستان، گردو و منبت کاری بر چوب گردو در تویسرکان، آشنایی با دیدنی ها و جاذبه های گردشگری چهار شهرستان و... از جمله موضوعات این مجموعه مستند است.

طاهری یادآور شد: مهمترین منبع من در این مستند کتاب «بیست گفتار» درباره مادستان و همدان است که توسط پرویز اذکایی نوشته شده است. این مستند پژوهش محور است و شیوه کار نیز از گونه مستند توضیحی است و گفتار متن پیش برنده است.

این مستندساز تأکید کرد: پژوهش میدانی و کتابخانه ای و جمع آوری اسناد از زمستان سال ۱۳۹۱ آغاز شد و تا بهار سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. همه تصاویر این مجموعه از سوم فروردین تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ گرفته شده اند و کار در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ تدوین و صداگذاری شده است.

عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، تصویربردار، تدوین و صداگذاری: عبدالخالق طاهری، پژوهش و گرداوری: مرضیه طاهری و عبدالخالق طاهری، مدیر تولید: علی جهانبخشی، دستیاران تصویر: ارژنگ ضرغامی، سجاد حیدری، گوینده: موسی طالبیان.

مجموعه «مادستان» این هفته شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

کد N1534893

وبگردی