آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

تغییر وزیر ارشاد مشکلی از کشور حل نمی‌کند

تغییر وزیر ارشاد مشکلی از کشور حل نمی‌کند

ابراهیم حسین‌بیگی با تاکید بر اینکه مشکل فرهنگ در ایران عدم تمرکز برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری واحد است گفت: با تغییر وزیر ارشاد مشکلی در کشور حل نخواهد کرد.

ابراهیم حسن بیگی نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معنای کلان  با تغییر وزیر حل نخواهد شد، عنوان کرد: برای همه ما ثابت شده که ما دارای مشکلات ساختاری در نظام مدیریت فرهنگی کشور هستیم و همه می‌دانیم که مدیریت فرهنگی در کشور ما از نداشتن یک سکاندار و متولی رنج می‌برد و در واقع  وزارت ارشاد به خود خود تنها بخش کوچکی از فرآیند تصمیم گیرنده فرهنگی در کشور ماست که متولیان متعددی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نبود یک سازماندهی مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی در کشور ما بسیار مشهود است، افزود: تلقی ما این شده که اگر در مدیریت وزارت ارشاد تغییری حاصل کنیم  اتفاقات مثبت زیادی رخ خواهد داد اما واقعیت  است که این اتفاق در عمل نخواهد افتاد و تغییر مدیر دردی از ما دوا نمی‌کند در واقع با رفتن  آقای جنتی و حضور نفر بعدی  هیچ مشکل و معضلی قرار نیست حل شود.

حسن‌بیگی افزود: مشکل اصلی ما در زمینه فرهنگ خلا قانونی است. ما در مدیریت فرهنگی کشور نیازمند قوانینی تازه برای تفویض اختیار به منظور ایجاد مدیریت واحد هستیم نه اینکه قانونی را داشته و اجرا کنیم که به ما و افراد مختلف اختیار دهد که کار خودمان را در زمینه فرهنگ بکنیم. برپایه همین مساله وزارت ارشاد ظاهرا متولی اصلی و نماینده دولت در حوزه فرهنگ به شمار می‌رود اما در اصل سهم ناچیزی از بودجه و برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور داریم. این وزارتخانه ظاهرا حق دخالت در همه حوزه‌ها را دارد اما این نظارت و اعمال نظر تحت فشارهایی است که گریبان همه وزرا را می‌گیرد.

این نویسنده تاکید کرد: مساله اصلی در وزارت ارشاد نگاه سلیقه‌ای برای مدیرت آن است و نبود نگاهی نظام‌مند  و به همین خاطر جمع  و متحد شدن پیرامون آن تقریبا غیر ممکن شده است. از سوی دیگر دخالت عوامل غیر مرتبط در فعالیت‌های فرهنگی دولت منجر به معضلاتی شده است.

وی در پایان افزود: تا زمانی که زیربنای فرهنگی کشور دست‌خوش تغییراتی نشود و عزمی برای اصلاح آن نداشته باشیم مطمئن باشید که اتفاقی نیز در فرهنگ کشور رخ نخواهد داد.  

کد N1534887

وبگردی