آفتاب
بهادر آذری از «مونولیزر» گفت:

آینده تئا‌تر کشور را در سالن‌های خصوصی را ببینید

آینده تئا‌تر کشور را در سالن‌های خصوصی را ببینید

کارگردان نمایش «مونولیزر» گفت: در این اثر نمایشی سعی کردیم آینده تئا‌تر کشور را در سالن‌های خصوصی نشان دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مونولیزر» نمایشی در سبک رئال به کارگردانی بهادر آذری است که از اول آبان در تماشاخانه ارغنون روی صحنه رفته است؛ در یادداشت کارگردان نمایش برای این اثر آمده است: «تئا‌تر شهر دیوارهای بلندی دارد. دیوار‌های بلند و دوّار که از یک قلب تپندهٔ فرهنگی صیانت می‌کنند. دیوارهایی که ضدفرهنگ‌ها آنقدر به آن نزدیک شده‌اند که با تیغ تیز روی آجرهای تازه ترمیم شده‌اش یادگاری می‌نویسند و‌ گاه ناهنجاری‌ها سیگار‌هایشان را با فشردن آتش سرخ به بدن آن خاموش می‌کنند. اما هنوز نبضی هست... نبضی که ما می‌خواهیم تا انتهای زمین بتپد...»

بهادر آذری با اشاره به بستر نمایشی مونولیزر گفت: ما بیشتر از موقعیت سالن استفاده کردیم یعنی از حد فاصل خیابان رازی تا چهارراه ولیعصر و خیابان‌های اطرافش و خود موقعیت داخلی سالن یعنی اتاق فرمان و حیاط از همه این‌ها استفاده شده است؛ چون «مونولیزر» درمورد سالن ارغنون و آینده آن است. به‌نوعی سعی کردیم آینده تئا‌تر کشور را در سالن‌های خصوصی نشان دهیم.

این کارگردان تئا‌تر ادامه داد: در مونولیزر می‌خواهیم نشان دهیم اگر تئا‌تر به این منوال جلو برود چه اتفاقاتی می‌تواند بیفتد و چه خطراتی آن را تهدید می‌کند.

آذری خاطرنشان کرد: ما در این نمایش دو هدف داشتیم؛ یکی اینکه حرف الان تئا‌تر را به گوش مخاطب برسانیم که چقدر اوضاعش بد است و دیگری موقعیت سیاسی منطقه بود که چه اتفاقاتی در سیاست امروز می‌افتد.

او با بیان اینکه «منظورم از سیاستی که اسم بردم شخصیت آدم‌هاست که ممکن است باعث تفکرات اشتباه شود.» گفت: مثلا تفکر اشتباه یک آدم ممکن است در جامعه تخریب‌گر باشد و ممکن است این بازخورد سیاسی هم داشته باشد.

کارگردان نمایش «مونولیزر» با اشاره به وضعیت امروز سالن‌های خصوصی گفت: اگر فروش نمایش‌های سالن‌های خصوصی را چک کنید می‌بینید از ۱۰ نمایش برای هشت مورد می‌توان کلمه افتضاح را به کار برد. حتی سرمایه‌گذار نمایش مطمئن است پول خودش هم بهش برنمی‌گردد چه برسد به سود.

بهادر آذری نمایش مونولیزر را یک اثر رئال خواند که ایده‌اش سه ماه پیش به ذهن او و نویسنده اثر محمدرضا سجادیان رسیده است و گفت: می‌خواستیم کاملا کاری متفاوت با کارهای قبلی که اثری سوررئال و فانتزی بود، روی صحنه ببریم؛ می‌خواستیم مونولیزر کاری رئال با کمی تم سیاسی، اجتماعی باشد.

او درباره داستان این نمایش توضیح داد: داستان درباره دو مردی است که مرد دیگری را می‌دزدند و به سالن تئاتری می‌آوردند و از او درخواستی می‌کنند که اگر مرد زندانی درخواستشان را انجام ندهد علاوه بر اینکه خودش کشته می‌شود جان چند نفر دیگر هم در خطر می‌افتد.

کارگردان «مونولیزر» درباره نام نمایش هم توضیح داد: مونولیزر تلفیق دو اسم است؛ ابتدای کلمه «مونولوگ» و لیزر؛ چون قسمتی از کار درباره لیزر است و این ترکیب با استفاده از این دو کلمه ساخته شد.

آذری با اشاره به شیوه اجرایی اثر گفت: کار ما در موقعیت انجام می‌شود. وقتی این ایده را با مدیریت سالن ارغنون در میان گذاشتیم زیاد استقبال نکردند اما وقتی کامل توضیح دادیم مشتاق شدند و حمایتمان کردند. ما از موقعیت خود سالن استفاده کردیم و میزانسن‌های بازیگران از زمان ورود تماشاچی شروع شده و تا پایان با تماشاچی خروج دارند.

دانیال خجسته، ‌ محمدرضا سجادیان و کاوه مرحمتی (مه‌مان از گروه ریگولیتو) بازیگران نمایش مونولیزر به نویسندگی محمدرضا سجادیان و کارگردانی بهادر آذری هستند که تا ۳۰ آبان ساعت ۱۱۸ در تماشاخانه ارغنون روی صحنه می‌رود.

کد N1534683

وبگردی