آفتاب
با مهر مطرح شد

اعتراض کارگردان فیلم «۳۱۶»/ جایزه جشنواره «یاس» را پس می‌فرستم

اعتراض کارگردان فیلم «۳۱۶»/ جایزه جشنواره «یاس» را پس می‌فرستم

پیمان حقانی کارگردان «۳۱۶» می‌گوید یک سال است برای پخش ویدیویی این اثر که جایزه جشنواره «یاس» را هم برده تلاش می‌کند ولی به نتیجه نمی‌رسد و حال قصد دارد جایزه «یاس» را پس بفرستد.

پیمان حقانی کارگردان فیلم سینمایی «۳۱۶» که سال گذشته از جشنواره فیلم «یاس» جایزه هیات داوران را کسب کرده بود به خبرنگار مهر گفت: درست سال پیش بود که هیات داوران جشنواره «یاس» متشکل از مسعود کیمیایی، علیرضا زرین دست، فرهاد اصلانی، کمال تبریزی، منوچهر شاهسواری جایزه ویژه هیات داوران را که برگزارکننده اش موسسه رسانه های تصویری است به فیلم «۳۱۶» اهدا کردند، اما از نظر مدیران موسسه این فیلم آنقدر ارزشمند نیست که بعد از یک سال از تقاضای واگذاری حق پخش اش نسبت به درخواست اینجانب پاسخی بدهند.

وی افزود: این به این معنی است که یا جایزه‌ای که خودشان در جشنواره زیرمجموعه‌شان داده‌اند بی اعتبار است و یا فیلم من شایسته برنده شدن نبوده است. در هر ۲ حال شایسته است که جایزه به صاحبانش برگردانده شود. متاسفانه به دلیل همکاری نکردن مسئولان موسسه رسانه‌های تصویری فیلم «۳۱۶» که در گروه «هنر و تجربه» اکران موفقی داشت این امکان را نمی‌یابد که به خانه های مردم برود.

این کارگردان درباره موفقیت‌های فیلم «۳۱۶» توضیح داد: این فیلم موفق به حضور در ۲۶ جشنواره و مراکز فرهنگی جهان و کسب جایزه ویژه از جشنواره «وارنا» بلغارستان و بهترین فیلم شرکت های فیلمسازی ایران و... شده که حاصل آن پخش فیلم از ۲ شبکه بین الملی تلویزیون مالزی و تلویزیون استونی است.

وی اضافه کرد: همچنین فیلم با بیش از ١١ هزار مخاطب در گروه «هنر و تجربه» فروش خوبی داشته است، این در حالی است که این فیلم قصه شخصیت هایش را از طریق پاها، کفش ها و دست ها پیش می برد.

حقانی در پایان عنوان کرد: من هرگز هیچ جایی ادعا نکرده ام که فیلم مهمی ساخته ام، اما وقتی فیلمی یک تجربه موفق در نوع خود است، در دیگر نقاط جهان از چنین اثری حمایت و به فیلمساز انگیزه ادامه مسیر داده می شود، نه اینکه بعد از گذشت سه سال از ساخت فیلم همچنان پشت در اتاق مدیران بنشینیم تا به طریقی بتوانیم سرمایه اولیه مان را بازگردانیم. مدیران می گویند بودجه برای خرید فیلم نداریم اما جشنواره «یاس» با بودجه چند میلیاردی برگزار می شود که از برندگانش نیز حمایت کافی نمی شود. بهتر نیست به جای برگزاری این جشنواره کپی رایت فیلم ها خریداری شود تا فیلمسازان مستقل بتوانند روی پا خود بایستند و مسیر ساخت فیلم را در سینمای ایران ادامه دهند؟

کد N1533934

وبگردی