آفتاب

فیلمی که شاهزاده سعودی را خشمگین کرد

فیلمی که شاهزاده سعودی را خشمگین کرد

نمایش فیلمی در سوریه که در باره شرح زندگی ملک عبدالعزیز، اولین پادشاه عربستان سعودی است، با اعتراض شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، مواجه شده است.

شاهزاده طلال یکی از هجده پسر ملک عبدالعزیز است که به ابن سعود، نیز شهرت داشت. نمایش این فیلم با وجود تلاش های مقامات سعودی برای جلوگیری از پخش آن بوده است.

این فیلم که نام آن "سلطان شن ها" است، هفته گذشته در دمشق پایتخت سوریه به نمایش گذاشته شد. شاهزاده طلال معتقد است که این فیلم چهره یک شخصیت برجسته تاریخی را خدشه دار کرده است.

فیلم مورد بحث که به کارگردانی نجدت انزور، کارگردان سوری است، برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته در لندن نشان داده شد و یکی از اولین فیلم هایی است که شخصیت ملک ابن سعود را به بحث گذاشته است.

نقش ملک عبدالعزیز را فابیو تستی، هنرپیشه ایتالیایی بازی می کند.

از نظر مردم عربستان سعودی این فیلم به دلیل چهره‌ای که از ملک ابن سعود به دست می دهد، بحث انگیز است. به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران، در این فیلم ملک سعود شخصیتی که "فاقد اصول اخلاقی، تشنه به خون، شهوتران و در مشت بریتانیا" است، معرفی شده است.

در تریلر فیلم، نشان داده می شود که ملک ابن سعود رهبر متعصبی است که سبب می شود جان فیلبی، افسر اطلاعاتی بریتانیایی " به ظاهر و نه در عمل" به اسلام بگراید. در صحنه دیگری ملک سعود با همسر جوان خود در اطاق خواب دیده می شود.

کارگردان فیلم می گوید این فیلم بخش مفیدی از نگاه دوباره به تاریخ است که نشان می دهد صد سال قبل چه اتفاقی افتاد.

الاخبار، روزنامه لبنانی طرفدار حزب الله می نویسد که این فیلم هم اکنون در بیروت نشان داده شده و اعتراض کنونی عربستان سعودی به نمایش آن احتمالا ناشی از حمایت عربستان از شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، در توییتر خود نوشت: "این فیلم از سطل زباله آثار هنری ناموفق، سر درخواهد آورد." او اضافه کرد که از یکی از دوستانش که با بشار اسد نزدیک است، خواسته بود میانجیگری کرده و مانع پخش این فیلم در سوریه شود.

ولی چنین به نظر می رسد که این میانجیگری به نتیجه نرسیده است. تلویزیون سوریه جمعیت زیادی را نشان داد که پس از تماشای این فیلم در سالن اپرای دمشق، در حال کف زدن بودند.

فرارو ـ بی بی سی
کد N1532973

وبگردی