آفتاب
دوسالانه ادبیات و مطالعه کودک-۲؛

انصاری: شورای کتاب کودک به یک دانشگاه تبدیل شده است

انصاری: شورای کتاب کودک به یک دانشگاه تبدیل شده است

دبیر شورای کتاب کودک در افتتاحیه دومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعه کودکی با اشاره به ۵۰ سال فعالیت این شورا، از اینکه شورای کتاب کودک راه خود را در پژوهش پیدا کرده ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعه کودکی» با عنوان «کودکی، ادبیات و لذت‌های خواندن» به همت شورای کتاب کودک و با حمایت و میزبانی موسسه خانه کتاب و همچنین با مشارکت ۲ سازمان مردم نهاد نروژی در حوزه ادبیات کودک و همچنین حضور قابل توجه کارشناسان و علاقه‌مندان به این حوزه، صبح امروز چهارشنبه ۵ آبان در سرای کتاب در تهران گشایش یافت.

نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در مراسم افتتاح این دوسالانه صحبت‌های خود را با آرزوی بهبودی برای توران میرهادی پژوهشگر پیشکسوت حوزه ادبیات کودک که این روزها در بستر بیماری به سر می برد، آغاز کرد و گفت: شورای کتاب کودک از سال ۱۳۴۲ تا به امروز علاقه مند بوده با بخش‌های گوناگون جامعه در ارتباط با کودکان و کتاب‌های آن‌ها وارد تعاون شود.

وی افزود: ما یک زمان سراغ جلسات تخصصی تر رفتیم و خوشحالم که این اندیشه که شورای کتاب کودک همواره نوآور بوده، از سوی بسیاری از نهادها و چهره‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد و خوشبختم که بگویم نسل جوان شورای کتاب کودک هم امروز در حال توانمندتر شدن است.

انصاری ادامه داد: ما بعد از ۵۰ سال از فعالیت شورای کتاب کودک به این فکر رسیده‌ایم که گام‌های جدیدتری را تجربه کنیم که یکی از این قدم‌ها، همایش‌های دوسالانه ادبیات کودک بوده است که امروز شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم.

دبیر شورای کتاب کودک با تاکید بر اینکه این شورا یک سازمان مردم نهاد پژوهشی است،  گفت: سازمان مردم نهاد مقلد نیست و به دنبال پیدا کردن خود و جستجوگری است و این دغدغه همیشگی شورای کتاب کودک بوده است. ما نمی گوییم که بدون دانشگاه، فعالیت کنیم اما باید ضمن استفاده از دانشگاه، راه خودمان را هم به عنوان یک سازمان مردم نهاد در زمینه پژوهش پیدا کنیم.

انصاری ادامه داد: بسیاری از دوستان شورای کتاب کودک اعتقاد دارند که شورا خود یک دانشگاه است، در شیراز دکتر مرتضی خسروی نژاد و در تهران دکتر یزدان منصوریان و زین العابدینی ما را با نهاد دانشگاه پیوند زده اند.

وی با یادآوری نخستین دوره دوسالانه ادبیات کودک و مطالعه کودکی در حسینیه ارشاد، به کمرنگ بودن حضور اعضای این شورا در آن نشست اذعان کرد و گفت: اعضای شورا اعلام کردند که با توجه به وقت داوطلبانه ای که برای شورا می‌گذاریم، پرداخت پول برای شرکت در همایش، یک حرف زور است و همچنین این پرسش را مطرح کردند که اساساً نتایج این همایش‌ها چه مقدار در کار ما به عنوان اعضای شورا تاثیرگذار خواهد بود؟

دبیر شورای کتاب کودک اضافه کرد: پس دعا کردیم که یک حامی مالی جانانه پیدا شود و از این رو لازم است من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب برای حمایت صددرصدی از برگزاری این همایش و گشاده رویی در این دوره از همایش دوسالانه ادبیات کودک، سپاسگزاری کنم.

وی با اشاره به حضور چندین چهره مطرح خارجی حوزه پژوهش در ادبیات کودک در دومین همایش دوسالانه ادبیات کودک در تهران گفت: دعوت از برجستگان جهان و حضور آنها در این همایش در تهران به راحتی امکان پذیر نبود؛ دوستان ما به نروژ رفتند و پس از آشنایی آن عزیزان با خانم ها، سحر ترهنده و مریم محمدخانی و آقای دکتر شیخ رضایی، آن عزیزان دعوت ما را پذیرفتند.

به گفته انصاری: انجمن پژوهش در ادبیات کودک(نورلا) و جشنواره رومی، دو نهاد مهم نروژی هستند که امسال در دومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی در تهران حضور دارند.

کد N1532227

وبگردی