آفتاب
دبیرعلمی هفته تصویرگری:

«نشان آبان» به تصویرگران برتر اعطا می‌شود

«نشان آبان» به تصویرگران برتر اعطا می‌شود

دبیرعلمی هفته تصویرگری گفت: روز ملی تصویرگری تصویب و به تقویم ملی ما اضافه خواهد شد علاوه‌بر این همزمان با هفته تصویرگری نشان آبان به ۴ تصویرگر اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کیانوش غریب‌پور دبیر علمی هفته تصویرگری در نشستی که امروز چهارم آبان ماه، به مناسبت این هفته در خانه هنرمندان برگزار شد گفت: هفته تصویرگری رویدادی است که از سال ها قبل جزو برنامه انجمن تصویرگران بوده و به یک نمایشگاه با عنوان «ما تصویرگر هستیم» خلاصه می شده، در واقع این نمایشگاه از سال ۱۳۸۵ به این سو برند انجمن تصویرگران ایران بوده است، اما امسال هفته تصویرگری مفصل‌تر از سال‌های پیش برگزار می‌شود.

این هنرمند تصویرگر به برنامه‌های مختلفی که همزمان با هفته تصویرگری برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: اما امسال هفته تصویرگری مفصل‌تر از سال‌های پیش برگزار می‌شود.

این هنرمند تصویرگر به برنامه هایی که همزمان با هفته تصویرگری برگزار می شود، اشاره و بیان کرد: ما برنامه های متعددی در خانه هنرمندان داریم که از آن جمله می توان به نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم» و ۴ عنوان نمایشگاه با سرفصل کلی «جهان تازه تصویرگری» اشاره کرد. «جهان دیزاین، جهان افسون و جهان کمیک» عنوان نمایشگاه هایی هستند که در قالب کلی جهان تازه تصویرگری از ۷ تا ۱۴ آبان در گالری های مختلف خانه هنرمندان به اجرا درمی آیند. همچنین نمایشگاه «کلانتری که تصویرگر بود» یکی دیگر از این نمایشگاه هاست. علاوه بر این ۴ نشست تخصصی و یک برنامه اکران فیلم هم به مناسبت هفته تصویرگری برگزار می شود.

غریب‌پور در ارتباط با نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی که با عنوان کلی «جهان تازه تصویرگری» به اجرا درمی‌آید توضیح داد و گفت: امروز شرایط تازه‌ای برای تصویرگری در کل دنیا به وجود آمده است. امروز تصویرگران با بازارهای جدید کار مواجه شده‌اند و ما باید تصویرگری را تنها به ادبیات داستانی محدود نکنیم چرا که تعداد ناشران خوب کودک و همچنین کتاب هایی که در این زمینه نوشته می شود اندک است و شرایط اقتصادی تصویرگران نباید تحت تاثیر این فضا قرار بگیرد. امروز تصویرگران با فضاهای تازه و بازارهای جدید رو به رو شده اند و یکی از رسالت های انجمن تصویرگران این است که هنرمندان را با این فضاهای تازه  آشنا کند.

این مدیر هنری همچنین به تصویب روز جهانی تصویرگری و همچنین اهدای نشان «آبان» اشاره و بیان کرد: همزمان با مراسم اختتامیه هفته تصویرگری که ۱۴ آبان برگزار می شود ما به صورت نمادین به بزرگداشت روز تصویرگر می پردازیم و تلاش ما این است که روزی را با نام «روز تصویرگر» در تقویم ملی خود به ثبت رسانیم همچنین انجمن تصویرگران باز امسال به ۴ نفر در ۴ شاخه مختلف نشان حرفه تصویرگری اعطا می‌کند. این ۴ نفر لزوما هنرمندان بسیار شاخص و سرشناسی نیستند اما به حرفه تصویرگری کمک کرده‌اند.

غریب‌پور با اشاره به اینکه ۱۴۸ اثر از ۱۴۸ هنرمند در نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم» به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: هیچ کدام از این کارها جنبه فروش ندارد چون بیشتر این آثار به سفارش انجام شده است. همچنین قرار است امسال همزمان با هفته تصویرگری به حقوق متقابل تصویرگر و ناشر توجه ویژه شود و شعار هفته تصویرگری «آداب حرفه ای، پیمان مشترک» است ما می خواهیم حقوق حرفه ای تصویرگران رعایت شود.

این هنرمند تصویرگر در پاسخ به اینکه هنر تصویرگری وابسته به متن است و همین مساله آن را با نقاشی و گرافیک متمایز می کند پس چگونه تصویرگران در پی دستیابی به بازارهای جدید در زمینه دیزاین و گرافیک هستند گفت: قرار نیست بخش ادبیات داستانی حذف شود چرا که این بخش بسیار اهمیت دارد، اما در دو دهه اخیر تولید محتوا در زمینه کتاب کودک و نوجوان بسیار ضعیف بوده و تصویرگران نمی‌توانند با این محتوای ضعیف هم‌سو و همراه شوند. ضمن اینکه هستند تصویرگرانی که حرفه‌ای و بسیار هنری رفتار می کنند اما با مخاطبان اصلی خود که همان کودکان و نوجوان هستند، ارتباط ندارند. ما امیدواریم هفته تصویرگری بهانه‌ای باشد تا هنرمندان از آسمان ایده آل های خود پایین بیایند و به فضای واقعی برگردند.

این تصویرگر کودک و نوجوان همچنین به نمایشگاه «کلانتری که تصویرگر بو» اشاره و بیان کرد: به هر حال پرویز کلانتری از تصویرگران خوب این مرز و بوم بوده است. گرچه در سال های اخیر بیشتر فعالیت های او متوجه هنر نقاشی بود اما بخش عمده ای از خاطره تصویرگری ما را کلانتری خلق کرده از این رو انجمن تصویرگران بر آن شد تا نمایشگاهی را به این استاد تصویرگری اختصاص دهد. نمایشگاهی که چه به لحاظ فضای ارائه آثار و چه به لحاظ تعداد کارها در خور نام و جایگاه هنری کلانتری باشد.

غریب‌پور در پاسخ به اینکه آیا انجمن تصویرگران بر ان است که هر ساله نمایشگاهی را به یکی از پیشگامان هنر تصویرگری اختصاص دهد گفت: من سخنگوی انجمن تصویرگران ایران نیستم. اینکه انجمن بخواهد هر ساله نمایشگاهی را به پیشگامان هنر تصویرگری اختصاص دهد به شرایط و امکانات انجمن بستگی دارد. شاید رویکرد انجمن هر سال متفاوت از سال پیش باشد چرا که قرار است این انجمن هر بار یک قدم در زمینه تصویرگری به جلو برود.

هفته تصویرگری از هفتم تا چهاردهم آبان در خانه هنرمندان برگزار می شود.

کد N1531251

وبگردی