آفتاب
نشست بررسی انیمیشن در مهر

«بوم کسب و کار» بهترین روش برای شناخت مشتری انیمیشن است

«بوم کسب و کار» بهترین روش برای شناخت مشتری انیمیشن است

بهرام جوانرودی با بیان اینکه «بوم کسب و کار» بهترین روش برای شناخت مشتری انیمیشن است، از لزوم توجه به این موضوع گفت.

خبرگزاری مهر- گروه هنر: انیمیشن این هنر با قدمت و طولانی جادوی امروز سینما است. قدمت انیمیشن حتی از سینما هم بیشتر است. شاید برای اثبات این حرف باید نگاهی به دوران غارنشینی و نقش و نگار دیوارهای آن انداخت که چگونه اجدادمان ذوق هنری و یا کلام ذهنی خود را برای ما به یادگار گذاشتند. یادمان نرود این روزها فضای مجازی تمام جهان را احاطه کرده است. هر فردی بخشی از زمان و عمر خود را در دنیای دیگری که واقعی نیست، می‌گذراند.

گاهی برای راحت زیستن و یا دریافت بهتر زندگی باید به دنیای دیگری که واقعی نیست و مجازی است سفر کرد. سینما و در درونش انیمیشن می‌تواند این مهم را رقم بزند. آثار سینمایی در این بخش با تاثیرگذاری عمیقی که بر روان آدمی می‌گذارند، می‌توانند نه تنها نگاه و یا یک تفکر بلکه فرهنگ یک جامعه را هدف قرار بدهند و به مرور زمان تغییرش دهند. شاید با پژوهش‌های بیشتر می‌توان به میزان اهمیت و جادوی انیمیشن در سینما و زندگی مردم پی‌برد. ویژگی‌های برجسته و انکار ناپذیر انیمیشن و میزان تاثیرگذاری آن بر فرهنگ، ما را بر آن داشت تا در خبرگزاری مهر با بهرام جوانرودی انیماتور به گفتگو بنشینیم.

بهرام جوانرودی در این گفتگو به لزوم تجاری سازی و توجه به «بوم کسب و کار» اشاره کرده، به اعتقاد او بوم کسب و کار مانند شابلونی است که باعث می شود راه را خطا نرویم و با پاسخ به مقتضیات آن، بتوانیم راه درستی را انتخاب کنیم. البته او به موضوعاتی مانند شناخت درست مشتری و شرکای تجاری تولید، که باعث موفقیت یک اثر می شود، هم پرداخته است.

مدیریت و طرح سوال‌های این نشست از سعید ترخانی یکی دیگر از انیماتورهای ایرانی است، متن کامل این مصاحبه را می توانید در زیر بخوانید:

*مهم ترین نکته در تولید صنعتی انیمیشن چیست؟

 - شایسته است همانند هر صنعتی، در انیمیشن نیز از علوم جدید حوزه تجاری سازی، برنامه ریزی، اقتصاد و بازاریابی استفاده شود. تهیه «بوم کسب و کار»، برای تولید یا شروع یک پروژه و یا حتی راه اندازی یک مجموعه تولیدی، یکی از آنها است. «بوم کسب و کار»، ساختاری است که به ما نشان می دهد در صورت راه اندازی یک پروژه و یا تولید یک محصول، باید چه مسیری را طی کنیم و چه هزینه ای را بابت چه مقدار درآمد بر اساس زمان، صرف کنیم و نیز نشان می دهد محصول تولیدی از چه کانالی باید به دست چه مخاطبی و در چه بازه زمانی برسد. خیلی اوقات بودجه ای از جایی گرفته می شود اما نتایج نابسامانی از نظر پروسه تولید، هزینه، فرم کاری و یا کیفیت، به همراه دارد. فکر می کنم بوم کسب و کار به ما اجازه می دهد که با ضریب خطای بسیار کم، پیش برویم. در واقع این بوم شابلونی است که به عنوان یک راهنما، سریع تر و دقیق تر شما را به اهداف‌تان می رساند و یا ساختار سامان دهنده موضوع را به شما نشان می دهد. بر این اساس هنگامی که کاری انجام می دهید، شناخت درستی از هزینه ها و درآمدها به دست می آورید، مشخص می شود که مخاطبان آثار و یا محصولات شما چه کسانی هستند، به هر حال تولید یک اثر و ارایه آن، باید ارزش افزوده ای برای مخاطبان یا همان مشتری داشته باشد تا فروش مناسبی در بازار داشته باشید.

*معنای دقیق تر «بوم کسب و کار» چیست؟

 -در واقع این موضوع به این معنا است که ما چه چیزی، در ازای دریافت چه مبلغی، با صرف چه هزینه ای، توسط چه متخصصانی، در چه بازه زمانی و از چه طریقی به مشتری ارایه می دهیم. برای مثال، مشتریان ما در بخش انیمیشن، مردم عامه هستند پس سوژه ها هرچه دقیق تر انتخاب شوند، پاسخ مناسب تری به قسمتی از کل مشتریان و مخاطبان داده و میزان واقعی هزینه ها و درآمدها مشخص می شود و در نتیجه تولیدات متناسب تر همراه با پیشرفت تجاری خواهیم داشت که این امر باعث ثبات هرچه بیشتر ما در بازار شده و روند رو به رشد واقعی مشخص می شود. مطلب مهم دیگر ارتباط با مشتری است. پاسخگو بودن و همراهی با مشتری، در بازار رقابت از جمله مواردی است که باعث رجحان تجاری نسبت به رقبا خواهد بود.

عناوین مندرج در «بوم کسب و کار» یعنی مشتریان، ارزش پیشنهادی، ارتباط ما با مشتریان و کانال توزیع، فرایندهایی هستند که باید از روی احساسات، نه از روی منطق و درنظر گرفتن محدودیت های ذهنی، به آن پاسخ داد. یعنی سعی نکنیم ایده های خود را سرکوب و یا پنهان کنیم بهتر است هر چه به ذهن و نظرمان می رسد مطرح و یادداشت کنیم تا در مراحل بعدی بررسی شود و در مقابل، سه مورد دیگر یعنی، فعالیت های اصلی، منابع اصلی و شرکای تجاری وجود دارد که باید به آنها به صورت منطقی پاسخ داد. باید بدانیم که چه در اختیار داریم و دقیقا در چه زمینه ای فعالیت می کنیم و همراهان و رقبای تجاری ما چه کسانی هستند. با مشخص شدن موارد مذکور، می توانیم پاسخ مناسبی برای ۲ بخش مهم دیگر، یعنی جریان درآمدها و ساختار هزینه ها، پیدا کنیم. به این ترتیب فعالیت بخشی از تیم که روی تجاری سازی و فروش کار می کنند و فعالیت های پیش از تولید، به درستی انجام می شود.

*برخی این تصور را دارند که سازمان صدا و سیما نیز بخشی از مشتریان ما است.

 - بله درست است که البته این تصور به سبب نحوه عملکرد سازمان صدا و سیما، شکل گرفته است. در حالی که سازمان صدا و سیما یا هر شبکه تلویزیونی، قبل از اینکه مشتری این کسب و کار به حساب آید، کانال توزیع و از شرکای کلیدی تولیدکنندگان انیمیشن است. اینکه بر یک مشتری تمرکز کنیم، مجبور می شویم تا فقط بر اساس علایق و نظرات او محصولات‌مان را تولید کنیم که در این صورت آثاری تولید می شود که سفارش دهنده یعنی صدا و سیما آنها را می پسندد و پس از مدتی، خلاقیت و جذابیتی در تولیدات وجود نخواهد داشت به همین ترتیب مخاطبان شبکه ریزش و بودجه شبکه تقلیل پیدا می کند و در پی آن سفارش ها کم می شود و شاهد چالش در کسب و کار و درآمد خواهیم بود. اطلاع رسانی نادرست باعث صرف هزینه بسیار و انتخاب نادرست کانال توزیع نیز می شود.

 در بسیاری موارد، برداشت نادرستی از شرکای کلیدی داریم و آنها را به اشتباه به عنوان مشتری تلقی می کنیم و به این صورت نوع برخورد ما هم با آنها متفاوت می شود و نتیجه مناسبی کسب نمی کنیم. «بوم کسب و کار» مانند پرسشنامه ای است که ما را به چالش می کشد البته در جهت مثبت و شناخت بیشتر نسبت به خود و کسب و کار خود. وقتی پاسخ های پرسشنامه را اشتباه جواب دهیم، طبیعی است که اهداف دست نیافتنی می شوند. البته که معتقدم که هیچ چیز مطلق نیست و روابط در دنیای اطراف ما به طور نسبی نقش می پذیرند اما با «بوم کسب و کار» می توان ارتباطات نسبی و راهکارهای مناسب و موجود دنیای اطراف‌مان را دقیق تر شناخت و بررسی کرد. موضوع دیگری که وجود دارد این است که وقتی تفکر ما نسبت به خودمان، استاندارد پایین دارد تلقی مردم هم در ارتباط با ما استاندارد پایینی خواهد داشت. به این ترتیب متقاعد کردن آنها هم سخت تر می شود. پس باید شناختی درست و دقیقی از خودمان و کسب وکارمان داشته باشیم.

*بسیاری از کارهای رسانه ای با یارانه انجام می شود و دستخوش تحولات اقتصادی است، فکر نمی کنید درصد ریسک در تولید محتوا به دستکاری‌های اقتصادی هم بستگی دارد؟

 - بله. تاثیر دارد بنابراین نمی توان گفت که علاقمندی صرف، باعث پیشرفت یک کسب و کار می شود، هر چند معتقدم ذوق و شوق می تواند باعث موفقیت شود اما در سایه تحقیق و بررسی چند جانبه که «بوم کسب و کار» در اختیار ما قرار می دهد، این کار انجام می شود. به هر حال شرایط و محدودیت هایی وجود دارد که همه ما کم و بیش به آنها آگاه هستیم اما باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات در همه جای دنیا صورت می گیرد. برای مثال بعضی آثار در کشورمان با ممیزی هایی روبه رو می شود این موضوع در آن سوی مرزها هم  وجود دارد. البته که همیشه نیاز انسان و محدودیت های او باعث نوآوری و خلاقیت می شود.

*به نظر شما نکات کلیدی که می توان از آنها برای حضور موفق در بازارهای جهانی بهره گرفت، چیست؟

- به نظر می رسد باید به سوژه توجه بیشتری کنیم. به سوژه هایی بپردازیم که قلبا دوست داشته باشیم و گفتمانی جهانی داشته باشد. برای مثال موضوعاتی مانند حفظ محیط زیست، محبت به پدر و مادر، محبت به فرزندان، تشکیل خانواده، معرفی فرهنگ بومی وغیره، مسایلی هستند که تاریخ مصرف ندارند و برای همگان در تمامی دوران جذاب هستند.

روایت داستان نیز از مواردی است که بر اساس نوع مخاطب باید بررسی و متناسب با او تهیه شود. استفاده از فرم های گرافیکی بومی، رنگ و لعاب مناسب و منحصر به فرد نیز جذابیت بسیاری خواهد داشت. اشراف و آگاهی نسبت به سبک های متفاوت و ارایه یک سبک جذاب و متعهد ماندن بر پیاده سازی تولیدات بر اساس آن سبک از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

کد N1531159

وبگردی