آفتاب
کوروش ادیم در گفتگو با مهر:

اهالی ادبیات و فلسفه از عکس گفتند/ انتشار کتاب «دیده و درون»

اهالی ادبیات و فلسفه از عکس گفتند/ انتشار کتاب «دیده و درون»

کوروش ادیم که به تازگی نمایشگاه عکس جمعی از شاگردانش را برپا کرده بود از انتشار کتاب «دیده و درون» که درباره عکس و عکاسی است، خبر داد.

کوروش ادیم درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار مهر گفت: به تازگی نمایشگاه عکس های شاگردانم را گردآوری و برپا کرده‌ام و این روزها در انتظار انتشار کتاب «دیده و درون» از نوشته‌های خود هم هستم.

وی درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب درباره عکس و عکاسی است و قرار است تا اوایل آذر از سوی نشر «قو» روانه بازار کتاب شود. در این کتاب گفتگوهای من که از دهه ۷۰ و ۸۰ با کسانی چون عمران صلاحی، یونس شکرخواه، مسعود خیام، عباس صفاری، محمد ضمیران، ناصر فکوهی، محمد شمخانی، شمس لنگرودی، محمد مددپور و یوسفعلی میرشکاک درباره عکاسی گردآوری شده است.

این عکاس با اشاره به اینکه این کتاب گفتگو با صاحب‌نظران ادبیات و فلسفه و به طور کلی صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی درباره عکس و عکاسی است، بیان کرد: از دیرباز فکر می کردم عرصه علوم انسانی را باید درگیر مساله عکس کرد. به تاریخ هم که مراجعه کنید می‌بینید اتفاقات مهم هنری و جسارت ها و خلاقیت ها در هر حوزه ای در هنر ماحصل هم نشینی هنر و علومی مثل فلسفه و ادبیات بوده است.

ادیم افزود: در حال حاضر وضعیت عکاسی ما عموما در یک دایره بسته پیش می رود و قابل انتقاد است. عموم عکاسان ما بضاعت تئوریک کمی دارند و با توجه به ظاهر اغناکننده عکاسی دیجیتال به طور عام با عکاسانی رو به رو هستیم که در مواجهه با واقعیت تنها به ثبت آن می پردازند در حالیکه عکاسی از تکنیک مطلق تا هنر مطلق را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه در این گفتگوها مباحث تخصصی عکاسی را پیش نبرده است، گفت: من از ۲۰ سال پیش فکر می کردم باید با اهالی رشته های علوم انسانی درباره عکس صحبت کنم. شاید به طور معمول برای آنها هنر مساله نباشد اما به گمانم باید کاری کنیم هنر و عکاسی برای آنها مساله شود. برخی از این گفتگوها مانند گفتگو با مرحوم مددپور بسیار طولانی شد و برخی گفتگوها مانند گفتگو با مرحوم عمران صلاحی کوتاه و طنازانه است.

وی در پایان از حضور در رویداد گروهی عکاسی دیگری به نمایشگاه گردانی مهدی رحیم زاده با موضوع «منظر» اشاره و بیان کرد: بعد از حضور در این نمایشگاه گروهی باید از میان ۵ پروژه ای که در دست دارم یکی را برای برپایی نمایشگاه انفرادی انتخاب کنم که برایم انتخاب سختی است.

کد N1531116

وبگردی