آفتاب

تأکید مدیرکل یونسکو بر حفظ میراث دیداری و شنیداری در مناطق دور افتاده

تأکید مدیرکل یونسکو بر حفظ میراث دیداری و شنیداری در مناطق دور افتاده

مدیرکل یونسکو در پیامی بر حفظ میراث دیداری و شنیداری در مناطق دور افتاده تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، بزرگداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری امروز، چهارم آبان‌ماه، با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از اهالی فرهنگ و مسئولان کشوری در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این برنامه نصیری قیداری، دبیرکل منطقه‌ای یونسکو پیام ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به‌مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری، قرائت کرد.

در این پیام آمده است: روز جهانی دیداری میراث دیداری و شنیداری فرصتی برای گرامیداشت این میراث برای همه زنان و مردان و همه جوامع است. ۲۷ اکتبر مصادف با روزی در سال ۱۹۸۰ است که کنفرانس عمومی توصیه‌نامه حفظ و پاسداشت تصاویر متحرک را تصویب کرد. این سند اولین سند بین‌المللی است که اهمیت تاریخی و فرهنگی فیلم و تصاویر ضبط شده تلویزیونی را برجسته می‌سازد و خواهان یافتن راه حل‌های حفاظت از آنهاست.

تصاویر محرک غیرصامت بخش‌های مهمی از زندگی ما هستند که ضبط شده‌اند و همچنین در بر گیرنده قسمت اعظم حافظه شخصی و اجتماعی ما هستند به همین دلیل است که باید حفظ شوند و به عنوان بخشی از میراث مشترک بشریت به اشتراک گذاشته شوند.

بوکووا در بخش دیگری از این پیام آورده است: آرشیو‌ها به مثابه بانک حافظه مشترک بشریت هستند که در بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز وجود دارند، حفاظت از میراث دیداری و شنیداری به ویژه در مناطق دور افتاده یک ضرورت است با این دیدگاه من از همکاران و فعالان حوزه آرشیو‌ها، سازمان‌های خصوصی و دولتی و همه فعالان مرتبط می‌خواهم تا نسبت به پاسداشت کارهای دیداری و شنیداری و همین طور کارهای ضبط شده به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از میراث مشترک بشریت اقدام کنند.

کد N1531079

وبگردی