آفتاب
علیرضا علویان در گفتگو با مهر:

صداگذاران ایرانی از حرفه‌ای های دنیا کم ندارند/ حضور در پراگ

صداگذاران ایرانی از حرفه‌ای های دنیا کم ندارند/ حضور در پراگ

علیرضا علویان تاکید کرد که صداگذاران ایرانی به لحاظ خلاقیت و کارکرد هنری چیزی از حرفه ای های دنیا کم ندارند.

علیرضا علویان صداگذار آثار سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت های اخیر خود گفت: از ابتدای امسال صداگذاری فیلم سینمایی «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» را به کارگردانی عبدالرضا کاهانی انجام دادم اما به دلایلی تکلیف اکران آن مشخص نشد. «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور هم یکی دیگر از پروژه های سینمایی من بود که امسال در آن مشغول بودم.

وی افزود: در حال حاضر برای انجام کارهای میکس «لرد» به کارگردانی محمد رسول‌اف به پراگ سفر کرده ایم و قرار است کارهای پس از تولید این فیلم سینمایی در کشور چک انجام شود، همچنین آثاری همچون «لابی»، «بی نامی» و «مادری» را هم در دست دارم که «مادری» روزهای پایانی صداگذاری خود را می گذراند و صداگذاری «بی نامی» نیز به پایان رسیده است.

علویان با اشاره به سطح مطلوب صداگذاری در ایران عنوان کرد: در سال‌های اخیر صداگذاران تلاش کرده اند تا سطح صداگذاری ایران ارتقا پیدا کند این در حالی است که تا ۷ سال گذشته صداگذاری آثار به شیوه مونو انجام می شد اما ما حالا به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم البته این موضوع به تجهیزات سینماها هم بستگی دارد برای مثال در همان سال ها در ایران تنها ۵ سینما قابلیت نمایش فیلم ها با صدای فراگیر را داشت اما حالا سینماها سراغ پخش کننده های دیجیتال رفته اند و به این صورت کار صداگذاری هم به خوبی دیده می شود.

این صداگذار بیان کرد: در حال حاضر تجهیزاتی که ما در حال کار کردن با آنها هستیم جزو بهترین های دنیا هستند اما باز هم به لحاظ سواد تکنیکی و تجهیزات کمبود داریم، ولی به لحاظ خلاقیت و کارکرد هنری چیزی از حرفه ای های دنیا کم نداریم.

علویان در پاسخ به این پرسش که سال گذشته کارهای صداگذاری بیش از یک سوم فیلم های جشنواره فیم فجر را انجام داده و این امر چگونه صورت گرفته است، عنوان کرد: به هرحال صداگذاری یک کار تیمی است و برای هر فیلم یک تیم ۴ نفره تلاش می شود تا به سرانجام برسد، بنابراین تیم ما نیز برای انجام همه پروژه ها به صورت جمعی تلاش کردند.

وی بیان کرد: هر چند صداگذاران به هنگام انجام صداگذاری یک اثر مشاوره هایی به کارگردان می دهند اما فیلمساز خودش هم باید از قبل به ایده های خود برای بهتر شدن کار فکر کند، اما برخی از کارگردانان به این مساله بی اعتنا هستند.

علویان در پاسخ به این پرسش که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، هجدهمین جشن خانه سینما و جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی علی رغم اینکه چند فیلم از او در بین نامزدها بودند اما جایزه ای کسب نکردند، گفت: به نظر من سینمای ایران اصلا قابل پیش بینی نیست و امکان وقوع هر اتفاقی در آن وجود دارد، البته جالب این است که در هر سه جشن من فیلم سینمایی «بادیگارد» را داشتم که صداگذاری آن هم به چشم داوران نیامد. بنابراین من واقعا نمیدانم چه چیزی در این باره بگویم، زیرا در هر سه جشن این اتفاق افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال همه فیلم ها در مهر و آبان ماه در حال کلید خوردن هستند که این موضوع باعث می شود سطح کیفی آثار پایین بیاید زیرا زمان چندانی برای انجام کارهای پس از تولید وجود ندارد.

کد N1529877

وبگردی