آفتاب
گزارش مهر از جشن کتاب در آلمان؛

رمان ابزار شناخت حقیقی ایران/ سخنرانی برگزیده جایزه جلال

رمان ابزار شناخت حقیقی ایران/ سخنرانی برگزیده جایزه جلال

چهارمین روز از برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با سخنرانی برگزیده جایزه ادبی جلال و نیز دو حاشیه همراه بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آلمان، چهارمین روز از برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت برای غرفه جمهوری اسلامی ایران روز بسیار شلوغی به شمار می‌رفت.

در نخستین برنامه این روز شهریار عباسی نویسنده ایرانی برگزیده جایزه ادبی جلال آل‌احمد در غرفه ایران به سخنرانی پرداخت که اظهاراتش همزمان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد.

وی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به اینکه منابع قابل اعتماد بیشتری نسبت به سخنرانی وی می‌توان درباره آن یافت، اظهار داشت: رمان به‌عنوان شکل نوین ادبیات در سده‌های گذشته محصول اروپا به شمار می‌رود و ایرانی‌ها نیز از اوایل قرن بیستم به واسطه روشنفکرانی که به اروپا سفر کردند با این هنر آشنا شدند و به سرعت نیز این هنر در میان ایرانیان محبوب شد و حتی پیش از ترجمه آثار بزرگ نویسندگان اروپایی، رمان‌های باارزشی در فارسی نوشته شد.

وی افزود: رمان ایرانی در صد سال گذشته از تحولات سیاسی و اجتماعی ایران تاثیر گرفته و بر آن تاثیر نیز گذاشته است. سخن امروز من نیز این است که ما ایرانی‌ها با خواندن آثار اروپاییان درباره آنها فراوان آموخته‌ایم ولی گمان می‌کنم آنها چون ادبیات معاصر ما را کم خوانده‌اند از ما کم می‌دانند. به نظر من اخبار روز ابزار نامناسبی برای شناخت ملت‌ها نیست و بهترین راه برای این کار رجوع به ادبیات آنهاست.

عباسی ادامه داد: به گمان من ادبیات و به ویژه هنر رمان به ما کمک می‌کند آرام‌تر و بهتر در کنار هم زندگی کنیم. ما برای زندگی بهتر و دوری از جنگ و جدال باید توصیف کامل‌تر و طولانی‌تری از انسان داشته باشیم و تفاوت‌ها را به طور واقعی و درونی به رسمیت بشناسیم.

از دیگر نشست‌های قابل توجه روز گذشته غرفه ایران رونمایی از کتاب «رنج و گنج» نوشته محمدرضا اسدزاده بود که با حمایت کمیسیون ملی یونسکو منتشر شده است.

این کتاب با موضع معرفی زندگی و مینیاتورهای کمال‌الدین بهزاد تهیه و به صورتی نفیس و سه زبانه روانه بازار کتاب شده است.

در این مراسم رونمایی در کنار نویسنده، کیوان احمری نقاش و مینیاتوریست مقیم آلمان، هانیه توفیق سعادتی، نقاش مقیم آلمان، سعادت گولمز محقق آثار هنری ایران و ناشر ترکیه، ساغروانی مدیر انتشارات هرمس و محمود حسینی‌زاد، برنده مدال گوته حضور داشته و سخنرانی کردند.

با پایان برنامه‌های روز چهارم نمایشگاه فرانکفورت که نخستین روز از حضور مردمی در این دوره از نمایشگاه پس از سه روز برگزاری تخصصی بود، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای افتتاح نمایشگاه کتاب بلگراد که در آن ایران به عنوان مهمان ویژه حضور دارد راهی بلگراد شد.

کد N1528983

وبگردی