آفتاب
میراث فرهنگی در این هفته؛

مرمت آثار تاریخی در خارج از کشور عملیاتی نشد/ حواشی تورهای تایلند

مرمت آثار تاریخی در خارج از کشور عملیاتی نشد/ حواشی تورهای تایلند

واکنش معاونت میراث فرهنگی به پیامک‌های دورغین، واگذاری خانه تاریخی باقری، سرمایه‌گذاری در باداب سورت و حواشی تورهای تایلند ازجمله خبرهای حوزه میراث و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته معاون میراث فرهنگی کشور نسبت به پیامک ها و تبلیغات دروغین مبنی بر کشف سکه ها و یا مومیایی در ایران توسط برخی روستاییان که در فضاهای مجازی نیز بازتاب فراوانی داشته است، گفت: تاکنون هیچ مومیایی در ایران پیدا نشده و مردم باید نسبت به این موضوعات آگاهی داشته باشند و فریب افراد سودجو را نخورند. هر زمانی که خبر جدیدی مبنی بر اینکه چنین آثاری به دست آمده است، کارشناسان ما موضوع را بررسی کرده و تقلبی بودن آثار را متوجه می شوند.

همچنین در این هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان از واگذاری خانه تاریخی باقری به بخش خصصوی در شهر گرگان خبر داد و گفت: این بنای تاریخی قرار است به واحد اقامتی و پذیرایی تبدیل شود. بخشی از خانه تاریخی باقری ها پیش از این در اختیار هنرمندان صنایع دستی بود.

در این هفته هم مرکز بین المللی مطالعات میراث ناملموس در حوزه کشورهای آسیای غربی و مرکزی برگزار شد و در این نشست رئیس میراث ناملموس اعلام کرد: به واسطه وجود برخی از آیین‌های مشترک بین دو کشور عموزادگی به جای خواهر خواندگی در شورای حکام میراث ناملموس مطرح می شود. این پیشنهاد به یونسکو داده خواهد شد تا روی این موضوع کار شود.

در این هفته رئیس ستاد گردشگری شهر تهران از تهیه کارت تهران برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی از سیستم حمل و نقل عمومی شهر، بازدید از موزه ها، تلفن و اینترنت خبر داد و گفت: می خواهیم مانند «لندن کارت» کارتی را برای تهران طراحی کنیم که امیدواریم در فصل پاییز رونمایی شود.

این هفته نشست اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی گردشگری نیز برگزار شد و مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: هتل های ایران نسبت به هتل های پاریس از نظر خدمات در وضعیت بهتری قرار دارند. در این نشست سفرای کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این هفته با خبرنگار مهر گفتگو داشت و از سرمایه‌گذاری این کانون در منطقه گردشگری باداب سورت خبر داد و گفت: در صورتی که طرح سرمایه گذاری و گردشگری ما در سازمان منابع طبیعی به تایید برسد قرارداد سرمایه گذاری امضا خواهد شد.

اسلامی همچنین از پژوهش ها و آزمایش ها درباره آب چشمه های باداب سورت خبر داد و گفت: تاکنون به ما اعلام کرده اند که آب این چشمه ها خوب است و اما آنالیزش را هنوز به ما نداده اند.

همزمان با مرگ پادشاه تایلند بسیاری از مسافران این کشور نگران لغو تورهای گردشگری بودند چرا که در تایلند یک سال عزای عمومی اعلام شده بود اما نماینده نهاد گردشگری تایلند در ایران اعلام کرد که این عزای عمومی یک ساله خللی در تعطیلی مراکز گردشگری و لغو تورهای این کشور ایجاد نمی کند.

این هفته همچنین معاون میراث فرهنگی کشور درباره مرمت آثار تاریخی ایران در خارج از کشور گفت: چون هنوز بودجه این کار به ما اختصاص داده نشده، کار را شروع نکرده ایم. این درحالی است که معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: ایران با افغانستان، هند، آذربایجان و ارمنستان تفاهم‌نامه‌های فرهنگی دارند و یکی از بندهای این تفاهم نامه مرمت آثار ایرانی این کشورهاست.

کد N1526851

وبگردی