آفتاب
یک هفته با کتاب؛

حضور ۲۰۰ فعال نشر ایران در فرانکفورت/ دیلن نوبل نمی‌خواهد؟

حضور ۲۰۰ فعال نشر ایران در فرانکفورت/ دیلن نوبل نمی‌خواهد؟

حضور ۲۰۰ فعال نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و واکنش باب دیلن به جایزه نوبلش از جمله اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: روز پنجشنبه ۸ مهر که آخرین گزارش «یک هفته با کتاب» منتشر شد، از جمله گزارش های نسبتا پرخبر زنجیره ای بود که به طور هفتگی در خروجی بخش فرهنگ خبرگزاری مهر قرار می گیرد. اما تعطیلات هفته گذشته مانع از آن شد تا گزارش مورد توجهی برای پنجشنبه ۱۷ مهر آماده شود.

با این حال، گزارش این هفته هم مانند گزارش پیشین، نسبتا پرخبر است. اخبار این گزارش، علاوه‌بر تغییر و تحولات وزارت ارشاد، بیشتر و به طور عمده در حوزه اتفاقات مربوط به جایزه نوبل ادبیات، حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت و فعالیت‌های فرهنگی موسسه خانه کتاب گرد هم می آیند.

در ادامه گزارش مرور اخبار حوزه کتاب و ادبیات را در این هفته مرور کرده و از اخبار مربوط به نمایشگاه فرانکفورت شروع می‌کنیم.

برگزاری نشست خبری برنامه‌های ایران در فرانکفورت

نشست خبری تشریح برنامه‌های حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و بلگراد صبح روز یکشنبه با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه های فرهنگی و آگاهی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و معاون فرهنگی وزارت ارشاد حرکت منجر به حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب را حرکتی روبه رشد معرفی کرد.

حضور ۲۰۰ فعال نشر ایران در فرانکفورت

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هم در این نشست خبری از حضور ۲۰۰ فعال نشر ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت و تخصیص فضای ۳۰۰ متری برای ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد خبر داد.

شهرام‌نیا گفت: امسال سومین سالی است که ایران درقالب یک غرفه تجمیعی و به نام ایران در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند. غرفه ایران در بخش بزرگسال در سالن شماره ۵ و در فضایی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر برگزار می‌شود و غرفه بخش کودک نیز در سالن سه و به مساحت تقریبی ۴۰ متر برپا می‌شود.

در بخش بزرگسال تلاش ما این بود به شکل و شمایلی قابل دفاع در طراحی دست پیدا کنیم و در بخش محتوایی نیز  بر اساس فراخوانی که منتشر کردیم ۱۱ ناشر و یک آژانس ادبی و در بخش کودک نیز ۶ ناشر  و به همراه آنها پنج تشکل نشر شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران؛ مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلام، انجمن زنان ناشر و انجمن ناشران دانشگاهی نیز در نمایشگاه حاضر به حضور شدند.

معرفی ۱۰۰ اثر از نویسندگان ایرانی به ناشران جهان

یکی دیگر از خبرهای مربوط به حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت، روز یکشنبه منتشر شد و به موجب آن، اعلام شد که آژانس ادبی پل ۵۰ جلسه کاری برای معرفی ۱۰۰ اثر ایرانی را در برنامه کاری خود برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار داده است.

مجید جعفری اقدام مدیرآژانس ادبی پل در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشتف از برنامه دیدار و مذاکراتش با ناشران معتبر جهان در نمایشگاه فرانکفورت  خبر داد و گفت:  برگزاری حداقل ۵۰ جلسه کاری برای معرفی بیش از ۱۰۰ اثر ایرانی متعلق به ۱۲ نویسنده ایرانی که آژانس ادبی و ترجمه پل افتخار معرفی آثارشان را در سطح جهان به عهده دارد در جدول برنامه ها و فعالیت هادر فرانکفورت در دستور کار قرار دارد.

سکوت باب دیلن به جایزه نوبلش

بعد از خبر اعطای جایزه نوبل به باب دیلن در هفته گذشته، در خبری که شنبه این هفته منتشر شد، به این مساله اشاره شد که باب دیلن در نخستین حضور عمومی‌اش پس از معرفی نام او به عنوان برنده نوبل ادبیات هیچ واکنشی به این خبر نشان نداد.

در حالی که باب دیلن پنجشنبه شب هفته گذشته، مهمان تئاتر چلسی در لاس‌وگاس بود، در این کنسرت هیچ واکنشی به انتخابش به‌عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ نشان نداد.

باب دیلن که در پایان روزی کنسرت داشت که به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد روی صحنه کنسرتش در لاس وگاس حتی به سختی تن به صحبت کردن داد و فقط به اجرای ترانه‌هایی پرداخت که در برنامه داشت.

تغییر دو مدیرکل در وزارت ارشاد

این هفته شایعات و گفت و شنودها درباره استعفای علی جنتی وزیر ارشاد، ادامه داشت. با این حال روز دوشنبه ۲۶ مهر، مدیران کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و منطقه آزاد در احکامی جداگانه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند. طبق اطلاعات این خبر، جنتی در حکمی محمد جوروند را به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان منصوب کرد و در حکمی دیگر همایون قنواتی را به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد منصوب کرد.

انتصاب دبیر و اعضای هیات علمی کتاب سال

این خبر هم مربوط به وزارت ارشاد و هم موسسه خانه کتاب است و به موجب اطلاعاتی که روز شنبه این هفته در آن منتشر شد، اعلام شد که با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر و اعضای هیات علمی سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

جنتی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی مهدوی‌راد را به عنوان دبیر علمی سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و در حکمی دیگر، اعضای هیات علمی این جایزه را منصوب کرد.

آغاز ثبت نام کتابفروشی‌ها در طرح «پائیزه کتاب»

ثبت نام طرح «پائیزه کتاب» در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز شد. این خبر روز یکشنبه ۲۵ مهر منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، کتابفروشان می‌توانند از تاریخ ۲۴ مهرماه تا ۲۴ آبان ماه با مراجعه به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir  در طرح «پائیزه کتاب» ثبت نام کنند.

طرح «پائیزه کتاب» همزمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از  ۲۴ آبان ماه تا ۲۴ آذر ماه در کتابفروشی‌های عضو این طرح اجرا می‌شود و کتابفروشی‌هایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که دارای پروانه کسب با تاریخ معتبر باشند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره کتاب و رسانه

خبر دیگری که مربوط به خانه کتاب می شود، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره کتاب و رسانه برتر است. این هفته اعلام شد که مهلت ارسال آثار برای شرکت در پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه تا ۱۰ آبان سال جاری تمدید شده است.

امضای تفاهمنامه بین بنیاد سعدی و دانشگاه پیام نور

یکی از خبرهای روز شنبه این هفته، امضای تفاهمنامه همکاری بین بنیاد سعدی و دانشگاه پیام نور بود. به این ترتیب در راستای هم افزایی در آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان، تفاهم نامه همکاری مشترک بین بنیاد سعدی و دانشگاه پیام نور منعقد و توسط روسای این دو سازمان به امضا رسید.

نصب ۳۲۹ کارتخوان در کتابفروشی‌ها

مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد روز اول هفته با اعلام فعال شدن تعداد ۳۲۹ کارتخوان بانک شهر در کتابفروشی‌ها از اعتبار بن‌کارت‌های اهل قلم تا پایان خرداد ۱۳۹۶ خبر داد.

نیکنام حسین‌پور از برگزاری جلسه با مسئولان بانک شهر به منظور تسریع نصب دستگاه‌های کارتخوان در کتابفروشی‌ها خبر داد و گفت: پس از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و تغییر بانک عامل معاونت امور فرهنگی، فرآیند نصب کارتخوان‌های بانک شهر در کتابفروشی‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و تا به امروز ۳۲۹ دستگاه کارتخوان در کتابفروشی‌ها و مراکز نشر نصب شده است.

وی افزود: البته تعداد ۵۰۰ کتابفروشی تقاضای نصب این دستگاه‌ها را داشتند و موارد نصب نشده نیز به دلیل عدم ارایه مدارک مورد نیاز، انصراف پذیرنده و یا عدم حضور مسئول مربوطه بوده است

برگزاری بزرگداشت ژولیده نیشابوری

این هفته همچنین بیست و نهمین نشست از سری نشست های شب شاعر ویژه نکوداشت زنده یاد ژولیده نیشابوری، با حضور جمعی از شاعران و مسئولان فرهنگی کشور در سازمان رسانه ای اوج برگزار شد. این برنامه عصر روز دوشنبه ۲۶ مهر برگزار شد و در آن شاعرانی چون رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی سخنرانی کردند.

انتشار فراخوان جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری

فراخوان جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم سه شنبه این هفته منتشر شد و در خبر مربوط به آن، اعلام شد که ناشران و پدیدآورندگان کتاب در حوزه‌ کودک و نوجوان تا ۵ آبان فرصت دارند آثار خود را برای شرکت در هجدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان ارسال کنند.

دبیرخانه‌ دایمی جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان به بررسی تمام کتاب‌های چاپ اول ویژه‌ خردسالان و کودکان و نوجوانان منتشر شده در سال‌هایی ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ خواهد پرداخت.

کد N1526542

وبگردی