آفتاب

اثری که در آن اندیشه نیست، تاریخ مصرف دارد

اثری که در آن اندیشه نیست، تاریخ مصرف دارد

آلبوم موسیقی «از جان واز دل» با آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالارعقیلی چهارشنبه ۲۸ مهر در فرهنگسرای ارسباران با حضور داریوش پیرنیاکان، علی جهاندار، اردشیر کامکار، مهیار علیزاده وکورش متین بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم؛ موید دهقان (آهنگساز و تنظیم‌کننده) با بیان اینکه از زمان تولید و انتشار این آلبوم دو سال طول کشیده است، گفت: آثار موسیقی در کشور ما بسیار تولید می‌شود اما هیچ نقد درست و اصولی درباره این آثار وجود ندارند. قطعاً هنرمندان وقتی کار می‌کنند سعی می‌کنند بهترین اثر خود را ارائه دهند اما هرکسی می‌تواند از یک زاویه ببیند و اختلاف هنرمندان در این است که می‌خواهند مردم را متقاعد کنند از دریچه آنها دنیا را نگاه کنند. برای همین دیگر زاویا را به روی خود می‌بندند و این برای هنرمند خیلی بد است.

او ادامه داد: آنچه که مهم است هنر زیستن و آزادگی است. هنری که هنرمندان پیشکسوت‌ما سال‌ها سازشان را برای آن کوک کرده‌اند و در شرایطی که خیلی سخت و دشوار بوده با تحمل مشکلات فراوان موسیقی را حفظ کرده و به نسل امروز منتقل کردند.

او خطاب به هم‌نسلان خود گفت: متاسفانه نسل امروز با یک خلاء روبروست و آن آموزش و استفاده از تجربه افرادی است که هنر را به خوبی می‌شناسند. متاسفانه این تجربه در اختیار جوانان قرار نمی‌گیرد و البته بخشی از آن مربوط به رفتار افرادی از نسل من است که پذیرای این تجربه نیستند چراکه اگر ایرادی از آنها گرفته شود ناراحت شده و به جای اینکه روی آن ایراد تفکر کرده و عیوب را برطرف کنند از پیشکسوتان فاصله می‌گیرند.

دهقان با اشاره به اینکه شرکت ایران‌گام که مسئولیت توزیع این آلبوم را برعهده دارد، گفت: مشکلات نشر موسیقی مشکلات عدیده‌ای است که در جامعه امروز موسیقی وجود دارد زیرا قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود و متاسفانه صنعت موسیقی با این معضل روبروست. مردم ما رغبت ندارند برای آثار موسیقی هزینه بپردازند و ترجیح‌ می‌دهند از دانلودهای غیرقانونی استفاده کنند.

این آهنگساز با بیان اینکه ما در نت‌نویسی موسیقی ایرانی مشکل داریم؛ اظهار کرد: برخی از ساز‌های ما مانند ساز نی و کمانچه هنوز ساختار نت‌نویسی درستی ندارند و اعضای خانه موسیقی قول داده‌اند سیستم آموزش این سازها را اصلاح کنند تا هنرجویان ما در دبیرستان‌های موسیقی بتوانند از نت‌های صحیح برای این سازها استفاده کنند.

در ادامه داریوش پیرنیاکان با بیان اینکه متاسفانه برخی از هنرمندان ما با معنای هنر و هنرمند آشنا نیستند؛ گفت: معتقدم که باید مشخص شود به چه اثری اطلاق اثر هنری می‌شود. در تمامی دنیا برای آثار هنری مختصاتی وجود دارد و کار هنری را با رکن‌های اساسی می‌شناسند.

او ادامه داد: آنها که در زمینه فلسفه هنر فعالیت می‌کنند چهار رکن زیبایی، سهل و ممتنع، آزادگی و اندیشه را برای یک اثر هنری درنظر می‌گیرند. یک اثر هنری باید در عین زیبایی هنرمندانه و پیچیده اما سهل به شنونده یا بیننده ارائه شود. همچنین یک اثر هنری باید رهایی و آزادی را به بیننده خود القا کند و قطعاً اگر اندیشه‌ای در یک اثر نباشد باید بدانیم که آن کارِ روز است و تاریخ مصرف دارد و همیشگی نیست.

او با طرح این پرسش که هنرمند کیست؛ بیان کرد: هنرمند کسی است که بداند جامعه و افراد جامعه به چه چیزی نیاز دارند البته باید توجه داشت که نیاز با خواستن متفاوت است و هنرمند باید بداند جامعه چه چیزی را نیازمند است و آن را به جامعه معرفی کند.

پیرنیاکان با اشاره به آلبوم از جان و از دل اظهار کرد: خوشبختانه در این آلبوم آهنگساز به خوبی شعر را می‌فهمد و ملودی واژه‌ها را پیدا کرده اما تصانیف و قطعه‌ها طولانی بوده و به زیبایی کار خدشه وارد می‌کند.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم که این به موسیقی لطمه می‌زند. اما درباره این اثر باید بگویم که جملات آوازی به شدت در آن کم دیده می‌شود اما در کل اثر خوبی است و می‌تواند پایه و نمونه این برای نمونه به دیگر جوان‌ها باشد.

در ادامه این نقد و بررسی علی جهاندار (خواننده پیشکسوت) با بیان اینکه باید پیشینیان الگو بگیریم اظهار کرد: معتقدم دوستان خواننده باید جمله‌بندی آواز را بشناسند و به عمق و ارزش آواز اهمیت دهند و این مسئله را یا از پیشکسوتان تعلیم ببینند یا تبعیت کنند. هنرجویان باید توجه کنند همه چیز را همه کس می‌دانند.

او ادامه داد: متاسفانه عمق آواز در چند سال اخیر در حال از بین رفتن است. درست است که آلبوم ها تولید می‌شوند و هنرمندان از سوی مخاطبان تشویق می شوند اما هنرمند باید بداند ماندگار کسی است که بتواند آثار را زیبا ارائه کند مانند شجریان، فرهنگ شریف و بنان.

در ادامه اردشیر کامکار آهنگساز و نوازنده کمانچه با بیان اینکه همه می‌دانیم شکل‌گیری یک آلبوم کار بسیار سخت و دشواری است؛ اظهار کرد: آهنگساز امروز فقط درگیر ملودی نوشتن و تنظیم قطعات نیست بلکه دغدغه‌های دیگری ازجمله گرفتن مجوز از ارشاد را نیز دارد. اما درباره این آلبوم باید بگویم این اثر بسیار خوب آهنگسازی و تنظیم شده است.

او ادامه داد: هنر موسیقی، هنر انتزاعی است و هرکسی از نظر خود موسیقی را برداشت می‌کند از این رو کار موزیسین بسیار سخت است زیرا هم باید به احساسات مردم اهمیت بدهد و هم اندیشه خود را در کار بیان کند. از طرفی هنرمند باید در یک اثر موسیقی به تمامی زوایای جامعه از جمله غم، شکست، پیروزی و شادی نگاه عمیقی داشته باشد تا بتواند این احساسات را در اثر هنری‌اش گنجانده و اثری خلق کند که شنونده را در بالا بردن اندیشه و آزادگی کمک کند.

کامکار با اشاره به تک‌نوازی‌های این آلبوم گفت: تک‌نوازی آلتو و کمانچه خیلی زیبا نواخته شده بود و گمان می‌کنم تا امروز کسی با ساز آلتو به صورت تکنوازی اجرا نداشته است اما درباره ایراد این اثر باید بگویم که پیانویی که با آواز استفاده شده بود بسیار ناهماهنگ بود.

این آهنگساز ادامه داد: معتقدم آهنگسازان جوان باید به قواعد موسیقی علمی توجه کنند و با مطالعه بیشتر اثری در خور موسیقی ایرانی ارائه دهند.

کامکار به حجم بالای این آلبوم اشاره کرد و گفت: حجم کار زیاد است و مدت زمان قطعات طولانی نیست اما در کل اثر خوبی و قابلیت این را دارد که چندین بار شناخته شود.

کوروش متین آهنگساز دیگر منتقد آلبوم از جان و دل بود. او اظهار کرد: خوشحالم فضایی ایجاد شده تا استادان موسیقی را در مراسمی غیر از مجالس تحریم ببینم و این جای امیدواری است.

او ادامه داد: هنر خوب، هنری است که قابل درک باشد اما در هنر معاصر این اتفاق نیفتاده و اثر هنری در بیشتر موارد با مردم ارتباط برقرار نمی‌کند البته این از ویژگی‌های هنر است که می‌تواند به سبک‌های مختلف و استایل‌های متفاوت ارائه شود.

وی با بیان نقدهای به طراحی و گرافیک روی جلد این آلبوم گفت:  از آنجا که در این آلبوم اشعار یک شاعر در سه سطر استفاده شده بهتر بود نام شاعر نیز بر روی جلد ذکر می‌شد.

مهیار علیزاده با بیان اینکه مشکل اصلی  خوانندگان ایرانی ریتم شناسی است؛ گفت: خوشبختانه سالار عقیلی خواننده‌ای است که به خوبی ریتم را می‌شناسد. از‌ آنجا که آلبوم با کلام است و از یک هنرمند استار در آن استفاده شده؛ بهتر بود توجه ویژه‌ای روی کلام می شد البته معتقدم که آلبوم باید خلاصه‌تر می‌بود و در یک سی دی ارائه می‌شد.

آلبوم موسیقی «از جان و از دل» تابستان و پاییز سال ۱۳۹۳ توسط گروه قمر با همراهی ۱۶ نوازنده ضبط و ابتدای سال ۹۵ در دو لوح فشرده منتشرشده است.

آلبوم موسیقی «برمدارزمان» اثر فرهاد صفری نیز در این برنامه رونمایی می‌شود.

کد N1526054

وبگردی