آفتاب
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

تاریخ به فرموده قرآن موجودی هدف‌دار است

تاریخ به فرموده قرآن موجودی هدف‌دار است

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: تاریخ مجموعه حوادث و تصادفات بی هدف نیست و همانطور که قرآن می‌فرماید تاریخ مانند طبیعت هدفدار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ مراسم رونمایی از ۶ جلد کتاب که توسط «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» و با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون دفاع مقدس به چاپ رسیده، روز شنبه ۲۴ مهر در فرهنگسرای اندیشه با حضور سردار سرتیپ موسوی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مهدی صیاد شیرازی فرزند شهید علی صیاد شیرازی، امیر دریادار بی‌غم و جمعی از مسئولان لشکری برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام روح‌الله حسینیان در پاسخ به این سوال که آیا تاریخ مجموعه‌ای از اتفاقات است یا مجموعه هدف‌داری است گفت: هنگامی که به حوادث تاریخ نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد که تاریخ مجموعه حوادث و تصادفات بی هدف نیست و همانطور که قرآن می‌فرماید تاریخ مانند طبیعت هدفدار است.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین گفت: همه فلسفه تاریخ در سوره انبیا توسط خداوند آمده است و خداوند در قرآن می فرماید ستم بقا ندارد و دلیل آن نیز هدفدار بودن تاریخ است. به هر جایی از این دنیا که نگاه می‌کنیم متوجه هدفدار بودن آن خواهیم شد.

حجت‌الاسلام حسینیان ادامه داد: چه کسی باور می کرد هنگامی که آمریکا به عراق حمله کرد نتیجه آن تشکیل یک حکومت شیعی باشد، در دوران دفاع مقدس نیز همه دنیا دست به دست هم دادند تا ایران پیروز جنگ نباشد اما پیروز شد، پس تاریخ هدفمند و زنده است و اینها نیز نمونه‌ای از زنده بودن تاریخ و هدفدار بودن آن است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تشبیه ارتش جمهوری اسلامی به داستان موسی(ع) گفت: تاسیس ارتش، تعلیم و آموزش‌های ارتش، حضور ارتش در ۸ سال دفاع مقدس و از جان گذشتگی‌های ارتش نشانه‌ای از هدفدار بودن تاریخ است. ارتش ما مانند موسی (ع) بود که در پیش فرعون رشد کرد و خودش وسیله‌ای برای براندازی فرعون شد. از همین رو تاریخ برای ما عبرت است اما نه عبرتی که قصه‌گو باشد؛ بلکه عبرتی که برای رسیدن به خدا است.

حجت الاسلام حسینیان در پایان گفت: عده ای می گویند ما باید مانند کشور آلمان نظامی گری را کنار بگذاریم، اما این حرف اشتباهی است زیرا آلمان توسط کشورهای قدرتمند مجبور به این کار شد درحالی که داشتن ارتشی قوی دستور الهی است و خدا نیز می فرماید دارای ارتش و نظامی قوی باشید تا دشمنان قبل از حمله از ارتش بترسند

در ادامه این مراسم، امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شهادت امام حسین(ع) بیان کرد: ذکر عاشورا و آنچه که در آن نصف روز اتفاق افتاده، دو فایده در پی دارد؛ نخست اینکه زنگار را از دل‌های ما پاک می‌کند و دیگر اینکه برای بشریت چراغ هدایت است. ما باور داریم که نزدیک‌ترین مقطع تاریخی به عاشورا دفاع مقدس است و این بازه‌ زمانی یک تابلوی نقاشی محدود از پهنه وسیع عرصه عاشورا را در خود دارد که به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: برای صیقل دل‌ها و زنده‌ نگه داشتن چراغ هدایتِ دوران دفاع مقدس باید به شکل‌های گوناگون اقدام کنیم که نگارش کتاب یکی از این اقدامات خواهد بود. خوشبختانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از این نهادهای پیشرو و ارزنده در این مسیر است.

امیر موسوی با اشاره به منحصر به‌فرد بودن کتاب‌هایی که در این مراسم از آن رونمایی شد بیان کرد: نخست اینکه این کتاب‌ها کاملا مستند هستند و دیگری آن که دقیقه به دقیقه از حوادث دوران دفاع مقدس در آن ثبت شده است. جا دارد اینجا عنوان کنم یکی از آرزوهای من این است که تمامی قشرهایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند کتابی را مانند تقویم تاریخ دفاع مقدس به نگارش درآوردند که اگر زمانی خواستیم بدانیم روز ۳۱ شهریور ۵۹ در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه چه اتفاقی افتاده است، بتوانیم با رجوع به این کتاب آگاه شویم که در زمین، هوا، دریا یا نیروهای دیگر چه اتفاقی رخ داده است. بدون شک اگر تمام یگان‌ها تقویم دفاع مقدس را در کتابی تجمیع کنند آنگاه به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: هر کس که از دفاع مقدس مطلبی را بیان می‌کند درست است، اما باید یادآور شویم هرکس از زاویه دید خودش مباحث را بیان می‌کند و ممکن است در قسمت دیگری از جبهه‌های دفاع مقدس نیز وقایعی رخ داده باشد که از زاویه دید او پنهان مانده باشد. از همین رو اگر این مجموعه تجمیع شود، تفسیرهای بسیار خوبی از هشت سال دفاع مقدس خواهیم داشت. خوشبختانه در همین راستا نیروی زمینی ارتش ۳۶جلد تقویم تاریخ دفاع مقدس را به نگارش درآورده است. نیروی هوایی و دریایی نیز در حال انجام این کار هستند.

امیر موسوی با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: من اعتقاد دارم که هر آن چیز که درباره امدادهای غیبی گفته می‌شود درست است، اما معتقدم بزرگترین امداد غیبی ما در روحیه خانم‌ها، مادران، همسران و دختران آن دوران‌ها تجلی یافت که کار ساده‌ای نبود.

امیر سرتیپ موسوی با اشاره به کتاب صوتی شهید صیاد شیرازی که با سبک جدیدی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است گفت: این کتاب که امروز قرار است از آن رونمایی شود، زندگی شهید صیاد شیرازی از زبان خودش است. من در دوران کوتاهی افتخار شاگردی ایشان را داشتم و باید بگویم ایشان سوارکار عرصه خلوص، شهادت و ولایت‌مداری بود. خداوند نیز مزدش را با شهادت داد.

سرتیپ موسوی درباره شهید صیاد شیرازی گفت: ایشان به دلیل نظمی که در کارهایشان داشتند به آقای برنامه معروف بودند و تمام کارهایشان با برنامه‌ریزی انجام می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شهید صیاد شیرازی این بود که همه موارد را تبیین می‌کرد و پس از انجام عملیات، بلافاصله آن را برای دیگران تشریح و تدوین می‌کرد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: هیأت معارف جنگ نیز یکی از کارهای مهم شهید صیاد بود که براساس همین خصوصیت تبیینی به بیان موضوعات مرتبط با دفاع مقدس می‌پردازد.

در پایان این مراسم، با حضور سردار سرتیپ موسوی، حجت الاسلام روح الله حسینیان، فرزند شهید علی صیاد شیرازی، از جلدهای ۳۲، ۳۴، ۳۵ و ۳۶ تقویم تاریخ دفاع مقدس با عناوین در امتداد فجر، ضربت جندالله، والفجر ۲ و والفجر ۳، و کتاب نقش زنان در دفاع مقدس و کتاب صوتی شهید صیاد شیرازی رونمایی شد. ‌

کد N1522114

وبگردی