آفتاب
یک هنرمند سوزن‌زنی روی فولاد:

علامت‌ها، رسانه‌هایی برای انتقال پیام عاشورا هستند

علامت‌ها، رسانه‌هایی برای انتقال پیام عاشورا هستند

تنها زن فعال در زمینه سوزن‌زنی روی فولاد معتقد است: هنر، نقش مهمی در انتقال مفاهیم مذهبی دارد و علامت‌ها، رسانه‌هایی برای انتقال پیام عاشورا هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز ماه محرم، نمایشگاهی از آثار سوزن‌زنی روی فولاد در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. فاطمه عیدیون، هنرمند فعال در زمینه هنر سوزن‌زنی روی فولاد که کارهایش در قالب این نمایشگاه ارائه شده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر به پیشینه این هنر اشاره و بیان کرد: این هنر از دوره قاجار مرسوم بوده من آن را نزد پدرم مرحوم عباس عیدیون که استاد این رشته بودند آموخته‌ام.

به گفته این هنرمند، سوزن‌زنی و ساخت علامت، همواره مخاطبان خود را داشته و دارد. خوشبختانه همه علامت‌سازان، یکدیگر را می‌شناسند و بسیاری از آنها، کار طراحی و خوشنویسی روی تیغه‌های علم و تزییات آن را به من سفارش می‌دهند و تلاش من بر این است که هنر سوزن‌زنی روی فولاد را زنده نگه دارم و گسترش دهم گرچه هنوز هنر سوزن دوزی، آن‌گونه که باید و شاید شناخته نشده است.

عیدیون که خود هنر سوزن‌زنی، را از پدرش آموخته، به شیوه آموزش این هنر اشاره و بیان کرد: همچنان روش آموزش سوزن‌دوزی روی فولاد، استاد و شاگردی است و علاقه‌مندان باید نزد استاد بروند و شروع به کار کنند و این هنر را ضمن کار بیاموزند و البته خوب است کسانی که می‌خواهند به سراغ سوزن زنی بروند با خوشنویسی و طراحی هم آشنا باشند.

این هنرمند سوزن‌زن به این‌که برخی طرح‌ها که روی علامت حک می‌شود، برگرفته از باورهای باقی‌مانده از دوره ایران باستان است اشاره و بیان کرد: طرح گل و مرغ، طرفداران بیشتری دارد. طرح‌های اسلیمی و ختائی هم پرمخاطب هستند. مردم، نقش سوار بر اسب را هم می‌پسندند. شیر و خورشید و همچنین شیر و شمشیر را هم دوست دارند و برخی از این طرح‌ها، از جمله شیر، شمشیر و خورشید برگرفته از باورهای باقیمانده از ایران باستان است.

به گفته عیدیون، هنر به ویژه هنرهای تجسمی در انتقال مضامین عاشورایی و مذهبی، سهم بسزایی دارند و علامت‌های مذهبی، حکم رسانه‌ای را دارند که پیام عاشورا را در قالب شعرها و کتیبه‌های که بر تیغه‌های پولادی حک شده به مخاطب منتقل می‌کنند.

او با اشاره به مراحل مختلفی که هنرمند در سوزن‌زنی طی می‌کند گفت:  در این هنرابتدا طرح و نقش بر کاغذ کشیده و به آهن و فولاد منتقل می‌شود. سپس  داخل طرح را با مایع جوهری پر می‌کنیم و با قلم نوک تیز چوبی که شبیه به قلم خوشنویسی است، روی خطوط می‌کشیم تا خط‌ها و طرح‌ها نمایان شوند. در نهایت هم کار را در اسید می‌خوابانیم تا  برجسته کاری انجام شود.

کد N1520222

وبگردی