آفتاب

خبرگزاری فرانسه: عربستان با جنگ طولانی مدت در یمن مواجه است

خبرگزاری فرانسه: عربستان با جنگ طولانی مدت در یمن مواجه است

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی از مبدا ریاض اعلام کرد که عربستان پس از شکست مذاکرات صلح یمن، با جنگی طولانی در این کشور مواجه است.

در این گزارش آمده است: شش ماه پس از آنکه عربستان اعلام کرد تهاجم خود به یمن را به حالت تعلیق درآورده است، حملات هوایی سعودی ها بار دیگر در یمن از سر گرفته شده و هیچ نشانی از پایان درگیری در این کشور مشاهده نمی شود.
به گفته تحلیلگران، عربستان که به دلیل بمباران یمن و کسری بودجه حاصل از بهای پایین نفت با انتقادهای فراوانی دست به گریبان است، بی میل نیست که روند مداخله در یمن را به پایان رساند.
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان حملات هوایی خود در یمن را مارس سال گذشته آغاز کرد، سپس نیروهای زمینی را به این کشور اعزام کرد تا از دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن حمایت کند.
در این میان، تروریست های القاعده از خلاء قدرت در یمن سوء استفاده کرده اند تا حضورشان در مناطق جنوبی و جنوب شرقی این کشور را تحکیم بخشند.
با گذشت یک سال و اندی پس از تجاوز نظامی ائتلاف عربی به یمن، احمد عسیری سخنگوی سعودی ها به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای ائتلاف در پایان عملیات خود قرار دارند.
اما با ادامه حملات هوایی ائتلاف سعودی، عربستان با انتقادهای مکرر گروه های مدافع حقوق بشر به دلیل کشته شدن غیرنظامیان در بمباران ها مواجه شده است.
بمباران یک مدرسه و یک بیمارستان در یمن در روزهای اخیر، پرسش هایی را در مورد شیوه عمل ائتلاف سعودی مطرح کرده است.
اما تجاوزگری پرهزینه سعودی ها در یمن، به رغم اقدامات ریاضتی و تمهیداتی برای سر و سامان دادن به اقتصاد ریاض انجام شده است.
با این حال، تحلیلگران می گویند خارج شدن عربستان از باتلاق درگیری ها در یمن کار آسانی نیست.
یک منبع مطلع در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که سعودی ها به سختی کار کرده اند تا شرایط صلحی پایدار در یمن فراهم شود.
اما در حالی که جنبش انصارالله و متحدانش یک شورای سیاسی را در یمن تاسیس کردند، ریاض ممکن نیست تهدیدی برای دولت منصور هادی را تاب آورد.
نمایندگان مجلس یمن در اولین نشست خود پس از حدود دو سال، ضمن تائید تشکیل شورای عالی سیاسی متشکل از انصارالله و کنگره مردمی سراسری به ریاست علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن، به این شورا رای مثبت دادند و به این ترتیب مجلس نمایندگان یمن، طرح تشکیل شورای عالی سیاسی را تصویب کرد.
خاورم**9109** 3404
کد N1395988

وبگردی