آفتاب
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نقش جامی در عمومی کردن عرفان اسلامی برجسته است

نقش جامی در عمومی کردن عرفان اسلامی برجسته است

مشهد- ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش جامی در عمومی کردن عرفان اسلامی بسیار برجسته است و بی تردید آثار او نقطه عطفی در عامی سازی اندیشه ها و نقطه نظرات ناب عرفان اسلامی است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عباس صالحی روز چهارشنبه در همایش بین المللی خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی، در تربت جام، افزود: جامی عرفان ابن عربی را وارد عرفان خراسانی کرد و در این زمینه پیشگام بود.
وی اظهار کرد: بزرگان عرفان خراسان و کسانی مانند ابوسعید ابوالخیر، بایزید بسطامی و غیره که در این سلسله هستند فاصله ای با عرفان نظری داشتند اما جامی عرفان خراسانی را با عرفان ابن عربی پیوند زد.
وی ادامه داد: جامی عرفان اجتماعی را توسعه داد عرفانی که انزواگرا نبود و با سیاستمداران برای نصیحت و پشتیبانی آنان ارتباط داشت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامی را در چهره های مختلف می توان روایت کرد از یک سو او دانشمندی تراز اول در جهان اسلام است که در جامعیت علمی کم نظیر است و شاعری ادیب و هنرمند است که نثر و شعر را باهم پیش می برد به این جهت از او به عنوان شیخ اجل نام برده می شود.
صالحی با اشاره به اینکه ما شاعران زیادی را در بحث شعر داریم اما در حوزه نثر یا قدمی برنداشته اند یا توجهی نکرده اند، گفت: جامی به عنوان نقطه اتصال در سبک های شعری مورد توجه است و در حوزه ادبی می توان ده ها ویژگی برای او و آثارش برشمرد.
وی گفت: عبدالرحمن جامی از زوایای گوناگونی ارجمند و ارزشمند است نه فقط برای این خطه، بلکه برای جهان اسلام قابل تقدیر است که در علوم ادبی، صرف و نحو، عروض و قافیه و علوم بلاغی و هنر آثار متعددی از او به جای مانده است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامی را نباید تنها یک شاعر خواند، گرچه وی شاعری بزرگ است، افزود: جامی یک دانشمند بزرگ بود، دانشمندی که توانست در هرات و سمرقند، در تحصیل، تدریس و تالیف پیش تاز همگنان خود باشد.
صالحی تصریح کرد: وجه دوم جامی عارف بودن اوست به طوری که جامی در سلسله عرفان اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و دارد و از یک سو عرفان را عمومی تر کرد و به نثر فارسی نوشت تا مردم بیشتر بخوانند و بفهمند و هم ساده تر نوشت تا راحت تر درک شود.
همایش بزرگداشت خاتم الشعرا، نورالدین عبدالرحمن جامی چهارشنبه و پنجشنبه با حضور 37 نفر از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در تربت جام برگزار می شود.
از مجموع 307 مقاله، رسیده به دبیرخانه همایش که شامل 250 مقاله داخلی و 57 مقاله خارجی است، 186 عنوان به تایید هیات علمی همایش رسیده که از آن میان 60 مقاله در 2 روز برگزاری همایش ارائه می شود.
نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.
وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.
این شاعر بزرگ در 17 محرم 898 قمری پس از چند روز بیماری در خانه اش واقع در شهر 'هرات'، در افغانستان امروزی، درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
5132
کد N1395892

وبگردی