آفتاب

پیام آمریکا به چین: سامانه تاد برای پکن تهدید نیست

پیام آمریکا به چین: سامانه تاد برای پکن تهدید نیست

پکن - ایرنا - «مارک میلی» رییس ستاد کل ارتش آمریکا که به پکن سفر کرده در دیدار با «لی زوچونگ» همتای چینی خود گفت که تاد تهدیدی برای چین به شمار نمی رود و نگرانی های این کشور بی مورد است.

به گزارش ایرنا، انتشار اظهارت وی نشان می دهد که یکی از اصلی ترین اهداف این سفر دادن اطمینان خاطر به چین است مبنی بر اینکه نباید از استقرار این سامانه موشکی در کره جنوبی نگرانی و هراسی داشته باشد.
پکن بارها اعلام کرده است که تاد امنیت ملی این کشور را تهدید می کند و توجیهات آمریکا و کره جنوبی را برای آرایش آن در سال آینده میلادی نمی پذیرد.
قرار است طبق تصمیم دو کشور آمریکا و کره جنوبی تا پایان سال 2017 میلادی، تاد در کره جنوبی استقرار یابد اما چین نسبت به این کار هشدار داده است.
مقام آمریکایی گفت که ما می خواهیم موشک های پرتابی کره شمالی را نابود کنیم و تاد را برای این مستقر نمی کنیم که چین را تهدید کند و یا سامانه ای برای ردیابی موشک های پکن باشد.
به رغم تلاش های دو کشور ، چین برخی از برنامه های مرتبط با کره جنوبی را به دلیل تصمیم گیری برای استقرار تاد لغو کرده است و احتمال می رود بتدریج سطح مناسبات فرهنگی و هنری و تجاری دو کشور کاهش یابد.
مقام آمریکایی به دریای جنوبی نیز اشاره کرد و گفت که آمریکا قوانین بین المللی را مراعات می کند و چین هم برای کاستن از تنش ها باید این گونه عمل نماید.
از دیدگاه آمریکا لازم است که همه طرف ها بخصوص چین رای صادره دیوان لاهه در باره منازعات دریای جنوبی در ماه گذشته را مورد احترام قرار دهند.
گزارش ها حاکیست که دو طرف در باره منازعات در دریای شرقی و دریای جنوبی و همچنین اختلافات نظامی دوجانبه در منطقه اقیانوس آرام و شبه جزیره کره بحث و تبادل نظر کرده اند.
قرار است مقام آمریکایی پس از چین دیدارهایی در هفته جاری از کشورهای کره جنوبی و ژاپن انجام دهد.
آساق**231**1597
کد N1395682

وبگردی