آفتاب

تشدید تظاهرات مخالفان در گینه / یک شهروند به ضرب گلوله پلیس کشته شد

تشدید تظاهرات مخالفان در گینه / یک شهروند به ضرب گلوله پلیس کشته شد

تهران - ایرنا - خشونت نیروهای پلیس در پی تظاهرات گسترده مخالفان در گینه یک کشته و دو زخمی برجا گذاشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری شین هوآ، تظاهرات سراسری مخالفان در خیابان های پایتخت در حالی است که بر اثر شلیک گلوله نیروهای پلیس کوناکری به سمت تظاهرکنندگان، یک شهروند این کشور کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
بر اساس اعلام منابع بیمارستانی حال زخمی شدگان وخیم گزارش شده است.
«سلو دالین دیالو» رهبر مخالفان گینه اعلام کرد که 700 هزار نفر به راهپیمایی 15 کیلومتری پیوستند که از حومه پایتخت (کوناکری) تا استادیوم 28 سپتامبر این شهر برگزار شد.
منابع امنیتی شمار معترضان این راهپیمایی را نزدیک به 500 هزار نفر عنوان کردند.
این در حالی است که 'مامادی یولا' نخست وزیر گینه در نطق رادیویی خود، تصریح کرد: حل مسالمت آمیز بحران های سیاسی درکشور نیازمند مشارکت فعالانه همه گروه های سیاسی فعال درکشور است.
یولا تصریح کرد: دولت آمادگی دارد برای حل بحران های سیاسی کشور با همه گروه های مخالف وارد گفت و گو شود.
این درخواست رسمی نخست وزیر گینه در حالی مطرح شده است که اخیرا گروه های مخالف نسبت به برخورد سرکوبگرایانه دولت این کشور با منتقدان سیاسی ابراز نگرانی کرده اند و خواهان اصلاح فوری این وضعیت اسف بار هستند.
دادگاه قانون اساسی گینه در نوامبر 2015 رسما انتخاب مجدد کنده را تایید و ادعای مخالفان درباره تقلب در انتخابات را رد کرد.
این دومین انتخابات ریاست جمهوری گینه از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال 1958 بود.
بیشتر جمعیت گینه به رغم برخورداری این کشور از منابع غنی معدنی، در فقر به سر می برند و روزانه کمتر از یک دلار و هشت سنت درآمد دارند.
خاورم**9377**1144
کد N1395681

وبگردی