آفتاب
نطق میان دستور/

نماینده مردم علی آباد کتول: باید به صادرات اهتمام ویژه داشته باشیم

نماینده مردم علی آباد کتول: باید به صادرات اهتمام ویژه داشته باشیم

تهران- ایرنا- نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط رکود و حل این معضل، اهتمام ویژه به صادرات است.

اسدالله قره خانی در نطق میان دستور خود جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: طبق گزارش ها و آمارهای رسمی و غیررسمی رکود سنگین درصنعت و بنگاه های تولیدی مهم ترین معضلی است که هم اکنون با آن دست به گریبان هستیم که از جمله دلایل آن اشباع بازارهای داخلی در اثر بالابودن ظرفیت توان تولید داخلی بوده که مازاد برنیاز مصرف است.
وی اظهار داشت: کالاهای ایرانی به دلیل عضویت نبودن ایران در پیمان های بین المللی با تعرفه و قیمتی غیررقابتی به دست مصرف کننده خارجی می رسد، اما راهکار حل این مشکل درنظرگرفتن تعرفه سنگین واردات به کالاهای غیرضرور و کالاهایی است که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد که با تخصیص درآمدهای حاصله از این تعرفه ها به کالاهای صادراتی به عنوان جوایز و رقابتی شدن کالای ایرانی در بازار بین المللی کمکی شایانی کرد.
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت: قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای نادرست آن بار سنگین اقتصاد را افزایش داده است.
قره خانی از دیگر معضلات در جامعه را عدم توسعه متوازن و بی عدالتی در توزیع بودجه های ملی عنوان کرد.
وی همچنین گفت: هم اکنون طبق آمار بانک مرکزی 57 درصد تسهیلات به استان تهران اختصاص پیدا کرده و بیش از 74 درصد تسهیلات کشور تنها بین 7 استان و 26 درصد باقیمانده در بین 24 استان توزیع می گردد، بنابراین این شیوه نه تنها موجب تمرکزگرایی بلکه باعث اختلاف شدید طبقاتی بین مناطق کشور وبی عدالتی و مشکلات اجتماعی می شود.
وی با بیان این که وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی موظف به حمایت از استان های توسعه نیافته هستند، افزود: با این رویه می توان از بروز حادثه غول پروری اقتصادی و محروم کشی جلوگیری کرد.
قره خانی ادامه داد: بار سنگین اقتصاد کشور همواره بر دوش وزارت نفت بوده و قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای نادرست آن براین بار افزوده است، بنابراین حال که بیشترین بودجه های عمرانی و پروژه ای دراین بخش صرف می شود، از وزارت نفت می خواهیم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب به صورت جدی و مسئولیت پذیرانه نسبت به اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اصول اقتصاد است اهتمامی ویژه ورزیده و بامحوریت خود و همراهی وزارت صنایع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توان پیمانکاران بخش خصوصی و تجهیزات تولید داخلی در پروژه هااستفاده کنند.
وی تصریح کرد:تنها راه توسعه بلند مدت، حمایت از تولید و شرکت های پیمانکاری خصوصی داخلی است که به همراه خود اشتغال زایی، ارزآوری و توسعه دانش و رشد اقتصادی را درپی دارد.
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از چالش های موجود در شرکت ملی نفت پایین بودن ضریب بازیافت مخازن هیدروکربونی است، به طوری که در حال حاضر ضریب بازیافت مخازن بین 23 تا 25 درصد است اما در کشور پیشرفته ای همچون نروژ این میزان 43درصد درمنطقه است، بنابراین این موضوع ضرورت سرمایه گذاری بیشتر و استفاده از تکنولوژی روز را دوچندان می کند.
قره خانی گفت: تزریق نکردن گاز به مخازن به تناسب نیاز مخزن، وضعیت نامناسب پالایشگاه های کشور به منظور تولید فرآورده های با ارزش افزوده بالا، تراز منفی گاز طبیعی به ویژه در فصل سرما، وضعیت نامناسب سرمایه گذاری ها در بخش انرژی، مطالبه پیمانکاران و تاسیس شرکت های جدید، تامین منابع طرح هدفمندی یارانه ها از طریق شرکت نفت و شرکت های تابع آن، نبود برنامه بلندمدت در بخش انرژی، نبود تمرکز در بخش انرژی، نبود نهاد تنظیم مقررات و تعرفه گذاری(رگولاتوری) و کم توجهی به میادین مشترک از جمله چالش های وزارت نفت است.
وی ادامه داد: در سواپ نفت و گاز، تقویت نظام پیمانکاری و پرورش پیمانکاران، استفاده از توان ساخت داخل، امکان استفاده از شرکت های خدمات انرژی و تقویت اسکوها باید دقت لازم صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از وزیر نیرو می خواهم نسبت به قرارداد ساخت نیروگاه با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه به منظور صیانت از منافع ملی و استفاده از ظرفیت داخلی تجدیدنظر کند.
به گزارش ایرنا از خانه ملت، این نماینده مجلس همچنین گفت: 31 مرداد ماه سالروز مصوبه تاسیس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که تجربه گرانسنگی بوده و از افتخارات صنعت دفاعی کشور و نمادی از تحقق موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی و عزم ملی در تولید دفاعی؛ و الگویی غرورآفرین در توجه به توان و قابلیت درون زای کشور را درهمه عرصه ها است.
سیام**9012** 1336
کد N1395600

وبگردی