آفتاب
با پرتاب اولین ماهواره کوانتومی

تلاش چین برای تسخیر پیشرفت های فضا آغاز شد

تلاش چین برای تسخیر پیشرفت های فضا آغاز شد

پکن - ایرنا - ماهواره کوانتومی و کمیت سنجی که چین برای اولین بار آن را به فضا پرتاب کرد، صفحه نوینی در علوم فضایی گشود و تلاشی برای تسخیر پیشرفت های فضایی از سوی این کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، این ماهواره را چینی ها از مرکز ماهواره ای «جیو چوان» در شمال غرب کشور به فضا پرتاب کردند و برای آن نام «میسیوس» را که برگرفته از نام یک فیلسوف و دانشمند چینی است ، انتخاب کرده بودند.
آنچه در این میان مهم می نماید اینکه یکی از اصلی ترین اهداف این پرتاب پیشبرد ارتباطات و مخابرات و ارسال علائم و داده های کمی و کیفی میان زمین و فضا است.
اگرچه ماهواره های قبلی نیز همین کارها را صورت می دادند اما تفاوت اساسی میان این ماهواره با آنها این است که داده ها به صورت تصویر به زمین ارسال می شود.
با این حساب هکرها نمی توانند داده هایی را که در این تصاویر وجود دارد مورد حمله قرار دهند و اطلاعات را به سرقت ببرند.
در واقع اگر قرار باشد تصاویر، مورد بررسی قرار گیرد لازم است که هکرها کدها و رمزها را بدانند در صورتی که آنها چنین اطلاعاتی ندارند.
نشریه «بیزینس دیلی» چین اما از زاویه دیگری هم به موضوع پرداخته و آورده است که ارزش تجاری این اقدام علمی چین بالاست.
بر این اساس این ماهواره می تواند برای دولت و بخش های انرژی و تجاری و ارتباطات و محیط زیست نیز مورد استفاده قرار گیرد و تا پنج سال دیگر ارزش تجاری آن در بازار به هفت میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد رسید.
قرار است از داده های ماهواره و تصاویر آن برای بخش های مختلف در دولت و یا امور تجاری و بازرگانی مورد بهره برداری قرار گیرد.
از سوی دیگر آکادمی علوم فضایی چین گزارش کرده است که اگر ماهواره های بیشتری از این نوع پرتاب شود تا سال 2030 میلادی شبکه ماهواره های کوانتومی در جهان توسط چین ایجاد خواهد شد.
به غیر از بخش های دولتی و همچنین رادیو و تلویزیون که از این ماهواره بهره مند می شوند، دستکم 10 شرکت تجاری و علمی و فنی چین هم از هم اکنون با آن مرتبط شده اند.
برآوردها حاکی است که با اقدامات علمی چین در راستای توسعه ماهواره ها و امور فضایی ارزش صنعت هوا و فضای چین تا سال 2020 میلادی بالغ بر 123 میلیارد دلار خواهد رسید.
این ماهواره که کار ساخت آن از سال 2008 در موسسه فیزیک شانگهای وابسته به آکادمی علوم چین آغاز شد، در چارچوب برنامه کوانتومی چین تهیه و به فضا پرتاب شد تا بتواند زمینه ساز ایجاد شبکه جهانی ارتباطات کوانتومی چین از سال 2030 باشد.
چین با پرتاب این ماهواره کوانتومی به فضا، در صدر کشورهای صاحب فناوری قوی ارتباطات کوانتومی جهان از جمله، آمریکا، استرالیا، سنگاپور، آلمان، انگلیس، کانادا و ایتالیا قرار گرفت.
آساق**231**1597
کد N1395541

وبگردی