آفتاب

جنبش روشنائی افغانستان: از افراد مشخصی در مراجع بین المللی شکایت می کنیم

جنبش روشنائی افغانستان: از افراد مشخصی در مراجع بین المللی شکایت می کنیم

کابل - ایرنا - جنبش روشنایی در بیست و پنجمین روز کشته شدن ده ها تن از اعضای این جنبش، دولت افغانستان را متهم کرد که برای از بین بردن آثار جرم تلاش می کند و بزودی علیه افراد مشخصی در حکومت وحدت ملی در مراجع ذی صلاح بین المللی اقامه دعوی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «محمد عارف رحمانی» یکی از اعضای این جنبش وعضو مجلس نمایندگان افغانستان روزچهارشنبه در نشستی بیانیه رسمی این جنبش را خواند وگفت که از نظراین جنبش، دولت به ویژه فرماندهان ارشد پلیس ونیروهای امنیتی به دلیل کوتاهی در تامین امنیت تظاهرکنندگان، متهم هستند.
انفجار دوم مرداد ماه در میان تجمع کنندگان جنبش روشنایی در کابل در اعتراض به عبور خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ، 90 تن کشته و بیش از 250 تن زخمی شدند.
به گفته وی، حکومت وحدت ملی تاکنون نه تنها به مطالبات برحق جنبش روشنایی پاسخ مثبت نداده است، بلکه سران ارگ و سپیدار چنان وانمود می کنند که هیچ اتفاقی نیفتاده و مانند گذشته سرگرم مناقشه تقسیم قدرت هستند.
اشاره این جنبش به علنی شدن اختلاف ها میان «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان و ادامه آن در یک هفته گذشته است.
رحمانی گفت:با بی توجهی حکومت به فاجعه درناک دوم مرداد و مطالبات شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و خانواده های شهدا، براساس اسنادی که در دست دارد، به زودی در محاکم ذی صلاح بین المللی، علیه افراد مشخصی در حکومت وحدت ملی، اقامه دعوا خواهد کرد.
وی افزود: حکومت باید پاسخ دهد که چرا در تامین امینت هزاران نفری که مطابق با تمامی قوانین کشور، اقدام به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز کردند، به خاک و خون کشیده شدند.
این بیانیه تصریح کرده است «گلوله هایی که شماری از شهیدان میدان روشنایی را به شهادت رساند، از تفنگ چه کسانی شلیک شده است و چرا حکومت تمامی نشانه ها و آثاری را در محلی که صد ها تن در آنجا کشته و مجروح شدند، از بین برده است؟»
وی، یک باردیگر از دولت وحدت ملی افغانستان خواست که در روز چهلم شهدای جنبش روشنائی به خواسته های این جنبش، احترام بگذارد و خط برق 500 مگاواتی وارداتی ترکمنستان به افغانستان را از مسیر بامیان - میدان وردک به کابل انتقال دهد.
جنبش روشنائی در بیانیه خود بیمارستان های دولتی را به کوتاهی در مداوای زخمی های ناشی از انفجار در محل تجمع این جنبش متهم کرده و گفته است که با وجود فرمان رئیس جمهوری، زخمی ها به صورت کامل، مداوا نشدند و پس از مرخص شدن از بیمارستان های دولتی، به ناچار برای درمان به بیمارستان های خصوصی مراجعه کردند.
این عضو جنبش روشنایی در عین حال اعلام کرد که با کمک مهاجران افغان در خارج از کشور و بنیاد ژنرال «عبدالرشید دوستم»، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، شماری از زخمی ها به کشورهای هند و ترکیه انتقال یافتند.
رحمانی از مهاجران افغان مقیم خارج و بنیاد ژنرال دوستم که برای کمک به انتقال زخمی ها، به خارج از کشور تلاش کردند، قدردانی کرد.
آساق*291*1610*1590
کد N1395519

وبگردی